Localization unit (for railway vehicles)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27599523%3A_____%2F22%3AN0000002" target="_blank" >RIV/27599523:_____/22:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://gitlab.ixperta.com/robotrain/lokalizator" target="_blank" >https://gitlab.ixperta.com/robotrain/lokalizator</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lokalizační jednotka (pro železniční vozidla)
Original language description
Lokalizační jednotka je funkční vzorek zařízení, které slouží k online určování přesné polohy železničního vozidla. Jednotka umožňuje v reálném čase vypočítat polohu vozidla bez potřeby dalších zařízení podél trati a průběžně odesílá tuto informaci pomocí mobilní telekomunikační sítě nebo radiofrekvenčních komunikačních zařízení. Jednotka má specifikované rozhraní pro komunikaci s cloudu, ostatními vlaky a dalšími prvky železniční infrastruktury. Lokalizační jednotka umožňuje určování polohy vlaku s přesností dostatečnou pro spolehlivé rozlišení koleje a budoucí autonomní provoz vlaku. Pokud není signál z GNSS k dispozici, může jednotka dopočítat přesnou polohu pomocí vstupu z IMU, odometrie a map matchingu. Jednotka také umožňuje spolehlivě určit kolej, po které se vlak pohybuje, díky informaci o integritě polohy. Rychlost je vypočtena z odometru a redundantně z Dopplerova frekvenčního posunu přijímaného GNSS signálu. Díky IMU akcelerometrům je jednotka schopna detekovat výměny (výhybky), což umožňuje správně určit změnu koleje i bez signálu z GNSS. Určování přesné polohy tedy funguje na základě fúze dat z různých senzorů. Nejprve vlak při stání v počáteční stanici zaměří svou polohu s chybou menší než 25 cm. Přesnost je podmíněna dostupností GNSS signálu a korekčních dat PointPerfect (dříve Sapcorda) přenášených satelitem v L-pásmu. Map matching algoritmus zjistí kolej, na které se nachází, tj. přiřadí polohu vlaku do topologické mapy tratě a díky dvoum anténám GNSS také stanoví směr. Po rozjezdu vlaku je sledována absolutní poloha vlaku (GNSS) a v případě výpadku signálu je toto detekováno a poloha dopočítána z fúze IMU, odometrie a map matchingu. Poloha vlaku je ověřena v modulu integrity a poté bezpečně odeslána do cloudu (5G) a okolním vozidlům (V2V).
Czech name
Lokalizační jednotka (pro železniční vozidla)
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20202 - Communication engineering and systems
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FW01010187" target="_blank" >FW01010187: Precise positioning for autonomous train operation with secure communications on new 5G + network standards</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
Localization unit
Numerical identification
—
Technical parameters
Pro Informace o licenčních podmínkách kontaktujte prosím HelpDesk společnosti IXPERTA s.r.o., tel.č. +420 266 063 333; e-mail: helpdesk@ixperta.com.
Economical parameters
Účelem výsledku je zvýšení objemu tržeb.
Application category by cost
—
Owner IČO
27599523
Owner name
IXPERTA s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
https://gitlab.ixperta.com/robotrain/lokalizator