All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Functional prototype of a mobile circuit wakeboarding lift with three or more support pylons

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000007" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000007 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Funkční prototyp mobilního okružního vodního vleku s třemi a více podpěrami

  • Original language description

    Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj mobilního vodního vleku, sloužící pro vodní lyžování a wakeboarding. Hlavní inovativnost výsledku tkví v mobilitě a technické úrovni celého systému, neboť na trhu zatím mobilní řešení není dostupné a ani stacionární často nedosahují technické úrovně výsledku projektu. Nové řešení posunulo vývoj okružních vodních vleků hned v několika klíčových směrech. Zdokonalena byla zejména vlastní konstrukce vleku, která nyní umožňuje stavět tato zařízení jako zařízení mobilní (skrze pohled tuzemského stavebního řízení jako konstrukce dočasné). Zařízení lze tak snadno postavit na jakékoliv vodní ploše, která odpovídá svými parametry zamýšlenému určení, a v případě změny využití území lze zařízení snadno demontovat a odstranit. I zde zůstává zachován princip udržitelnosti, zařízení nezatěžuje životní prostředí a po demontáži nezůstává v krajině žádný odpad. Zároveň nové konstrukční prvky, které se dotýkají upravené geometrie podpory, vedení tažného lana v ostrých úhlech, nebo prefabrikovaných prvků kotvení, vytvořily zcela novou generaci zařízení. Nová konstrukce nabízí větší variabilitu zařízení, je efektivnější a ekonomičtější. Nová materiálová řešení v podobě speciálního kompozitu pro výrobu kotvících prvků, anebo ochranný nátěrový systém pro konstrukce mobilního okružního vodního vleku navíc, kromě svých unikátních technických vlastností, přispívají k enviromentálnímu, životnímu prostředí prospěšnému, řešení. Při jejich výrobě se totiž navíc zpracovávají druhotné odpadní suroviny (popílek a odpadní sklo). Velká pozornost byla věnována otázce bezpečnosti. I v této oblasti dosáhl řešitelský tým plánovaných výsledků. Nové progresivní řešení pohonu tažného lana pomocí sofistikovaně elektronicky regulovaného systému umožnilo posunout hranice zabezpečení mobilního okružního vodního vleku o velký krok kupředu. Navržený systém dokáže vyhodnotit nebezpečný stav ještě o chvíli dříve, než mimořádná situace nastane a může provést nouzové zastavení zařízení.

  • Czech name

    Funkční prototyp mobilního okružního vodního vleku s třemi a více podpěrami

  • Czech description

    Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj mobilního vodního vleku, sloužící pro vodní lyžování a wakeboarding. Hlavní inovativnost výsledku tkví v mobilitě a technické úrovni celého systému, neboť na trhu zatím mobilní řešení není dostupné a ani stacionární často nedosahují technické úrovně výsledku projektu. Nové řešení posunulo vývoj okružních vodních vleků hned v několika klíčových směrech. Zdokonalena byla zejména vlastní konstrukce vleku, která nyní umožňuje stavět tato zařízení jako zařízení mobilní (skrze pohled tuzemského stavebního řízení jako konstrukce dočasné). Zařízení lze tak snadno postavit na jakékoliv vodní ploše, která odpovídá svými parametry zamýšlenému určení, a v případě změny využití území lze zařízení snadno demontovat a odstranit. I zde zůstává zachován princip udržitelnosti, zařízení nezatěžuje životní prostředí a po demontáži nezůstává v krajině žádný odpad. Zároveň nové konstrukční prvky, které se dotýkají upravené geometrie podpory, vedení tažného lana v ostrých úhlech, nebo prefabrikovaných prvků kotvení, vytvořily zcela novou generaci zařízení. Nová konstrukce nabízí větší variabilitu zařízení, je efektivnější a ekonomičtější. Nová materiálová řešení v podobě speciálního kompozitu pro výrobu kotvících prvků, anebo ochranný nátěrový systém pro konstrukce mobilního okružního vodního vleku navíc, kromě svých unikátních technických vlastností, přispívají k enviromentálnímu, životnímu prostředí prospěšnému, řešení. Při jejich výrobě se totiž navíc zpracovávají druhotné odpadní suroviny (popílek a odpadní sklo). Velká pozornost byla věnována otázce bezpečnosti. I v této oblasti dosáhl řešitelský tým plánovaných výsledků. Nové progresivní řešení pohonu tažného lana pomocí sofistikovaně elektronicky regulovaného systému umožnilo posunout hranice zabezpečení mobilního okružního vodního vleku o velký krok kupředu. Navržený systém dokáže vyhodnotit nebezpečný stav ještě o chvíli dříve, než mimořádná situace nastane a může provést nouzové zastavení zařízení.

