All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Impression of a novice teacher: Case study of teacher‘s subjective theories at the birth stage

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113599" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113599 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy

  • Original language description

    Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.

  • Czech name

    Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy

  • Czech description

    Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Civilia

  • ISSN

    1805-3963

  • e-ISSN

    2336-3584

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    26

  • Pages from-to

    68-93

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database