All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

UHPC experimental structure - pedestrian bridge

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26271303%3A_____%2F16%3AN0000001" target="_blank" >RIV/26271303:_____/16:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.cesti.cz" target="_blank" >http://www.cesti.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Experimentální konstrukce z UHPC - lávka pro pěší

  • Original language description

    Byl vyvinut a na reálné stavbě aplikován nový typ prefabrikovaného předem předpjatého nosníku z vysokohodnotného betonu určeného prioritně pro lávky. Průřez lávky má tvar řeckého písmene pí. Tvar lávky byl optimalizován z hlediska statického působení i z hlediska výrobního procesu. Ukládání čerstvého betonu do forem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. Pro výrobu byl použit beton třídy C 110/130 XF4 s rozptýlenou ocelovou výztuží dle Model Code 2010, fib, Final Draft 09/2011. Navržená technologie byla použita a ověřena na stavbě zdvoukolejnění železničního úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, objekt SO 04-38-09 – lávka pro pěší přes Opatovický kanál v obci Čeperka. Oproti původně navrženému řešení monolitické betonové lávky bylo dosaženo úspory nákladů především díky podstatnému snížení objemu vlastní konstrukce, zjednodušenému založení objektu, rychlejší montáži a nižším nákladům za zvedací prostředky použité na stavbě.

  • Czech name

    Experimentální konstrukce z UHPC - lávka pro pěší

  • Czech description

    Byl vyvinut a na reálné stavbě aplikován nový typ prefabrikovaného předem předpjatého nosníku z vysokohodnotného betonu určeného prioritně pro lávky. Průřez lávky má tvar řeckého písmene pí. Tvar lávky byl optimalizován z hlediska statického působení i z hlediska výrobního procesu. Ukládání čerstvého betonu do forem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. Pro výrobu byl použit beton třídy C 110/130 XF4 s rozptýlenou ocelovou výztuží dle Model Code 2010, fib, Final Draft 09/2011. Navržená technologie byla použita a ověřena na stavbě zdvoukolejnění železničního úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, objekt SO 04-38-09 – lávka pro pěší přes Opatovický kanál v obci Čeperka. Oproti původně navrženému řešení monolitické betonové lávky bylo dosaženo úspory nákladů především díky podstatnému snížení objemu vlastní konstrukce, zjednodušenému založení objektu, rychlejší montáži a nižším nákladům za zvedací prostředky použité na stavbě.

Classification

  • Type

    Z<sub>tech</sub> - Verified technology

  • CEP classification

    JN - Civil engineering

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    TE01020168-002/2016

  • Numerical identification

    TE01020168-002/2016

  • Technical parameters

    Čerstvý UHPC s rozptýlenou ocelovou výztuží byl vyráběn na betonárně firmy Skanska a.s., provozovna Štětí s maximálním objemem míchačky 1,5 m3 s nuceným mícháním, vybavené automatickým ovládacím systémem. Po předchozím předepnutí předpínacích lan byl čerstvý UHPC dopravován od betonárny do výrobní haly speciálním vozíkem a pak bádií do ocelové 6formy, kombinované s překližkou. Postup dávkování, míchání a celé výroby nosníku byl přesně popsán v technologickém předpisu. Ukládání čerstvého UHPC do důkladně očištěných forem od nečistot a opatřených separačním prostředkem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. UHPC se pomalu rozléval sám, povrch byl zarovnáván latí. Poté byl postříkán prostředkem proti odpařování vody a hlazen ocelovým hladítkem, dokud se na povrchu nepřestaly vytvářet vzduchové bubliny.

  • Economical parameters

    I když se do UHPC používají stejné vstupní suroviny jako do běžných betonů, bezprostřední náklady na výrobu jsou cca 5 – 7 × vyšší než u běžných betonů. Úspora nákladů je především v podstatném snížení objemu konstrukce. Původní projekt uvažoval s monolitickou jednotrámovou konstrukcí s konzolami o rozpětí 15,7 m z betonu C35/45-XC4, XF3. Konstrukce lávky byla navržena jako dodatečně předpjatá 2 ks 12lanových kabelů z lan ø 15,7 mm a pro konstrukci bylo uvažováno s objemem betonu 14,0 m3. Firma Pontex, s.r.o. navrhla výrazně štíhlejší a efektivnější nosník tvaru dvojitého „T“, předem předpjatý a zhotovený z UHPC třídy C 110/130 XF4. Objem UHPC byl cca o 2/3 menší, tedy cca 4 m3. Další úspora je v ušetření nákladů za menší zakládání objektů, rychlejší montáž a nižší náklady za jeřáby pro ukládání vlastního nosníku. Velkým přínosem bude také zvýšení užitných vlastností a trvanlivosti, zvláště pak v podmínkách vysoce agresivního prostředí.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    26271303

  • Owner name

    Skanska a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence

  • Licence fee requirement

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Web page

    www.cesti.cz