All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

What Is Early Childhood Education and Care For? How ECEC for Children up to the Age of Three Is (Not) Discussed in the Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00139804" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00139804 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-000000-0365.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-000000-0365.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.048" target="_blank" >10.13060/csr.2023.048</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let

  • Original language description

    Institucionální denní výchova a péče o děti ve věku do tří let (dále raná výchova a péče – RVaP) je téma, které v ČR už 30 let opakovaně vyvolává emotivní debaty. Zatím v nich však do velké míry chybí reflexe koncepčně-obsahové stránky. Článek se proto věnuje této v českých diskusích o RVaP opomíjené oblasti. V návaznosti na Foucaultův koncept governmentu analyzuje debaty o RVaP z hlediska režimů praktik RVaP jako re/produkující tematicky specifické a historicky konstituované asembláže toho, jak se RVaP v ČR dělá/má dělat. Odpovídá tím na následující otázky: Jaké režimy praktik RVaP figurují v českých debatách o službách RVaP od 90. let do současnosti? Jaké proměny a kontinuity lze na základě analýzy režimů praktik identifikovat v rámci těchto debat? Jaké dopady mají na systémové řešení RVaP v ČR? Výsledky analýzy ukazují, že v průběhu uplynulých 30 let lze identifikovat čtyři různé režimy praktik RVaP: jako socialistické zlo, které je třeba překonat; jako služby, které nejsou záležitostí státu; jako soukromý nástroj ke slaďování pracovního a soukromého života a nakonec jako veřejně financovaná služba ke slaďování pracovního a soukromého života. Klíčovou kontinuitou těchto režimů praktik je přehlížení koncepčně-obsahové stránky RVaP a s tím související absence pedagogického diskurzu RVaP, který by služby RVaP legitimizoval z hlediska jejich funkcí pro děti. Systémové řešení RVaP tak zůstává v ČR omezené na ekonomickou funkci služeb RVaP.

  • Czech name

    K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let

  • Czech description

    Institucionální denní výchova a péče o děti ve věku do tří let (dále raná výchova a péče – RVaP) je téma, které v ČR už 30 let opakovaně vyvolává emotivní debaty. Zatím v nich však do velké míry chybí reflexe koncepčně-obsahové stránky. Článek se proto věnuje této v českých diskusích o RVaP opomíjené oblasti. V návaznosti na Foucaultův koncept governmentu analyzuje debaty o RVaP z hlediska režimů praktik RVaP jako re/produkující tematicky specifické a historicky konstituované asembláže toho, jak se RVaP v ČR dělá/má dělat. Odpovídá tím na následující otázky: Jaké režimy praktik RVaP figurují v českých debatách o službách RVaP od 90. let do současnosti? Jaké proměny a kontinuity lze na základě analýzy režimů praktik identifikovat v rámci těchto debat? Jaké dopady mají na systémové řešení RVaP v ČR? Výsledky analýzy ukazují, že v průběhu uplynulých 30 let lze identifikovat čtyři různé režimy praktik RVaP: jako socialistické zlo, které je třeba překonat; jako služby, které nejsou záležitostí státu; jako soukromý nástroj ke slaďování pracovního a soukromého života a nakonec jako veřejně financovaná služba ke slaďování pracovního a soukromého života. Klíčovou kontinuitou těchto režimů praktik je přehlížení koncepčně-obsahové stránky RVaP a s tím související absence pedagogického diskurzu RVaP, který by služby RVaP legitimizoval z hlediska jejich funkcí pro děti. Systémové řešení RVaP tak zůstává v ČR omezené na ekonomickou funkci služeb RVaP.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000306" target="_blank" >TL02000306: Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Volume of the periodical

    60

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    25

  • Pages from-to

    481-505

  • UT code for WoS article

    001355859500002

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85211215208