Influence of physical activities on children with visual impairment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26630%2F17%3APU127510" target="_blank" >RIV/00216305:26630/17:PU127510 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv psychomotorických aktivit na děti se zrakovým postižením
Original language description
Pohybové aktivity v životě dítěte se zrakovým postižením vytváří významnou složku jeho kvality života a podílejí se na zdravém životním stylu. Při nácviku pohybových stereotypů mohou u nevidomých nebo slabozrakých vzniknout negativní stereotypy, které později vedou k obavám z pohybu a mají rozhodující vliv na motoriku zrakově postiženého člověka. Cílem práce bylo zjistit, jak se podílí pohybové aktivity, zejména školní tělesná výchova na rozvoji pozornosti a komunikace dětí se zrakovým postižením na vybraných základních školách. Výzkumného šetření se zúčastnilo 109 dětí z 5 základních škol, z toho 47 chlapců a 62 dívek ve věku 11 – 12 let. V tomto souboru bylo integrováno 27 dětí se zrakovým postižením, u 15 dětí byl asistent. Ve výzkumném šetření jsme použili Test pozornosti, osobní dotazník a rozhovor se žáky a s učiteli. Z výsledků výzkumu vyplývá, že psychomotorické aktivity velmi pozitivně působí na rozvoj komunikace a spolupráce ve skupině. Děti nejvíce při komunikační spolupráci začaly využívat ve verbální komunikaci tón hlasu a v neverbální komunikaci haptiku a řeč těla. Kolem 11 roku je senzitivní období pro rozvoj pozornosti i u dětí s poruchami zraku velmi zásadní a díky psychomotorickým cvičením se zlepšila pozornost u dětí s poruchami zraku o více než jednu třetinu. Pokud budou učitelé věnovat dostatečnou pozornost tomuto rozvoji, lze připravit vhodnou formou děti i na větší nároky v dalším školním ročníku. Všechny testované osoby postoupily do 6. ročníku.
Czech name
Vliv psychomotorických aktivit na děti se zrakovým postižením
Czech description
Pohybové aktivity v životě dítěte se zrakovým postižením vytváří významnou složku jeho kvality života a podílejí se na zdravém životním stylu. Při nácviku pohybových stereotypů mohou u nevidomých nebo slabozrakých vzniknout negativní stereotypy, které později vedou k obavám z pohybu a mají rozhodující vliv na motoriku zrakově postiženého člověka. Cílem práce bylo zjistit, jak se podílí pohybové aktivity, zejména školní tělesná výchova na rozvoji pozornosti a komunikace dětí se zrakovým postižením na vybraných základních školách. Výzkumného šetření se zúčastnilo 109 dětí z 5 základních škol, z toho 47 chlapců a 62 dívek ve věku 11 – 12 let. V tomto souboru bylo integrováno 27 dětí se zrakovým postižením, u 15 dětí byl asistent. Ve výzkumném šetření jsme použili Test pozornosti, osobní dotazník a rozhovor se žáky a s učiteli. Z výsledků výzkumu vyplývá, že psychomotorické aktivity velmi pozitivně působí na rozvoj komunikace a spolupráce ve skupině. Děti nejvíce při komunikační spolupráci začaly využívat ve verbální komunikaci tón hlasu a v neverbální komunikaci haptiku a řeč těla. Kolem 11 roku je senzitivní období pro rozvoj pozornosti i u dětí s poruchami zraku velmi zásadní a díky psychomotorickým cvičením se zlepšila pozornost u dětí s poruchami zraku o více než jednu třetinu. Pokud budou učitelé věnovat dostatečnou pozornost tomuto rozvoji, lze připravit vhodnou formou děti i na větší nároky v dalším školním ročníku. Všechny testované osoby postoupily do 6. ročníku.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
30502 - Other medical science
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Pohybový aparát a zdraví
ISBN
978-80-7315-265-9
Number of pages of the result
10
Pages from-to
177-186
Number of pages of the book
194
Publisher name
Paido Brno
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—