The image of Polish gastronomy and its transformation in the Czech media space
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F20%3A39918570" target="_blank" >RIV/00216275:25210/20:39918570 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Obraz polské gastronomie a jeho proměny v českém mediálním prostoru
Original language description
Mezi charakteristické rysy národní identity patří také gastronomie a stravovací návyky. Pokrmy a způsoby jejich přípravy a podávání sehrávají v daném společenství integrační roli, neboť plní funkci určitého emblému jeho každodenní svébytnosti i historické kontinuity. V této symbolické perspektivě vymezuje „národní kuchyně“ dané etnikum vůči prostředím sousedním, přičemž je zřejmé, že samotný pojem národní kuchyně je s ohledem na přirozenou prostupnost vzájemných kulinárních tradic přinejmenším diskusní. Písemné zachycení těchto symbolických rolí, s nimiž gastronomie vystupuje v národním narativu a jehož proměny rovněž reflektuje, představují kuchařské knihy. V době elektronických médií jsou však tradiční kuchařky doprovázeny či dokonce zastupovány nejrůznějšími internetovými fóry s kulinární tematikou spontánně reflektujícími kulinární zvyklosti různých národů. Kapitola se proto snaží podat základní typologii obrazů polské kulinární kultury v našem mediálním prostředí, přičemž se zaměří na analýzu českého vidění pokrmů tradičně označovaných jako základ polské národní kuchyně. Jejich obrazy mohou být interpretačním modelem spolupodílejícím se na mediálním obrazu polské kultury v rovině žité a sdílené každodennosti.
Czech name
Obraz polské gastronomie a jeho proměny v českém mediálním prostoru
Czech description
Mezi charakteristické rysy národní identity patří také gastronomie a stravovací návyky. Pokrmy a způsoby jejich přípravy a podávání sehrávají v daném společenství integrační roli, neboť plní funkci určitého emblému jeho každodenní svébytnosti i historické kontinuity. V této symbolické perspektivě vymezuje „národní kuchyně“ dané etnikum vůči prostředím sousedním, přičemž je zřejmé, že samotný pojem národní kuchyně je s ohledem na přirozenou prostupnost vzájemných kulinárních tradic přinejmenším diskusní. Písemné zachycení těchto symbolických rolí, s nimiž gastronomie vystupuje v národním narativu a jehož proměny rovněž reflektuje, představují kuchařské knihy. V době elektronických médií jsou však tradiční kuchařky doprovázeny či dokonce zastupovány nejrůznějšími internetovými fóry s kulinární tematikou spontánně reflektujícími kulinární zvyklosti různých národů. Kapitola se proto snaží podat základní typologii obrazů polské kulinární kultury v našem mediálním prostředí, přičemž se zaměří na analýzu českého vidění pokrmů tradičně označovaných jako základ polské národní kuchyně. Jejich obrazy mohou být interpretačním modelem spolupodílejícím se na mediálním obrazu polské kultury v rovině žité a sdílené každodennosti.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50802 - Media and socio-cultural communication
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Média - dějiny - společnost : obraz Polska a Poláků v českých médiích.
ISBN
978-80-7510-442-7
Number of pages of the result
16
Pages from-to
91-106
Number of pages of the book
118
Publisher name
Slezská univerzita v Opavě
Place of publication
Opava
UT code for WoS chapter
—