Prediction of Crack Growth in Integrally Stiffened Panels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F07%3APU71009" target="_blank" >RIV/00216305:26210/07:PU71009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Prediction of Crack Growth in Integrally Stiffened Panels
Original language description
Application of new production methods such as High Speed Cutting (HSC), Laser Beam Welding or Friction Stir Welding in the aerospace industry leads to the reduction of manufacturing costs. Structures designed for these production techniques are typical by an integral character. A comparison of their behavior with differentially stiffened designs shows the lack of damage tolerance characteristics and that is why this topic is investigated. The paper presents methodology of crack growth analysis used at Institute of Aerospace Engineering (IAE) for assessment of integrally stiffened panels manufactured using HSC. The approach is based on stress intensities calculated from FE method results and crack propagation analysis performed in NASGRO. In the case oftwo-stringer integral HSC panel, a good correspondence with experimentally determined crack propagation curves was obtained.
Czech name
Predikce šíření trhliny v integrálních vyztužených panelech
Czech description
Použití moderních technologií, jako jsou vysokorychlostní obrábění, laserové nebo třecí svařování, v leteckém průmyslu vede k úspoře výrobních nákladů. Konstrukce navržené pro tyto technologie jsou typické svým integrálním charakterem. Ve srovnání se spojovanými vyztuženými panely mají horší charakteristiky přípustného poškození, což je důvodem pozornosti zaměřené na jejich zkoumání. V článku je popsána metodika výpočtu šíření trhliny použitá na Leteckém ústavu pro analýzu integrálních vyztužených panelů vyrobených vysokorychlostním obráběním. Je založena na stanovení součinitele intenzity napětí na základě výsledků napěťové analýzy metodou konečných prvků a výpočtu šíření trhliny využívajícího programu NASGRO. Dobré shody s experimentálně stanovenýmirůstovými křivkami trhliny bylo dosaženo integrálního panelu se dvěma podélníky vyrobeného metodou vysokorychlostního obrábění.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Aerospace Research Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2007
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
3
Pages from-to
5-7
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—