Impression of a novice teacher: Case study of teacher‘s subjective theories at the birth stage
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113599" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113599 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy
Original language description
Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.
Czech name
Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy
Czech description
Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
68-93
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—