Low profile axle type AX60LP
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nízkoprofilová náprava řady AX60LP
Original language description
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu byl proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava řady AX60LP bude používána pro vozidla s pohonem 4x4 a 6x6. Náprava vychází z konstrukce již zavedené produktové řady náprav AX60, s výškou profilu 349 mm. Základ těchto náprav byl vyvinut v r. 2006 pro použití ve vozidle 4x4, později také 6x6, s rámovým podvozkem, kterému plně vyhovovala instalační výška 343mm. Vozidlo mělo celkovou hmotnost do 9 tun, a bylo osazeno pneumatikami 335/80R20, které jsou na dnešní dobu poměrně malé a nahrazovány většími, často 365/80R20 což představuje +30mm na poloměru. Vozidlo je určeno do pouštních podmínek a byla požadována nadprůměrná světlá výška. Nové nápravy plně splnily očekávání zákazníka – světlá výška 466 mm k dispozici prakticky v plně hodnotě v celé šíři mezi koly (tzv. čistý profil). Společně s optimálně naladěným a moderním pérováním, výkonnými kotoučovými brzdami, moderním systémem podhušťování (CTIS = Central Tyre Inflation System) a silným řízením, vznikl podvozek, který je ve své třídě pro pouštní podmínky nejlepší na světě. Po snížení je výška profilu maximálně 279 mm.
Czech name
Nízkoprofilová náprava řady AX60LP
Czech description
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu byl proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava řady AX60LP bude používána pro vozidla s pohonem 4x4 a 6x6. Náprava vychází z konstrukce již zavedené produktové řady náprav AX60, s výškou profilu 349 mm. Základ těchto náprav byl vyvinut v r. 2006 pro použití ve vozidle 4x4, později také 6x6, s rámovým podvozkem, kterému plně vyhovovala instalační výška 343mm. Vozidlo mělo celkovou hmotnost do 9 tun, a bylo osazeno pneumatikami 335/80R20, které jsou na dnešní dobu poměrně malé a nahrazovány většími, často 365/80R20 což představuje +30mm na poloměru. Vozidlo je určeno do pouštních podmínek a byla požadována nadprůměrná světlá výška. Nové nápravy plně splnily očekávání zákazníka – světlá výška 466 mm k dispozici prakticky v plně hodnotě v celé šíři mezi koly (tzv. čistý profil). Společně s optimálně naladěným a moderním pérováním, výkonnými kotoučovými brzdami, moderním systémem podhušťování (CTIS = Central Tyre Inflation System) a silným řízením, vznikl podvozek, který je ve své třídě pro pouštní podmínky nejlepší na světě. Po snížení je výška profilu maximálně 279 mm.
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Research and development of low profile independent hanging axle for highly mobile military vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Nízkoprofilová náprava AX60LP
Numerical identification
—
Technical parameters
Náprava AX60LP vychází z konstrukce již zavedené produktové řady náprav AX60 pro vozidla k nasazení v pouštních podmínkách. Oproti původní instalační výšce 343 mm bylo u nové nápravy dosaženo snížením profilu instalační výšky 240 mm (tj. o 103 mm, nebo 30,1 %). Po snížení bude výška profilu maximálně 279 mm. Nižšího těžiště a profilu bylo dosaženo snížením uchycení horních lichoběžníkových ramen. Se změnou výšky uchycení horních ramen je také nutná změna tvaru horních lichoběžníkových ramen tak, aby byly zachovány ostatní kinematické parametry nápravy. Stejně tak s tím souvisí nový způsob uchycení ramen buď pomocí samonosného diferenciálu nápravy nebo s využitím rámu pro uchycení náprav. Náprava prošla finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (88,6 dB oproti limitu 92 dB) a výsledné teploty oleje (85 °C oproti limitu 97 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá výška 466 mm téměř v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Náprava bude k dispozici také ve verzi 6x6, která se od základní 4x4 liší středovým diferenciálem, který je průchozí, má tři výstupy a tím umožňuje konfigurace pro šestikolová a osmikolová vozidla.
Economical parameters
Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele
Application category by cost
—
Owner IČO
26837374
Owner name
Advanced Design Solution s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—