UHPC experimental structure - pedestrian bridge
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26271303%3A_____%2F16%3AN0000001" target="_blank" >RIV/26271303:_____/16:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.cesti.cz" target="_blank" >http://www.cesti.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Experimentální konstrukce z UHPC - lávka pro pěší
Original language description
Byl vyvinut a na reálné stavbě aplikován nový typ prefabrikovaného předem předpjatého nosníku z vysokohodnotného betonu určeného prioritně pro lávky. Průřez lávky má tvar řeckého písmene pí. Tvar lávky byl optimalizován z hlediska statického působení i z hlediska výrobního procesu. Ukládání čerstvého betonu do forem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. Pro výrobu byl použit beton třídy C 110/130 XF4 s rozptýlenou ocelovou výztuží dle Model Code 2010, fib, Final Draft 09/2011. Navržená technologie byla použita a ověřena na stavbě zdvoukolejnění železničního úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, objekt SO 04-38-09 – lávka pro pěší přes Opatovický kanál v obci Čeperka. Oproti původně navrženému řešení monolitické betonové lávky bylo dosaženo úspory nákladů především díky podstatnému snížení objemu vlastní konstrukce, zjednodušenému založení objektu, rychlejší montáži a nižším nákladům za zvedací prostředky použité na stavbě.
Czech name
Experimentální konstrukce z UHPC - lávka pro pěší
Czech description
Byl vyvinut a na reálné stavbě aplikován nový typ prefabrikovaného předem předpjatého nosníku z vysokohodnotného betonu určeného prioritně pro lávky. Průřez lávky má tvar řeckého písmene pí. Tvar lávky byl optimalizován z hlediska statického působení i z hlediska výrobního procesu. Ukládání čerstvého betonu do forem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. Pro výrobu byl použit beton třídy C 110/130 XF4 s rozptýlenou ocelovou výztuží dle Model Code 2010, fib, Final Draft 09/2011. Navržená technologie byla použita a ověřena na stavbě zdvoukolejnění železničního úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, objekt SO 04-38-09 – lávka pro pěší přes Opatovický kanál v obci Čeperka. Oproti původně navrženému řešení monolitické betonové lávky bylo dosaženo úspory nákladů především díky podstatnému snížení objemu vlastní konstrukce, zjednodušenému založení objektu, rychlejší montáži a nižším nákladům za zvedací prostředky použité na stavbě.
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
JN - Civil engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TE01020168-002/2016
Numerical identification
TE01020168-002/2016
Technical parameters
Čerstvý UHPC s rozptýlenou ocelovou výztuží byl vyráběn na betonárně firmy Skanska a.s., provozovna Štětí s maximálním objemem míchačky 1,5 m3 s nuceným mícháním, vybavené automatickým ovládacím systémem. Po předchozím předepnutí předpínacích lan byl čerstvý UHPC dopravován od betonárny do výrobní haly speciálním vozíkem a pak bádií do ocelové 6formy, kombinované s překližkou. Postup dávkování, míchání a celé výroby nosníku byl přesně popsán v technologickém předpisu. Ukládání čerstvého UHPC do důkladně očištěných forem od nečistot a opatřených separačním prostředkem probíhalo plynule bez jakéhokoliv zhutnění. UHPC se pomalu rozléval sám, povrch byl zarovnáván latí. Poté byl postříkán prostředkem proti odpařování vody a hlazen ocelovým hladítkem, dokud se na povrchu nepřestaly vytvářet vzduchové bubliny.
Economical parameters
I když se do UHPC používají stejné vstupní suroviny jako do běžných betonů, bezprostřední náklady na výrobu jsou cca 5 – 7 × vyšší než u běžných betonů. Úspora nákladů je především v podstatném snížení objemu konstrukce. Původní projekt uvažoval s monolitickou jednotrámovou konstrukcí s konzolami o rozpětí 15,7 m z betonu C35/45-XC4, XF3. Konstrukce lávky byla navržena jako dodatečně předpjatá 2 ks 12lanových kabelů z lan ø 15,7 mm a pro konstrukci bylo uvažováno s objemem betonu 14,0 m3. Firma Pontex, s.r.o. navrhla výrazně štíhlejší a efektivnější nosník tvaru dvojitého „T“, předem předpjatý a zhotovený z UHPC třídy C 110/130 XF4. Objem UHPC byl cca o 2/3 menší, tedy cca 4 m3. Další úspora je v ušetření nákladů za menší zakládání objektů, rychlejší montáž a nižší náklady za jeřáby pro ukládání vlastního nosníku. Velkým přínosem bude také zvýšení užitných vlastností a trvanlivosti, zvláště pak v podmínkách vysoce agresivního prostředí.
Application category by cost
—
Owner IČO
26271303
Owner name
Skanska a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
www.cesti.cz