Primary School Teachers’ Self-efficacy: Sources of Its Improvement
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00137013" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00137013 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/70883521:28150/24:63580758
Result on the web
<a href="https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-18/cislo-1/clanek-12921" target="_blank" >https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-18/cislo-1/clanek-12921</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.13" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.13</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Self-efficacy učitelů 1. stupně základní školy: zdroje jeho zlepšení
Original language description
Self-efficacy je přesvědčení učitele o schopnostech, které ho předurčují k úspěchům v plnění edukačních úloh. Je proto jednou z nejdůležitějších vlastností učitele. V této studii jsme zkoumali zdroje, které podle teorie Alberta Bandury mají přispívat ke zlepšení self-eff icacy. Výzkumný soubor se skládal z 984 učitelů 1. stupně základní školy v České republice. Byly použity dva výzkumné nástroje: (a) ZSE, dotazník zjišťující hodnocení zdrojů zlepšení self-efficacy učiteli a (b) OSTES-Cz, dotazník zjišťující self-efficacy učitele pro vyučování a pro řízení kázně třídy. Učitelé hodnotili jako nejsilnější zdroje self-efficacy vlastní úspěšné vyučovací zkušenosti a své emocionální nastavení. O něco hůře hodnotili sociální ocenění a zástupné zkušenosti. Úspěšné zkušenosti a zástupné zkušenosti statisticky významně souvisely s délkou praxe učitelů, zatímco sociální ocenění souviselo s typem základní školy. Předpokládaný vztah mezi zdroji self-efficacy a jejich působením byl prozkoumán pomocí regresních analýz. Ukázalo se, že úspěšné zkušenosti a emocionální stavy statisticky významně predikovaly self-efficacy pro vyučování i pro řízení kázně třídy. Zástupné zkušenosti predikovaly pouze self-efficacy pro řízení třídy. Výzkumná zjištění jsou diskutována vzhledem k budoucímu výzkumu, s důrazem na překonání metodologických omezení.
Czech name
Self-efficacy učitelů 1. stupně základní školy: zdroje jeho zlepšení
Czech description
Self-efficacy je přesvědčení učitele o schopnostech, které ho předurčují k úspěchům v plnění edukačních úloh. Je proto jednou z nejdůležitějších vlastností učitele. V této studii jsme zkoumali zdroje, které podle teorie Alberta Bandury mají přispívat ke zlepšení self-eff icacy. Výzkumný soubor se skládal z 984 učitelů 1. stupně základní školy v České republice. Byly použity dva výzkumné nástroje: (a) ZSE, dotazník zjišťující hodnocení zdrojů zlepšení self-efficacy učiteli a (b) OSTES-Cz, dotazník zjišťující self-efficacy učitele pro vyučování a pro řízení kázně třídy. Učitelé hodnotili jako nejsilnější zdroje self-efficacy vlastní úspěšné vyučovací zkušenosti a své emocionální nastavení. O něco hůře hodnotili sociální ocenění a zástupné zkušenosti. Úspěšné zkušenosti a zástupné zkušenosti statisticky významně souvisely s délkou praxe učitelů, zatímco sociální ocenění souviselo s typem základní školy. Předpokládaný vztah mezi zdroji self-efficacy a jejich působením byl prozkoumán pomocí regresních analýz. Ukázalo se, že úspěšné zkušenosti a emocionální stavy statisticky významně predikovaly self-efficacy pro vyučování i pro řízení kázně třídy. Zástupné zkušenosti predikovaly pouze self-efficacy pro řízení třídy. Výzkumná zjištění jsou diskutována vzhledem k budoucímu výzkumu, s důrazem na překonání metodologických omezení.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
2336-3177
Volume of the periodical
18
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
25-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85208988136