All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Functional sample of the supporting frame of a special vehicle

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F20%3A39916329" target="_blank" >RIV/00216275:25510/20:39916329 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Funkční vzorek nosného rámu speciálního vozidla

  • Original language description

    Nosný rám speciálního vozidla je svařenec, na kterém je pomocí šroubových spojů připevněna další nosná část rámu, která je rovněž svařencem z jednotlivých dílů. Prezentovaný funkční vzorek (FV) je zobrazen na obr. 1, model FV s vypočtenou intenzitou napětí je znázorněn na obr. 2. Rám je svařen z naohýbaných dílů, které jsou z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost speciálního vozidla při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl testován jako celek - podroben byl experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu viz obr. 4 a také byl zkoumán i v detailních konstrukčních uzlech. Experimentálně tak byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je zásadní otázkou dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Zkoumány byly např. komplikované svarové spoje opěrných konzol uložení pružin jednotlivých kol a další komplikované konstrukční uzly vlastního rám. Na závěr experimentálního výzkumu byl FV proveden tzv. destruktivní zkoušce - výsledek viz obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace extrémního přetížení rámu, což je jeden za základních ukazatelů bezpečnosti vozidla určeného ke speciálním účelům. FV prokázal, že i pří této destruktivní zkoušce nedošlo ke ztrátě stability rámu. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do sériové výroby těchto rámů.

  • Czech name

    Funkční vzorek nosného rámu speciálního vozidla

  • Czech description

    Nosný rám speciálního vozidla je svařenec, na kterém je pomocí šroubových spojů připevněna další nosná část rámu, která je rovněž svařencem z jednotlivých dílů. Prezentovaný funkční vzorek (FV) je zobrazen na obr. 1, model FV s vypočtenou intenzitou napětí je znázorněn na obr. 2. Rám je svařen z naohýbaných dílů, které jsou z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost speciálního vozidla při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl testován jako celek - podroben byl experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu viz obr. 4 a také byl zkoumán i v detailních konstrukčních uzlech. Experimentálně tak byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je zásadní otázkou dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Zkoumány byly např. komplikované svarové spoje opěrných konzol uložení pružin jednotlivých kol a další komplikované konstrukční uzly vlastního rám. Na závěr experimentálního výzkumu byl FV proveden tzv. destruktivní zkoušce - výsledek viz obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace extrémního přetížení rámu, což je jeden za základních ukazatelů bezpečnosti vozidla určeného ke speciálním účelům. FV prokázal, že i pří této destruktivní zkoušce nedošlo ke ztrátě stability rámu. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do sériové výroby těchto rámů.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20302 - Applied mechanics

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    NCKJB-2-WP09-003

  • Numerical identification

    G

  • Technical parameters

    Měřené místo Mez pevnosti [MPa] Mez kluzu [MPa] Tvrdost podle Vickerse HV0.5 Neovlivněný materiál 930 700 334 Ovlivněný materiál 700 540 286

  • Economical parameters

    Ekonomické přínosy FV spočívají ve dvou oblastech. V té první jde o úspory nákladů při experimentálním ověřování nového typu rámu speciálního vozidla z vysocepevného materiálu v laboratorních podmínkách, které simulují provozní podmínky. Náklady na laboratorní testy představují zlomek nákladů ověření ve skutečných provozních podmínkách. Pro srovnání: např. jedna směna zkušebních jízd vozidla (vybaveného nosným rámem s novým materiálem) na zkušebním polygonu by stála cca 200 tis Kč, zatímco náklady v laboratoři (energie, práce obsluhy lab. zařízení, odpisy lab. zařízení) představují částku o řád nižší. V druhé oblasti je třeba zmínit přínos FV z nového materiálu z pohledu snížení hmotnosti speciálního vozidla při zachování bezpečnosti provozu – to bylo smyslem výzkumu a aplikace nového materiálu a tedy výroby FV. Za předpokladu zavedení nového vysocepevného materiálu do výroby nosného rámu speciálního vozidla, lze předpokládat významné snížení hmotnosti. To bude mít příznivý vliv na užitné vlastnosti vozidla.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    48152056

  • Owner name

    SVOS spol. s.r.o.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page