All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Word class as a basic linguistic and didactic term

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099053" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099053 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4" target="_blank" >10.19195/1642-5782.15(25).4</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem

  • Original language description

    Stať věnuje pozornost slovním druhům z hlediska lingvistického i z hlediska jejich didaktické aplikace. Prezentuje výsledky několikaletého systematického výzkumu prověřujícího schopnost žáků ZŠ odlišit od sebe jednotlivé slovní druhy a zjišťujícího, které charakteristiky slovních druhů žákům jejich poznávání usnadňují. Z lingvistického hlediska jsou slovní druhy vymezeny na základě tří kritérií, která se někdy vzájemně doplňují, jindy si konkurují, ale žádné z nich samo o sobě nestačí k tomu, aby byla jednotlivá slova jednoduše přiřazena k příslušným skupinám slov. Je to kritérium: sémantické (významové), morfologické (tvaroslovné) a syntaktické (skladební). Rozdělení slovních druhů je jediný postup, kterým se roztřídí všechna slova slovní zásoby — každé slovo přísluší k některému slovnímu druhu. Slovní druhy nejsou pevně ohraničené, nepropustné skupiny, ale existují četné případy přechodů slov z jednoho slovního druhu do druhého. Postavení slovních druhů v učivu českého jazyka vychází z jeho místa v jazykovém systému a odpovídá jeho závažnosti. Pozornost je věnována především postavení učiva o slovních druzích v RVP ZV. Obsah upřesňují na konci prvního a druhého stupně tzv. Standardy pro základní vzdělávání, ve stati jsou prezentovány i tzv. ilustrativní úlohy, které vycházejí z Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů založených na myšlenkových operacích (úroveň minimální, optimální a excelentní). Rozdělení ilustrativních úloh do tří úrovní vychází z dlouhodobého výzkumu orientovaného na učivo o slovních druzích, a to jak v kurikulárních dokumentech a učebnicích, tak z ověřování znalostí a dovedností tohoto učiva v praxi na základních školách.

  • Czech name

    Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem

  • Czech description

    Stať věnuje pozornost slovním druhům z hlediska lingvistického i z hlediska jejich didaktické aplikace. Prezentuje výsledky několikaletého systematického výzkumu prověřujícího schopnost žáků ZŠ odlišit od sebe jednotlivé slovní druhy a zjišťujícího, které charakteristiky slovních druhů žákům jejich poznávání usnadňují. Z lingvistického hlediska jsou slovní druhy vymezeny na základě tří kritérií, která se někdy vzájemně doplňují, jindy si konkurují, ale žádné z nich samo o sobě nestačí k tomu, aby byla jednotlivá slova jednoduše přiřazena k příslušným skupinám slov. Je to kritérium: sémantické (významové), morfologické (tvaroslovné) a syntaktické (skladební). Rozdělení slovních druhů je jediný postup, kterým se roztřídí všechna slova slovní zásoby — každé slovo přísluší k některému slovnímu druhu. Slovní druhy nejsou pevně ohraničené, nepropustné skupiny, ale existují četné případy přechodů slov z jednoho slovního druhu do druhého. Postavení slovních druhů v učivu českého jazyka vychází z jeho místa v jazykovém systému a odpovídá jeho závažnosti. Pozornost je věnována především postavení učiva o slovních druzích v RVP ZV. Obsah upřesňují na konci prvního a druhého stupně tzv. Standardy pro základní vzdělávání, ve stati jsou prezentovány i tzv. ilustrativní úlohy, které vycházejí z Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů založených na myšlenkových operacích (úroveň minimální, optimální a excelentní). Rozdělení ilustrativních úloh do tří úrovní vychází z dlouhodobého výzkumu orientovaného na učivo o slovních druzích, a to jak v kurikulárních dokumentech a učebnicích, tak z ověřování znalostí a dovedností tohoto učiva v praxi na základních školách.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60201 - General language studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Kształcenie Językowe

  • ISSN

    1642-5782

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    15 (25)

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    PL - POLAND

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    41-53

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database