All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Functional specimen of a high streng steel bus body weldment

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F20%3A39916328" target="_blank" >RIV/00216275:25510/20:39916328 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Funkční vzorek svařence skeletu karoserie autobusu z vysocepevné ocele

  • Original language description

    Skelet karoserie autobusu je svařenec, který se skládá z několika samostatných konstrukčních podskupin: spodek skeletu, levé a pravé bočnice, střešní část, čelní a zadní části – viz obr. 1, výpočtový model funkčního vzorku (FV) je znázorněn na obr. 2. Jednotlivé podskupiny skeletu jsou samostatné svařence, které pospojované dohromady tvoří svařenec skeletu karoserie. Prezentovaný FV je svařenec svařený z uzavřených ocelových profilů typu jäkl z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje testovaného na dynamickém stavu je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost skeletu karoserie autobusu při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl v detailních konstrukčních uzlech podroben experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu. Experimentálně byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je „alfou a omegou“ dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Testovány byly např. svarového spoje objímky torzní hřídele se skeletem karoserie, pravoúhlé konstrukční uzly vlastního skeletu karoserie. Podstatný výzkum byl proveden v rámci destrukce nosné části FV – viz model zkoušky na obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace převrácení autobusu na bok, což je jeden za základních ukazatelů pasivní bezpečnosti hromadného dopravního prostředku. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do výroby skeletů karoserií autobusu.

  • Czech name

    Funkční vzorek svařence skeletu karoserie autobusu z vysocepevné ocele

  • Czech description

    Skelet karoserie autobusu je svařenec, který se skládá z několika samostatných konstrukčních podskupin: spodek skeletu, levé a pravé bočnice, střešní část, čelní a zadní části – viz obr. 1, výpočtový model funkčního vzorku (FV) je znázorněn na obr. 2. Jednotlivé podskupiny skeletu jsou samostatné svařence, které pospojované dohromady tvoří svařenec skeletu karoserie. Prezentovaný FV je svařenec svařený z uzavřených ocelových profilů typu jäkl z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje testovaného na dynamickém stavu je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost skeletu karoserie autobusu při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl v detailních konstrukčních uzlech podroben experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu. Experimentálně byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je „alfou a omegou“ dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Testovány byly např. svarového spoje objímky torzní hřídele se skeletem karoserie, pravoúhlé konstrukční uzly vlastního skeletu karoserie. Podstatný výzkum byl proveden v rámci destrukce nosné části FV – viz model zkoušky na obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace převrácení autobusu na bok, což je jeden za základních ukazatelů pasivní bezpečnosti hromadného dopravního prostředku. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do výroby skeletů karoserií autobusu.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20302 - Applied mechanics

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    NCKJB-2-WP09-002

  • Numerical identification

    G

  • Technical parameters

    Technické parametry FV jsou dány základními parametry vysocepevné oceli v oblasti svarových spojů - v tepelně ovlivněné oblasti (TO) - viz Tab. 1, ze které je FV vyroben a dynamickými pevnostními parametry konstrukčních uzlů , které byly zjištěny při testech na dynamickém zkušebním stavu – viz zobrazení únavové materiálové charakteristiky svarových spojů na obr. 5. Tab. 1 – mechanické parametry materiálu FV v oblasti svarových spojů Měřené místo Mez pevnosti [MPa] Mez kluzu [MPa] Tvrdost podle Vickerse HV0.5 Neovlivněný materiál 910 805 320 Ovlivněný materiál - 660 245

  • Economical parameters

    Ekonomické přínosy FV spočívají ve dvou oblastech. V té první jde o úspory nákladů při experimentálním ověřování nového typu skeletu karoserie autobusu z vysocepevného materiálu v laboratorních podmínkách, které simulují provozní podmínky. Náklady na laboratorní testy představují zlomek nákladů ověření ve skutečných provozních podmínkách. Pro srovnání: např. jedna směna zkušebních jízd vozidla (vybaveného skeletem s novým materiálem) na zkušebním polygonu by stála cca 200 tis Kč, zatímco náklady v laboratoři (energie, práce obsluhy lab. zařízení, odpisy lab. zařízení) představují částku o řád nižší. V druhé oblasti je třeba zmínit přínos FV z nového materiálu z pohledu snížení hmotnosti skeletu karoserie autobusu při zachování bezpečnosti provozu na silnicích - to bylo smyslem výzkumu a aplikace nového materiálu a tedy výroby FV. Zde, za předpokladu zavedení nového vysocepevného materiálu do výroby skeletu karoserií autobusu, lze předpokládat významné snížení pohonných hmot z titulu nižší hmotnosti.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    48171131

  • Owner name

    Iveco Czech republic, a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    O - Doposud nevyužívaný výsledek

  • Licence fee requirement

  • Web page