All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Behaviour of hydrodynamic bearings under various working conditions

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU57460" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU57460 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Behaviour of hydrodynamic bearings under various working conditions

  • Original language description

    Hydrodynamic plain bearings represent an important member in combustion engines. They influence key parameters of power train units such as durability, wear-out, vibrations and noise. Their behavior is described by Reynolds differential equation. This equation is solved for several bearing states (about 60 eccentricities and 60 misalignment angles) prior to the dynamic analysis. The results are stored in databases of non-dimensional reaction forces. The aim of endeavor is to implement topical design moddel of plain bearing into the complex calculation model of combustion engine called virtual engine. Virtual engine is created in multi-body system, which is suitable for kinematical and dynamic simulation of very difficult mechanisms. Rigid but first ofall flexible parts are used. Subject of interest are plain bearings which can work under various working conditions such as different gas force, bearing clearance and oil viscosity. Effect of oil supply type on oil pressure and oil flow i

  • Czech name

    Chování kluzných ložisek při různých pracovních podmínkách

  • Czech description

    Hydrodynamické ložisko představuje důležitý strojní prvek vyskytující se ve spalovacích motorech. Ovlivňuje klíčové paramtery pohonné jednotky jako životnost, opotřebení, vibrace a hluk. Jeho chování popisuje Reynoldsova hydrodynamická rovnice. Ta je vyřešena pro několik provozních stavů (60 excentricit a 60 úhlů naklopení čepu) před dynamickou úlohou. Výsledky jsou poté uloženy v databázích bezrozměrných ložiskových reakcí. Cílem snahy je zahrnout výpočtový model kluzného ložiska do komplexního modelupohonné jednotky zvané virtuální motor. Virtuální motor je vytvářen v multi-body systému, který je vhodný pro simulování kinematiky a dynamiky i velmi složitých mechanismů. Jsou použita tuhá ale především pružná tělesa. Předmětem zkoumání jsou právě hydrodynamická ložiska, která mohou pracovat pod různým zatížením od tlaku plynů, s různou ložiskovou vůlí a s olejem různé viskozity. Je také zahrnut vliv tvaru přívodního kanálku oleje. Vliv těchto parametrů je monitorován na trajektoriích

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JT - Propulsion, engines and fuels

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Sborník abstraktů

  • ISBN

    80-213-1510-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    17-25

  • Publisher name

    Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta technická

  • Place of publication

  • Event location

    Kostelec nad Černými lesy

  • Event date

    Sep 19, 2006

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article