All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Low profile axle type AX80LP

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nízkoprofilová náprava řady AX80LP

  • Original language description

    Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu byl proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava AX80LP je oproti AX60LP dimenzovaná pro vozidla s vyšší celkovou hmotností, typicky vojenské transportéry a snese tedy větší zatížení a jejím předchůdcem ze stávající projektové řady je AX90. Nápravu lze v tomto případě konfigurovat s hydropneumatickým nebo mechanickým odpružením. I zde se výrazně projeví benefity sníženého profilu vozidla. Optimalizovaný návrh ramena je v případě AX80LP více odlišný. Originální konstrukce měla prohnutí, které obcházelo rám vozu. To zde není potřebné a byla zvolena jednodušší a lehčí konstrukce s upravenými úchyty ramen, které vyhovují prostorovým požadavkům. Změněný je také návrh středového diferenciálu nápravy. Ten obsahuje soukolí diferenciálu a zároveň slouží k uchycení ramen. Díl tedy přenáší několik typů zatížení, na které musel být správně dimenzován s využitím výpočtových simulací. Komplikovaná byla také tvorba odlitku z důvodu složitého tvaru a požadavku na minimum defektů. Původní instalační výška předchůdce nápravy AX90 byla 337 mm. Po snížení činí instalační výška nízkoprofilové nápravy AX80LP 242 mm (snížení o 95 mm, tj. o 28,2 %). Hodnota světlé výšky již v původním provedení dosahuje požadované hodnoty, proto náprava bude snižována v oblasti rozvodovky a pérování. Náprava se bude vyrábět stejně jako předchozí i s průchozím diferenciálem umožňující konfiguraci 6x6 a 8x8 pro vícekolové vojenské transportéry. Výsledek prošel záběhovými testy přizpůsobeným na vyšší zatížení s náročnějšími parametry kvůli použití nápravy pro těžší vozidla.

  • Czech name

    Nízkoprofilová náprava řady AX80LP

  • Czech description

    Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu byl proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava AX80LP je oproti AX60LP dimenzovaná pro vozidla s vyšší celkovou hmotností, typicky vojenské transportéry a snese tedy větší zatížení a jejím předchůdcem ze stávající projektové řady je AX90. Nápravu lze v tomto případě konfigurovat s hydropneumatickým nebo mechanickým odpružením. I zde se výrazně projeví benefity sníženého profilu vozidla. Optimalizovaný návrh ramena je v případě AX80LP více odlišný. Originální konstrukce měla prohnutí, které obcházelo rám vozu. To zde není potřebné a byla zvolena jednodušší a lehčí konstrukce s upravenými úchyty ramen, které vyhovují prostorovým požadavkům. Změněný je také návrh středového diferenciálu nápravy. Ten obsahuje soukolí diferenciálu a zároveň slouží k uchycení ramen. Díl tedy přenáší několik typů zatížení, na které musel být správně dimenzován s využitím výpočtových simulací. Komplikovaná byla také tvorba odlitku z důvodu složitého tvaru a požadavku na minimum defektů. Původní instalační výška předchůdce nápravy AX90 byla 337 mm. Po snížení činí instalační výška nízkoprofilové nápravy AX80LP 242 mm (snížení o 95 mm, tj. o 28,2 %). Hodnota světlé výšky již v původním provedení dosahuje požadované hodnoty, proto náprava bude snižována v oblasti rozvodovky a pérování. Náprava se bude vyrábět stejně jako předchozí i s průchozím diferenciálem umožňující konfiguraci 6x6 a 8x8 pro vícekolové vojenské transportéry. Výsledek prošel záběhovými testy přizpůsobeným na vyšší zatížení s náročnějšími parametry kvůli použití nápravy pro těžší vozidla.

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Research and development of low profile independent hanging axle for highly mobile military vehicles</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Nízkoprofilová náprava AX80LP

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Náprava AX80LP vychází z konstrukce již zavedené nápravy AX90 pro vozidla k nasazení v pouštních podmínkách. Oproti původní instalační výšce 337 mm bylo u nové nápravy dosaženo snížením profilu instalační výšky 242 mm (tj. o 95 mm, nebo 28,2 %). Oproti předchůdci má náprava několik změn v konstrukci. Jedná se zejména o celkové zjednodušení konstrukce ramene nápravy. Původní rameno pomocí zahnuté konstrukce dosahovalo okolo rámu vozidla, což u nového ramene není potřeba a je proto konstruováno bez zmíněného zahnutí a celý díl je tak lehčí. Změněný je také návrh středového diferenciálu nápravy. Ten obsahuje soukolí diferenciálu a zároveň slouží k uchycení ramen. Díl tedy přenáší několik typů zatížení, na které musel být správně dimenzován s využitím výpočtových simulací. Nápravu lze konfigurovat s hydropneumatickým nebo mechanickým odpružením a prošla také finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (82,3 dB oproti limitu 88 dB) a výsledné teploty oleje (50 °C oproti limitu 80 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Náprava bude k dispozici také ve verzi 6x6 a 8x8 se středovým diferenciálem, který je průchozí, má tři výstupy a tím umožňuje konfigurace pro šestikolová a osmikolová vozidla.

  • Economical parameters

    Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    26837374

  • Owner name

    Advanced Design Solution s.r.o.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page