Experience in Dewey's Experimental Metaphysics: A Radical Surpassing of the Subject-Object Epistemology
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00074417" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00074417 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.klemens.sav.sk/fiusav/organon/?q=en/browse/number/2014/1" target="_blank" >http://www.klemens.sav.sk/fiusav/organon/?q=en/browse/number/2014/1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: Radikální překročení subjekt-objektové epistemologie
Original language description
Autor sleduje Deweyho cestu poté, co se začal osvobozovat z tradiční ontologie a epistemologie. Postupně to zásadně proměňovalo chápání pojmu zkušenosti. Z tohto důvodu autor v druhé části předstatuje netradiční pojetí hodnot "pravdivý"/"nepravdivý" tak,jak jim rozumí pragmatická logika a epistemologie. V nich podstatnou úlohu hraje Deweyho pojetí vnímání a poznání, přičemž autor zdůrazňuje roli jednání, které je podmínkou jak vnímání, tak poznání. Současné výsledky kognitivních věd tento přístup doplňuje potřebnými daty. Ve třetí části autor vysvětluje, proč tradiční pojetí poznání nemohl akceptovat pojetí, které od svého počátku pragmatismus prosazoval. Představuje zde Deweyovu analýzu starořecké pojetí znalostí jako ukončených forem, které z principu z poznání vylučovalo jednání. V předposlední části autor formuluje Deweyovo pojetí "ekologického paradigmatu" a prezentuje s tím i koncepci ontologie situací, kterou staví proti ontologii separovaných objektů.
Czech name
Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: Radikální překročení subjekt-objektové epistemologie
Czech description
Autor sleduje Deweyho cestu poté, co se začal osvobozovat z tradiční ontologie a epistemologie. Postupně to zásadně proměňovalo chápání pojmu zkušenosti. Z tohto důvodu autor v druhé části předstatuje netradiční pojetí hodnot "pravdivý"/"nepravdivý" tak,jak jim rozumí pragmatická logika a epistemologie. V nich podstatnou úlohu hraje Deweyho pojetí vnímání a poznání, přičemž autor zdůrazňuje roli jednání, které je podmínkou jak vnímání, tak poznání. Současné výsledky kognitivních věd tento přístup doplňuje potřebnými daty. Ve třetí části autor vysvětluje, proč tradiční pojetí poznání nemohl akceptovat pojetí, které od svého počátku pragmatismus prosazoval. Představuje zde Deweyovu analýzu starořecké pojetí znalostí jako ukončených forem, které z principu z poznání vylučovalo jednání. V předposlední části autor formuluje Deweyovo pojetí "ekologického paradigmatu" a prezentuje s tím i koncepci ontologie situací, kterou staví proti ontologii separovaných objektů.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA13-20049S" target="_blank" >GA13-20049S: Acquisition of tacit knowledge of student teachers during their teaching practice</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Organon F
ISSN
1335-0668
e-ISSN
—
Volume of the periodical
21
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
19
Pages from-to
63-81
UT code for WoS article
000332133000004
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-84897779095