Function of Special Needs Support in Inclusive Education and Comparing in German and Czech Educational System
Result description
Changes in the society increase the efforts to integrate and include children with special educational needs to schools, educational facilities, and to the society in general. Five to ten percent of children and pupils from a given age group require special intervention, special educational support, provided in regular schools and educational facilities. One to five percent of children and pupils from a given age group require special programs, which are usually conducted in special schools or special institutions. Changes in the perspective on education of pupils with special educational needs (inclusive education) also changes the roles of regular teachers and special teachers and the nature of their duties in the educational process. The article deals with questions of special educational support provided for the above mentioned children and pupils in regular school settings and educational facilities.
Keywords
SpecialEducationSpecialSchoolsSpecialNeedsSupportEducationPupilsSpecialNeedsSpecialNeeds
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Funkce speciálně pedagogické podpory v inkluzivním vzdělávání a komparace v německém a českém školství
Original language description
Se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po integraci a inkluzi dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol, školských zařízení a do společnosti. 5 až 10 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníku vyžadují speciální intervenci speciálně pedagogickou podporu, poskytovanou v běžných školách a školských zařízeních. 1 až 5 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníku vyžaduje speciální programy, které se většinou realizují ve speciálních školách nebo speciálních zařízeních. Se změnou pohledu na výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (inkluzivní vzdělávání) se mění postavení učitelů a speciálních pedagogů na školách a charakter jejich úkolů při edukativním procesu. Stať se zabývá otázkami speciálně pedagogické podpory poskytované uvedenému okruhu dětí a žáků v běžných školách a školských zařízeních.
Czech name
Funkce speciálně pedagogické podpory v inkluzivním vzdělávání a komparace v německém a českém školství
Czech description
Se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po integraci a inkluzi dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol, školských zařízení a do společnosti. 5 až 10 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníku vyžadují speciální intervenci speciálně pedagogickou podporu, poskytovanou v běžných školách a školských zařízeních. 1 až 5 % dětí a žáků z příslušného populačního ročníku vyžaduje speciální programy, které se většinou realizují ve speciálních školách nebo speciálních zařízeních. Se změnou pohledu na výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (inkluzivní vzdělávání) se mění postavení učitelů a speciálních pedagogů na školách a charakter jejich úkolů při edukativním procesu. Stať se zabývá otázkami speciálně pedagogické podpory poskytované uvedenému okruhu dětí a žáků v běžných školách a školských zařízeních.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Vítková, M., Vojtová, V. (eds.). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students.
ISBN
978-80-7315-188-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
—
Publisher name
MU
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
Sep 16, 2009
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2009