Word class as a basic linguistic and didactic term
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099053" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099053 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4" target="_blank" >10.19195/1642-5782.15(25).4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem
Original language description
Stať věnuje pozornost slovním druhům z hlediska lingvistického i z hlediska jejich didaktické aplikace. Prezentuje výsledky několikaletého systematického výzkumu prověřujícího schopnost žáků ZŠ odlišit od sebe jednotlivé slovní druhy a zjišťujícího, které charakteristiky slovních druhů žákům jejich poznávání usnadňují. Z lingvistického hlediska jsou slovní druhy vymezeny na základě tří kritérií, která se někdy vzájemně doplňují, jindy si konkurují, ale žádné z nich samo o sobě nestačí k tomu, aby byla jednotlivá slova jednoduše přiřazena k příslušným skupinám slov. Je to kritérium: sémantické (významové), morfologické (tvaroslovné) a syntaktické (skladební). Rozdělení slovních druhů je jediný postup, kterým se roztřídí všechna slova slovní zásoby — každé slovo přísluší k některému slovnímu druhu. Slovní druhy nejsou pevně ohraničené, nepropustné skupiny, ale existují četné případy přechodů slov z jednoho slovního druhu do druhého. Postavení slovních druhů v učivu českého jazyka vychází z jeho místa v jazykovém systému a odpovídá jeho závažnosti. Pozornost je věnována především postavení učiva o slovních druzích v RVP ZV. Obsah upřesňují na konci prvního a druhého stupně tzv. Standardy pro základní vzdělávání, ve stati jsou prezentovány i tzv. ilustrativní úlohy, které vycházejí z Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů založených na myšlenkových operacích (úroveň minimální, optimální a excelentní). Rozdělení ilustrativních úloh do tří úrovní vychází z dlouhodobého výzkumu orientovaného na učivo o slovních druzích, a to jak v kurikulárních dokumentech a učebnicích, tak z ověřování znalostí a dovedností tohoto učiva v praxi na základních školách.
Czech name
Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem
Czech description
Stať věnuje pozornost slovním druhům z hlediska lingvistického i z hlediska jejich didaktické aplikace. Prezentuje výsledky několikaletého systematického výzkumu prověřujícího schopnost žáků ZŠ odlišit od sebe jednotlivé slovní druhy a zjišťujícího, které charakteristiky slovních druhů žákům jejich poznávání usnadňují. Z lingvistického hlediska jsou slovní druhy vymezeny na základě tří kritérií, která se někdy vzájemně doplňují, jindy si konkurují, ale žádné z nich samo o sobě nestačí k tomu, aby byla jednotlivá slova jednoduše přiřazena k příslušným skupinám slov. Je to kritérium: sémantické (významové), morfologické (tvaroslovné) a syntaktické (skladební). Rozdělení slovních druhů je jediný postup, kterým se roztřídí všechna slova slovní zásoby — každé slovo přísluší k některému slovnímu druhu. Slovní druhy nejsou pevně ohraničené, nepropustné skupiny, ale existují četné případy přechodů slov z jednoho slovního druhu do druhého. Postavení slovních druhů v učivu českého jazyka vychází z jeho místa v jazykovém systému a odpovídá jeho závažnosti. Pozornost je věnována především postavení učiva o slovních druzích v RVP ZV. Obsah upřesňují na konci prvního a druhého stupně tzv. Standardy pro základní vzdělávání, ve stati jsou prezentovány i tzv. ilustrativní úlohy, které vycházejí z Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů založených na myšlenkových operacích (úroveň minimální, optimální a excelentní). Rozdělení ilustrativních úloh do tří úrovní vychází z dlouhodobého výzkumu orientovaného na učivo o slovních druzích, a to jak v kurikulárních dokumentech a učebnicích, tak z ověřování znalostí a dovedností tohoto učiva v praxi na základních školách.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60201 - General language studies
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kształcenie Językowe
ISSN
1642-5782
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15 (25)
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
PL - POLAND
Number of pages
13
Pages from-to
41-53
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—