flight control system prototype
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24194204%3A_____%2F19%3AN0000010" target="_blank" >RIV/24194204:_____/19:N0000010 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
prototyp systému řízení letu
Original language description
Řízení letounu je založeno na mechanickém primárním řízení (příčné, podélné, směrové) a hydraulicky poháněném sekundárním řízení (vztlakové klapky, aerodynamické brzdy). Trasy řízení jsou s přenosem sil přes táhla a páky instalované ve skořepině letounu. Příčné řízení je navíc vybaveno paralelně vloženým elektromechanickým posilovačem. Příčné a podélné vyvážení je s elektromechanickými pohony plošek.
Czech name
prototyp systému řízení letu
Czech description
Řízení letounu je založeno na mechanickém primárním řízení (příčné, podélné, směrové) a hydraulicky poháněném sekundárním řízení (vztlakové klapky, aerodynamické brzdy). Trasy řízení jsou s přenosem sil přes táhla a páky instalované ve skořepině letounu. Příčné řízení je navíc vybaveno paralelně vloženým elektromechanickým posilovačem. Příčné a podélné vyvážení je s elektromechanickými pohony plošek.
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20304 - Aerospace engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG15_018%2F0004858" target="_blank" >EG15_018/0004858: Advanced Systems for L-39NG Next Generation Aircraft</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
prototyp L-39NG výrobního čísla 16 7001
Numerical identification
—
Technical parameters
Systém řízení letounu: a) Primární řídící plochy (křidélka, směrové a výškové kormidlo) jsou mechanicky ovládány z obou pilotních prostorů pomocí klasického systému centrálně umístěné řídící páky a nožních pedálů. Řídící plochy jsou hmotově vyváženy. V příčném a podélném řízení jsou použity vyvažovací plošky. Ve směrovém řízení jsou použity jen odlehčovací plošky. b) V systému příčného řízení (řízení křidélek) je v trupu za pilotní kabinou, paralelně k mechanickému systému, instalován i centrální elektrický posilovač RCA, který zajišťuje snížení ovládacích sil na řídící páce v oblastech vysokých rychlostí letu. V oblastech nižších rychlostí posilovač zajišťuje definovaný průběh sil na řídící páce v závislosti na velikosti její výchylky. Pro případ vlastní poruchy je posilovač vybaven elektromagnetickou spojkou, která posilovač mechanicky odpojí od zbytku systému a umožní tak bezpečný návrat letounu na letiště, jen s použitím mechanického (ručního) ovládání křidélek, při omezení maximální rychlosti letu. c) Výškové kormidlo a křidélka jsou nezávisle na sobě elektricky vyvažitelná. Polohy vyvážení jsou zobrazeny na MFD v obou pilotních prostorech. V systému křidélek je vyvažovací ploška umístěna jen v levém křidélku, zatímco v pravém křidélku je umístěna jen ploška odlhehčovací. Výškové kormidlo není vybaveno odlehčovací ploškou. d) Hydraulicky poháněné dvouštěrbinové vztlakové klapky jsou elektricky ovládané. Vztlakové klapky se vysouvají do vzletové polohy (25°) a do přistávací polohy (44°). Klapky se automaticky zasouvají do vzletové nebo letové polohy, jakmile je dosažena příslušná hodnota omezení rychlosti letu s vysunutými klapkami v přistávací nebo vzletové poloze. e) Nouzové ovládání vztlakových klapek je aktivováno pákou nouzového vysunutí vztlakových klapek umístěnou v obou pilotních prostorech. Zdrojem tlakové kapaliny při nouzovém ovládání je nouzový hydraulický akumulátor. f) Aerodynamické brzdy, které jsou umístěné na spodní straně trupu jsou poháněny hydraulickým válcem a elektricky řízeny prostřednictvím přepínače na páce ovládání motoru. Brzdící štíty se automaticky vysouvají, jakmile je dosaženo rychlosti M 0,79 +0,1/-0,2.
Economical parameters
Přínosy projektu: - zvýšení konkurenceschopnosti ČR na mezinárodních trzích - zvýšení konkurenceschopnosti AVA - zajištění udržitelnosti leteckého průmyslu v ČR
Application category by cost
—
Owner IČO
24194204
Owner name
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
—