Low profile axle type AX95LP
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nízkoprofilová náprava řady AX95LP
Original language description
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu je proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava typu AX95LP je nejtěžší nápravu v nabídce nízkoprofilových nezávisle odpružených náprav. Je určena pro kolová vozidla s celkovou hmotností až 38 tun v konfiguraci 8x8. Při výzkumu a vývoji bylo od počátku pomýšleno na minimalizování instalační výšky a maximalizování světlé výšky pro maximální prostupnost terénem. Byl vyvinutý nový typ kolové redukce s planetovým převodem. Díky možnému rovnému tvaru horního ramene bylo přistoupeno k výrobě z řezaného ocelového plátu. Pro tvarově komplikovanější a více namáhané spodní rameno je použit odlitek z izotermicky kalené tvárné litiny ADI. Jedná se o materiál se špičkovými parametry, jehož použití se osvědčilo i u jiných typů ramen. V neposlední řadě byl vyvinutý také nový zesílený rám pro větší odolnost konstrukce. Výstup prošel záběhovými testy hlučnosti a teploty oleje. Pro ověření správného fungování a životnosti dílů kolové redukce byl proveden dlouhodobý test dynamického zatěžování na Technické univerzitě Žilina.
Czech name
Nízkoprofilová náprava řady AX95LP
Czech description
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu je proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava typu AX95LP je nejtěžší nápravu v nabídce nízkoprofilových nezávisle odpružených náprav. Je určena pro kolová vozidla s celkovou hmotností až 38 tun v konfiguraci 8x8. Při výzkumu a vývoji bylo od počátku pomýšleno na minimalizování instalační výšky a maximalizování světlé výšky pro maximální prostupnost terénem. Byl vyvinutý nový typ kolové redukce s planetovým převodem. Díky možnému rovnému tvaru horního ramene bylo přistoupeno k výrobě z řezaného ocelového plátu. Pro tvarově komplikovanější a více namáhané spodní rameno je použit odlitek z izotermicky kalené tvárné litiny ADI. Jedná se o materiál se špičkovými parametry, jehož použití se osvědčilo i u jiných typů ramen. V neposlední řadě byl vyvinutý také nový zesílený rám pro větší odolnost konstrukce. Výstup prošel záběhovými testy hlučnosti a teploty oleje. Pro ověření správného fungování a životnosti dílů kolové redukce byl proveden dlouhodobý test dynamického zatěžování na Technické univerzitě Žilina.
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Research and development of low profile independent hanging axle for highly mobile military vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Nízkoprofilová náprava AX95LP
Numerical identification
—
Technical parameters
Náprava AX95LP je nejlehčí z vyvíjených náprav určená pro nejtěžší typy vozidel, v konfiguraci 8x8 až do 38 tun. Celá konstrukce tedy musela být přizpůsobena pro co největší odolnost. Pro kolovou redukci byl využit systém planetových převodů pro větší životnost kola a symetrickou distribuci zátěže. Díky možnému rovnému tvaru horního ramene bylo přistoupeno k výrobě z řezaného ocelového plátu. Pro tvarově komplikovanější a více namáhané spodní rameno je použit odlitek z izotermicky kalené tvárné litiny ADI. Jedná se o materiál se špičkovými parametry, jehož použití se osvědčilo i u jiných typů ramen. Pro větší celkovou odolnost nápravy byl vyvinut i odolnější rám. Náprava prošla také finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (85,7 dB oproti limitu 90 dB) a výsledné teploty oleje (71 °C oproti limitu 85 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Pro ověření správného fungování a životnosti dílů kolové redukce byl proveden dlouhodobý test dynamického zatěžování na Technické univerzitě Žilina. Kolová jednotka je roztáčena elektromotorem přes redukční převodovky a zároveň je brzděna hydrodynamickou brzdou (brzdný výkon 100kW) na opačné straně testovacího stavu.
Economical parameters
Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele
Application category by cost
—
Owner IČO
26837374
Owner name
Advanced Design Solution s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—