Functional sample of the supporting frame of a special vehicle
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F20%3A39916329" target="_blank" >RIV/00216275:25510/20:39916329 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Funkční vzorek nosného rámu speciálního vozidla
Original language description
Nosný rám speciálního vozidla je svařenec, na kterém je pomocí šroubových spojů připevněna další nosná část rámu, která je rovněž svařencem z jednotlivých dílů. Prezentovaný funkční vzorek (FV) je zobrazen na obr. 1, model FV s vypočtenou intenzitou napětí je znázorněn na obr. 2. Rám je svařen z naohýbaných dílů, které jsou z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost speciálního vozidla při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl testován jako celek - podroben byl experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu viz obr. 4 a také byl zkoumán i v detailních konstrukčních uzlech. Experimentálně tak byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je zásadní otázkou dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Zkoumány byly např. komplikované svarové spoje opěrných konzol uložení pružin jednotlivých kol a další komplikované konstrukční uzly vlastního rám. Na závěr experimentálního výzkumu byl FV proveden tzv. destruktivní zkoušce - výsledek viz obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace extrémního přetížení rámu, což je jeden za základních ukazatelů bezpečnosti vozidla určeného ke speciálním účelům. FV prokázal, že i pří této destruktivní zkoušce nedošlo ke ztrátě stability rámu. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do sériové výroby těchto rámů.
Czech name
Funkční vzorek nosného rámu speciálního vozidla
Czech description
Nosný rám speciálního vozidla je svařenec, na kterém je pomocí šroubových spojů připevněna další nosná část rámu, která je rovněž svařencem z jednotlivých dílů. Prezentovaný funkční vzorek (FV) je zobrazen na obr. 1, model FV s vypočtenou intenzitou napětí je znázorněn na obr. 2. Rám je svařen z naohýbaných dílů, které jsou z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost speciálního vozidla při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl testován jako celek - podroben byl experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu viz obr. 4 a také byl zkoumán i v detailních konstrukčních uzlech. Experimentálně tak byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je zásadní otázkou dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Zkoumány byly např. komplikované svarové spoje opěrných konzol uložení pružin jednotlivých kol a další komplikované konstrukční uzly vlastního rám. Na závěr experimentálního výzkumu byl FV proveden tzv. destruktivní zkoušce - výsledek viz obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace extrémního přetížení rámu, což je jeden za základních ukazatelů bezpečnosti vozidla určeného ke speciálním účelům. FV prokázal, že i pří této destruktivní zkoušce nedošlo ke ztrátě stability rámu. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do sériové výroby těchto rámů.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20302 - Applied mechanics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
NCKJB-2-WP09-003
Numerical identification
G
Technical parameters
Měřené místo Mez pevnosti [MPa] Mez kluzu [MPa] Tvrdost podle Vickerse HV0.5 Neovlivněný materiál 930 700 334 Ovlivněný materiál 700 540 286
Economical parameters
Ekonomické přínosy FV spočívají ve dvou oblastech. V té první jde o úspory nákladů při experimentálním ověřování nového typu rámu speciálního vozidla z vysocepevného materiálu v laboratorních podmínkách, které simulují provozní podmínky. Náklady na laboratorní testy představují zlomek nákladů ověření ve skutečných provozních podmínkách. Pro srovnání: např. jedna směna zkušebních jízd vozidla (vybaveného nosným rámem s novým materiálem) na zkušebním polygonu by stála cca 200 tis Kč, zatímco náklady v laboratoři (energie, práce obsluhy lab. zařízení, odpisy lab. zařízení) představují částku o řád nižší. V druhé oblasti je třeba zmínit přínos FV z nového materiálu z pohledu snížení hmotnosti speciálního vozidla při zachování bezpečnosti provozu – to bylo smyslem výzkumu a aplikace nového materiálu a tedy výroby FV. Za předpokladu zavedení nového vysocepevného materiálu do výroby nosného rámu speciálního vozidla, lze předpokládat významné snížení hmotnosti. To bude mít příznivý vliv na užitné vlastnosti vozidla.
Application category by cost
—
Owner IČO
48152056
Owner name
SVOS spol. s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
—