All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Dewey and "Czech Dewey", education and ideology

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00093711" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00093711 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723" target="_blank" >10.14712/23362189.2015.723</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie

  • Original language description

    Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“.

  • Czech name

    Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie

  • Czech description

    Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    66

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    134-153

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database