Financial Literacy and Development of Digital Competencies at Primary Schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00124249" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00124249 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-202102-0008_financni_gramotnost_a_rozvoj_digitalnich_kompetenci_na_zakladnich_skolach.php" target="_blank" >http://www.jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-202102-0008_financni_gramotnost_a_rozvoj_digitalnich_kompetenci_na_zakladnich_skolach.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2022.003" target="_blank" >10.5507/jtie.2022.003</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách
Original language description
Studie se zabývá změnami v kurikulu základních škol, zejména z pohledu vývoje a aktuálního přístupu k finančnímu vzdělávání jako nástroji pro rozvoj finanční gramotnosti. Tuto oblast propojuje s aktuálně prováděnými změnami v oblasti informatiky, jako prostředku pro rozvoj digitálních kompetencí žáků na základních školách. Vychází ze skutečnosti, že v roce 2020 byla provedená řada změn v strategických dokumentech v České republice. Přijatá byla Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Rovněž byla provedena revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání zvyšující důraz na informatiku a informatické myšlení s dopadem na rozvoj digitálních kompetencí. V neposlední řadě byla aktualizována Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 v souladu s aktualizovaným Standardem finanční gramotnosti. Studie je uvedená charakteristikou výše uvedených změn a jsou analyzovány jejich vzájemné vazby. Provedená obsahová analýza Strategie 2030+, Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 a revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání poukazuje na slabou provázanost strategických dokumentů. Finanční vzdělávání je relativně samostatné, bez hlubší implementace v rámcových vzdělávacích programech. Rovněž propojení s rozvojem digitálních kompetencí dle Strategie 2030+ není patřičně ukotveno, i když je informační gramotnost součástí sekundárních složek finanční gramotnosti. Přístup k finančnímu vzdělávání tak lze označit za nekomplexní a do značné míry nepropojený na jiné strategické dokumenty, co sice umožňuje variabilitu implementace dané problematiky do školských vzdělávacích programů, na druhé straně ale omezuje možné synergické efekty. Studie rovněž zahrnuje prakticky zaměřenou analýzu, která vychází z provedené identifikace přístupu 28 základních škol v Brně k finančnímu vzdělávání prostřednictvím analýzy jejich školních vzdělávacích programů. Zaměřuje se na identifikaci výskytu stěžejních témat finanční gramotnosti v jednotlivých předmětech zahrnutých v školních vzdělávacích programech a na propojení finančního vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí.
Czech name
Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách
Czech description
Studie se zabývá změnami v kurikulu základních škol, zejména z pohledu vývoje a aktuálního přístupu k finančnímu vzdělávání jako nástroji pro rozvoj finanční gramotnosti. Tuto oblast propojuje s aktuálně prováděnými změnami v oblasti informatiky, jako prostředku pro rozvoj digitálních kompetencí žáků na základních školách. Vychází ze skutečnosti, že v roce 2020 byla provedená řada změn v strategických dokumentech v České republice. Přijatá byla Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Rovněž byla provedena revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání zvyšující důraz na informatiku a informatické myšlení s dopadem na rozvoj digitálních kompetencí. V neposlední řadě byla aktualizována Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 v souladu s aktualizovaným Standardem finanční gramotnosti. Studie je uvedená charakteristikou výše uvedených změn a jsou analyzovány jejich vzájemné vazby. Provedená obsahová analýza Strategie 2030+, Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 a revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání poukazuje na slabou provázanost strategických dokumentů. Finanční vzdělávání je relativně samostatné, bez hlubší implementace v rámcových vzdělávacích programech. Rovněž propojení s rozvojem digitálních kompetencí dle Strategie 2030+ není patřičně ukotveno, i když je informační gramotnost součástí sekundárních složek finanční gramotnosti. Přístup k finančnímu vzdělávání tak lze označit za nekomplexní a do značné míry nepropojený na jiné strategické dokumenty, co sice umožňuje variabilitu implementace dané problematiky do školských vzdělávacích programů, na druhé straně ale omezuje možné synergické efekty. Studie rovněž zahrnuje prakticky zaměřenou analýzu, která vychází z provedené identifikace přístupu 28 základních škol v Brně k finančnímu vzdělávání prostřednictvím analýzy jejich školních vzdělávacích programů. Zaměřuje se na identifikaci výskytu stěžejních témat finanční gramotnosti v jednotlivých předmětech zahrnutých v školních vzdělávacích programech a na propojení finančního vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
JTIE - Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
1803-6805
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
254-275
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—