The Whole Class First and Individuals Second? The Ethnography of Pre-Service Teachers’ Learning to Address Student Diversity during Their Practicum
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00139312" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00139312 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0303" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0303</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.035" target="_blank" >10.13060/csr.2023.035</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu
Original language description
Prostřednictvím vzdělávání může docházet k reprodukci, stejně jako i nivelizaci sociálních nerovností. České školy společenské nerovnosti spíše zesilují, a proto jsou stále častěji diskutovány pedagogické přístupy, které umožňují adresovat individuální vzdělávací potřeby všech žáků. K nim patří i koncept diferencované výuky, kterým rámujeme předložený výzkum. Diferenciace výuky však může představovat profesní výzvu zejména pro budoucí učitele, kteří potřebují během svých praxí na základních školách mentorskou podporu při adresování žákovské diverzity. Cílem této studie je zjistit, jak se studenti učitelství učí na svých praxích pracovat s žákovskou diverzitou a jak jsou přitom podporováni svými provázejícími učiteli. Tento cíl naplňujeme analýzou bohatého datového korpusu shromážděného pomocí etnografické metodologie. Výsledky výzkumu ukázaly, že zatímco mentoři vedou studenty učitelství k zohledňování potřeb všech žáků prostřednictvím implicitního modelování, skrze explicitní rady je vedou spíše k práci s třídou jako homogenním celkem. Dominantním mechanismem profesního učení praktikujících studentů je reprodukce mentorských rad a modelovaného přístupu k žákovské diverzitě. Tento reprodukční vzorec učení je však narušen v rovině mentory modelovaného jednání. Vyvozujeme, že mentoři vedou studenty nejprve k práci s třídou jako celkem a až následně k zohledňování potřeb jednotlivců a diskutujeme implikace takového mentorského přístupu vzhledem k vzdělanostním nerovnostem.
Czech name
Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu
Czech description
Prostřednictvím vzdělávání může docházet k reprodukci, stejně jako i nivelizaci sociálních nerovností. České školy společenské nerovnosti spíše zesilují, a proto jsou stále častěji diskutovány pedagogické přístupy, které umožňují adresovat individuální vzdělávací potřeby všech žáků. K nim patří i koncept diferencované výuky, kterým rámujeme předložený výzkum. Diferenciace výuky však může představovat profesní výzvu zejména pro budoucí učitele, kteří potřebují během svých praxí na základních školách mentorskou podporu při adresování žákovské diverzity. Cílem této studie je zjistit, jak se studenti učitelství učí na svých praxích pracovat s žákovskou diverzitou a jak jsou přitom podporováni svými provázejícími učiteli. Tento cíl naplňujeme analýzou bohatého datového korpusu shromážděného pomocí etnografické metodologie. Výsledky výzkumu ukázaly, že zatímco mentoři vedou studenty učitelství k zohledňování potřeb všech žáků prostřednictvím implicitního modelování, skrze explicitní rady je vedou spíše k práci s třídou jako homogenním celkem. Dominantním mechanismem profesního učení praktikujících studentů je reprodukce mentorských rad a modelovaného přístupu k žákovské diverzitě. Tento reprodukční vzorec učení je však narušen v rovině mentory modelovaného jednání. Vyvozujeme, že mentoři vedou studenty nejprve k práci s třídou jako celkem a až následně k zohledňování potřeb jednotlivců a diskutujeme implikace takového mentorského přístupu vzhledem k vzdělanostním nerovnostem.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA19-06763S" target="_blank" >GA19-06763S: Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
2336-128X
Volume of the periodical
60
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
25
Pages from-to
415-439
UT code for WoS article
001309306100002
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85204452569