An analysis of the impact of liberalization on profits of Czech railways
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F13%3A00065537" target="_blank" >RIV/00216224:14560/13:00065537 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza vlivu liberalizace železničního trhu na hospodaření Českých drah
Original language description
Česká železnice prochází procesem liberalizace trhu. V roce 2003 došlo k oddělení železniční infrastruktury do vlastnictví nezávislého manažera infrastruktury Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a k umožnění vstupu dalších železničních dopravců na existující železniční síť. Od té doby došlo k rozvoji konkurence na české železnici, kdy na českém trhu aktivně působí řada nezávislých operátorů. Ovšem i nadále si dominantní postavení na trhu udržují České Dráhy (ČD), jejichž tržní podíl v roce 2011 na trhu nákladní železniční dopravy činil 76,2% a na trhu železniční osobní dopravy 98,6% (SŽDC 2011). Zdálo by se, že díky této dominanci by České Dráhy neměly mít se vznikající konkurencí zásadnější problémy. Ovšem situace na trhu železniční dopravy je složitější. Nově vznikající konkurence se etabluje především v nejatraktivnějších tržních segmentech, kterými jsou celovlakové přepravy v nákladní dopravě a trasa Praha-Ostrava v dopravě osobní.
Czech name
Analýza vlivu liberalizace železničního trhu na hospodaření Českých drah
Czech description
Česká železnice prochází procesem liberalizace trhu. V roce 2003 došlo k oddělení železniční infrastruktury do vlastnictví nezávislého manažera infrastruktury Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a k umožnění vstupu dalších železničních dopravců na existující železniční síť. Od té doby došlo k rozvoji konkurence na české železnici, kdy na českém trhu aktivně působí řada nezávislých operátorů. Ovšem i nadále si dominantní postavení na trhu udržují České Dráhy (ČD), jejichž tržní podíl v roce 2011 na trhu nákladní železniční dopravy činil 76,2% a na trhu železniční osobní dopravy 98,6% (SŽDC 2011). Zdálo by se, že díky této dominanci by České Dráhy neměly mít se vznikající konkurencí zásadnější problémy. Ovšem situace na trhu železniční dopravy je složitější. Nově vznikající konkurence se etabluje především v nejatraktivnějších tržních segmentech, kterými jsou celovlakové přepravy v nákladní dopravě a trasa Praha-Ostrava v dopravě osobní.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AE - Management, administration and clerical work
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TD010063" target="_blank" >TD010063: Optimalization of competition regulatory framework in freight and passenger railway transport in Czech Republic.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Scientia et Societas
ISSN
1801-7118
e-ISSN
—
Volume of the periodical
IX.
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
194-206
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—