Behaviour of hydrodynamic bearings under various working conditions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU57460" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU57460 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Behaviour of hydrodynamic bearings under various working conditions
Original language description
Hydrodynamic plain bearings represent an important member in combustion engines. They influence key parameters of power train units such as durability, wear-out, vibrations and noise. Their behavior is described by Reynolds differential equation. This equation is solved for several bearing states (about 60 eccentricities and 60 misalignment angles) prior to the dynamic analysis. The results are stored in databases of non-dimensional reaction forces. The aim of endeavor is to implement topical design moddel of plain bearing into the complex calculation model of combustion engine called virtual engine. Virtual engine is created in multi-body system, which is suitable for kinematical and dynamic simulation of very difficult mechanisms. Rigid but first ofall flexible parts are used. Subject of interest are plain bearings which can work under various working conditions such as different gas force, bearing clearance and oil viscosity. Effect of oil supply type on oil pressure and oil flow i
Czech name
Chování kluzných ložisek při různých pracovních podmínkách
Czech description
Hydrodynamické ložisko představuje důležitý strojní prvek vyskytující se ve spalovacích motorech. Ovlivňuje klíčové paramtery pohonné jednotky jako životnost, opotřebení, vibrace a hluk. Jeho chování popisuje Reynoldsova hydrodynamická rovnice. Ta je vyřešena pro několik provozních stavů (60 excentricit a 60 úhlů naklopení čepu) před dynamickou úlohou. Výsledky jsou poté uloženy v databázích bezrozměrných ložiskových reakcí. Cílem snahy je zahrnout výpočtový model kluzného ložiska do komplexního modelupohonné jednotky zvané virtuální motor. Virtuální motor je vytvářen v multi-body systému, který je vhodný pro simulování kinematiky a dynamiky i velmi složitých mechanismů. Jsou použita tuhá ale především pružná tělesa. Předmětem zkoumání jsou právě hydrodynamická ložiska, která mohou pracovat pod různým zatížením od tlaku plynů, s různou ložiskovou vůlí a s olejem různé viskozity. Je také zahrnut vliv tvaru přívodního kanálku oleje. Vliv těchto parametrů je monitorován na trajektoriích
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sborník abstraktů
ISBN
80-213-1510-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
17-25
Publisher name
Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta technická
Place of publication
—
Event location
Kostelec nad Černými lesy
Event date
Sep 19, 2006
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—