Goods like an image. Packaging technology and packaging design.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26420%2F22%3APU143118" target="_blank" >RIV/00216305:26420/22:PU143118 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.nm.cz/o-nas/odborna-cinnost/projekty/spotrebni-imaginace-komunisticke-diktatury-ceskoslovenska-reklama-v-povalecnem-obdobi" target="_blank" >https://www.nm.cz/o-nas/odborna-cinnost/projekty/spotrebni-imaginace-komunisticke-diktatury-ceskoslovenska-reklama-v-povalecnem-obdobi</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.
Original language description
Text je příspěvkem k projektu Národního muzea v Praze "Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období". Zabývá se problematikou balení, které chrání výrobky před znehodnocením, usnadňuje jejich používání a zároveň slouží jako významný prostředek vizuální komunikace. V obalu se propagace setkává s materialitou zboží a spotřební kultury, jejiž rozvoj ve druhé polovině 20. století umožnil příliv nových plasatických materiálů, které přinesly pozitivní i negativní důsledky. Díky novým umělým hmotám se obaly stávaly hygieničtější, trvanlivější a lépe se přepravovaly. Prvotní nadšení však nezohledňovalo dopady masové cirkulace zboží a obalového odpadu. Dynamiku rozvoje obalové techniky v státně-socialistickém Československu ovlivňoval zejména chronický nedostatek surovin i opožděné zavádění inovací. Od vývoje na Západě se lišil i samotný vztah mezi obalem, jeho materiálem a obalovým designem – uvažování o balení výrobků bylo zpravidla oddělené od práce grafických designérů, kteří se tak nemohli zapojovat do kreativních tvarových řešení a podílet se na tvorbě komplexního obrazu produktu. Vzhledem k oddělení výroby a obchodu docházelo často k nesouladu mezi voláním po inovacích a praxí.
Czech name
Zboží jako obraz. Obalová technika a obalový design.
Czech description
Text je příspěvkem k projektu Národního muzea v Praze "Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období". Zabývá se problematikou balení, které chrání výrobky před znehodnocením, usnadňuje jejich používání a zároveň slouží jako významný prostředek vizuální komunikace. V obalu se propagace setkává s materialitou zboží a spotřební kultury, jejiž rozvoj ve druhé polovině 20. století umožnil příliv nových plasatických materiálů, které přinesly pozitivní i negativní důsledky. Díky novým umělým hmotám se obaly stávaly hygieničtější, trvanlivější a lépe se přepravovaly. Prvotní nadšení však nezohledňovalo dopady masové cirkulace zboží a obalového odpadu. Dynamiku rozvoje obalové techniky v státně-socialistickém Československu ovlivňoval zejména chronický nedostatek surovin i opožděné zavádění inovací. Od vývoje na Západě se lišil i samotný vztah mezi obalem, jeho materiálem a obalovým designem – uvažování o balení výrobků bylo zpravidla oddělené od práce grafických designérů, kteří se tak nemohli zapojovat do kreativních tvarových řešení a podílet se na tvorbě komplexního obrazu produktu. Vzhledem k oddělení výroby a obchodu docházelo často k nesouladu mezi voláním po inovacích a praxí.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Spotřební imaginace státního socialismu
ISBN
978-80-7470-449-9
Number of pages of the result
504
Pages from-to
358-385
Number of pages of the book
504
Publisher name
Akropolis, Národní muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—