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Research and development of mobile water-skiing lifts - wakeboarding.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Mobilní okružní vlek MWS

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Nový mobilní vlek pro vodní sporty se vyznačuje zejména zdokonalenou vlastní konstrukcí vleku, která nyní umožňuje stavět tato zařízení jako zařízení mobilní (skrze pohled tuzemského stavebního řízení jako konstrukce dočasné). Zařízení lze tak snadno postavit na jakékoliv vodní ploše, která odpovídá svými parametry zamýšlenému určení (a minimální velikosti 100x130 metrů), a v případě změny využití území lze zařízení snadno demontovat a odstranit. Délka vleku nyní dosahuje mezi 250 a 1600 metry. Vlek pojme až 12 jezdců, na tažných lanech vzepřených až šesti sloupy ve výšce 8-11 m nad hladinou. Provoz vleku vyžaduje výkon 4KW na jezdce. Instalace vyžaduje minimální přípravné a zemní práce (ty se omezí většinou pouze na odstranění starých konstrukcí a vyrovnání podkladu). Vlastní proces montáže pevných i pohyblivých částí zařízení, včetně strojních součástí, zajištují vyškolení pracovníci dodavatele. Konstrukce je řešena jako stavebnice a je navržena tak, aby ji bylo možno použít v různých lokalitách a různých konfiguracích. Sloupy se skládají z dílců C1 – C9 a Kloubů K1 a K3. Sloupy vodního vleku slouží jako podpory vedení tažné dvojice lan. Skládají se s šikmého dříku a přibližně vodorovného výložníku. Sloupy s otočným výložníkem nesou kladky tažných lan. Sloup s pohonem podpírá pohonné zařízení vleku a napínací sloup nese břemeno, kterým se přes kladky vypínají tažná lana. Výložník s pohonným zařízením musí být v místě pohonu (na konci výložníku) kotven lany zabraňujícím vodorovným posunům. Půdorysně jsou sloupy rozmístěny do nepravidelného šestiúhelníku, případně jiných mnohoúhelníků. Konstrukce šikmých dříků je trojboká příhradová. Nárožníky a diagonály jsou tvořeny kulatinami. Jednotlivé montážní díly jsou stykovány pomocí přírubových spojů. Konstrukce výložníků je rovněž trojboká příhradová. Horní rovina nosníků je přímá. Dolní rovina je navržena s náběhy. Sloupy jsou v patě kotveny na všesměrný kloub. Kloub musí být opatřen prvkem pro zabránění torzního natočení sloupu. Ve vrcholu jsou sloupy zakotveny pomocí dvojice ocelových lan. Na každém pylonu vodního vleku bude umístěna dvojice paprskových vodících kol uložených skrze ložiska na stacionární hřídeli, skrz nějž bude vedeno nosné lanoví. Hřídele budou připojeny k nosníku pylonu přes speciální spojovací hlavy. Nové řešení vodního vleku předpokládá navržení pylonů se dvěma rameny, což umožňuje plynulejší průjezd lyžaře tímto bodem. Dvě hlavní běžící nosná lana jsou vedena každým z pylonů, skrze dvě pod sebe horizontálně umístěná vodící paprsková kola. Nosné lano bude tvořeno dvojicí speciálně vinutých ocelových lan, zamezujících rotaci. Stabilní vedení nosných lan konstrukcí zajistí maximální bezpečnost a stabilitu lyžaře jak při vysokých rychlostech, tak při dynamickém zatížení, ke kterému dochází při sportovním lyžování. Řízení vleku je maximálně automatizováno, tak aby se minimalizovaly ovládací prvky a úkony operátora vleku a tím i výrazně vyšší bezpečnost jezdců při komerčním provozu.

  • Economical parameters

    Po realizaci projektu získá společnost inovované produkty, které budou velice dobře uplatnitelné na trhu. Realizace projektu přispěje ke zlepšení ekonomické situace a upevní její postavení na trhu. Hlavní oblasti zlepšení společnost spatřuje ve: zvýšení obratu, zvýšení tržeb, zvýšení exportu, udržení konkurenceschopnosti, rozšíření portfolia nabízených nových technicky dokonalých výrobků, zlepšení tržní pozice, zvýšení počtu odběratelů a zvýšení podílu nových a inovovaných produktů na tržbách a obratu. Tím, že Hradecký písek přivedl na trh vodní vlek s takto zásadními inovacemi, si snadno získá zákazníky nejen v tuzemsku, ale i na evropském a světovém trhu. O vodní lyžování a wakeboarding rychle stoupá zájem a konkrétně wakeboarding je v současnosti jeden z nejrychleji se rozvíjejících vodních sportů, a to nejen v Americe, a předpokládá se, že bude jeho obliba nadále stoupat.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    25587854; 25655655

  • Owner name

    HRADECKÝ PÍSEK a.s.; VERTITECH CZ s.r.o.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page