All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

flight control system prototype

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24194204%3A_____%2F19%3AN0000010" target="_blank" >RIV/24194204:_____/19:N0000010 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    prototyp systému řízení letu

  • Original language description

    Řízení letounu je založeno na mechanickém primárním řízení (příčné, podélné, směrové) a hydraulicky poháněném sekundárním řízení (vztlakové klapky, aerodynamické brzdy). Trasy řízení jsou s přenosem sil přes táhla a páky instalované ve skořepině letounu. Příčné řízení je navíc vybaveno paralelně vloženým elektromechanickým posilovačem. Příčné a podélné vyvážení je s elektromechanickými pohony plošek.

  • Czech name

    prototyp systému řízení letu

  • Czech description

    Řízení letounu je založeno na mechanickém primárním řízení (příčné, podélné, směrové) a hydraulicky poháněném sekundárním řízení (vztlakové klapky, aerodynamické brzdy). Trasy řízení jsou s přenosem sil přes táhla a páky instalované ve skořepině letounu. Příčné řízení je navíc vybaveno paralelně vloženým elektromechanickým posilovačem. Příčné a podélné vyvážení je s elektromechanickými pohony plošek.

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20304 - Aerospace engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG15_018%2F0004858" target="_blank" >EG15_018/0004858: Advanced Systems for L-39NG Next Generation Aircraft</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    prototyp L-39NG výrobního čísla 16 7001

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Systém řízení letounu: a) Primární řídící plochy (křidélka, směrové a výškové kormidlo) jsou mechanicky ovládány z obou pilotních prostorů pomocí klasického systému centrálně umístěné řídící páky a nožních pedálů. Řídící plochy jsou hmotově vyváženy. V příčném a podélném řízení jsou použity vyvažovací plošky. Ve směrovém řízení jsou použity jen odlehčovací plošky. b) V systému příčného řízení (řízení křidélek) je v trupu za pilotní kabinou, paralelně k mechanickému systému, instalován i centrální elektrický posilovač RCA, který zajišťuje snížení ovládacích sil na řídící páce v oblastech vysokých rychlostí letu. V oblastech nižších rychlostí posilovač zajišťuje definovaný průběh sil na řídící páce v závislosti na velikosti její výchylky. Pro případ vlastní poruchy je posilovač vybaven elektromagnetickou spojkou, která posilovač mechanicky odpojí od zbytku systému a umožní tak bezpečný návrat letounu na letiště, jen s použitím mechanického (ručního) ovládání křidélek, při omezení maximální rychlosti letu. c) Výškové kormidlo a křidélka jsou nezávisle na sobě elektricky vyvažitelná. Polohy vyvážení jsou zobrazeny na MFD v obou pilotních prostorech. V systému křidélek je vyvažovací ploška umístěna jen v levém křidélku, zatímco v pravém křidélku je umístěna jen ploška odlhehčovací. Výškové kormidlo není vybaveno odlehčovací ploškou. d) Hydraulicky poháněné dvouštěrbinové vztlakové klapky jsou elektricky ovládané. Vztlakové klapky se vysouvají do vzletové polohy (25°) a do přistávací polohy (44°). Klapky se automaticky zasouvají do vzletové nebo letové polohy, jakmile je dosažena příslušná hodnota omezení rychlosti letu s vysunutými klapkami v přistávací nebo vzletové poloze. e) Nouzové ovládání vztlakových klapek je aktivováno pákou nouzového vysunutí vztlakových klapek umístěnou v obou pilotních prostorech. Zdrojem tlakové kapaliny při nouzovém ovládání je nouzový hydraulický akumulátor. f) Aerodynamické brzdy, které jsou umístěné na spodní straně trupu jsou poháněny hydraulickým válcem a elektricky řízeny prostřednictvím přepínače na páce ovládání motoru. Brzdící štíty se automaticky vysouvají, jakmile je dosaženo rychlosti M 0,79 +0,1/-0,2.

  • Economical parameters

    Přínosy projektu: - zvýšení konkurenceschopnosti ČR na mezinárodních trzích - zvýšení konkurenceschopnosti AVA - zajištění udržitelnosti leteckého průmyslu v ČR

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    24194204

  • Owner name

    AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page