All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Access to Records, Archives and Information

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F22%3A43896824" target="_blank" >RIV/44555601:13410/22:43896824 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Přístup k dokumentům, archiváliím a informacím

  • Original language description

    Resumé Přístup k dokumentům, archiváliím a informacím Přístup k informacím, dokumentům a archiváliím představuje jeden ze základních kamenů archivní profese. Text analyzuje a představuje základní tematiky a problémy v tomto okruhu. Samotná oblast přístupu k archiváliím/access to archives reprezentuje tu fázi archivní práce, která nastupuje na pomyslné časové po archivním hodnocení dokumentů/archival appraisal of records a po archivním zpracování. Přístup k informacím, dokumentům a archiváliím pro úřední a soukromé účely představuje velmi široké a komplikované pole archivní i právní praxe, metodologie i archivního vědeckého výzkumu. Problematika úzce souvisí s ochranou osobních údajů v archiváliích a ochranou soukromí a osobnostních práv garantovaných i na ústavní rovině a na druhé straně s právem na svobodný přístup k informacím a svobodu bádání opět zaručenou i ústavním pořádkem. V první kapitole &quot;Právo vědět (&quot;right to know&quot;), přístup k informacím v mezinárodním právu a jako právo ústavní&quot; práce analyzuje právo vědět/right to know, obvykle v určité podobě garantované přímo na ústavní rovině, ve vztahu ke správě dokumentů/records management a archivaci ve veřejném zájmu/archiving in public interest. Právo vědět se vyjadřuje v jedné ze svých formací v podobě práva svobodného přístupu k informacím, jež vstupuje vedle dalších předpisů chránících veřejné dokumenty, ale také například specificky osobní údaje, bankovní tajemství, utajované informace a podobně do komplikovaného a mnohovrstevnatého pole přístupnosti údajů, dat a v neposlední řadě tudíž také historických pramenů. Přístupnost dokumentů a archiválií v případě naprosté většiny právních řádů ovšem není nebo nemůže být přenechána pouze kompetenci zákonů regulujících svobodný přístup k informacím. Nelze klást jednoduše rovnítko mezi přístupnost informace a přístupnost dokumentu. Také z toho důvodu vždy budou hrát klíčovou roli přímo ústavy, které obvykle v té či oné podobě jako jedno z ústavních práv zavádějí právo vědět (right to know), ať již ve formě práva na svobodný přístup k informacím nebo svobody projevu, svobody bádání a podobně. Druhá kapitola &quot;GDPR - evropské obecné nařízení o ochraně osobních údajů. Dopady GDPR do ochrany osobních údajů v archiváliích&quot; zaměřuje pohled na klíčové nařízení v oblasti ochrany osobních údajů platné v Evropské unii. Na rovině evropské legislativy se právě v něm ukazuje aktuálnost sílícího napětí mezi ochranou osobních údajů na jedné straně a na druhé straně právem na přístup k informacím a svobodou bádání, zejména pak v jeho rámci deklarovaném tzv. právu být zapomenut. V této kapitole bude sledován dopad práva být zapomenut na rovinu veřejných archivů/public archives a archivace ve veřejném zájmu. Třetí kapitola &quot;Česká právní úprava oblasti zpracování osobních údajů na obecné rovině a specifické roviny zpracování osobních údajů v archivnictví a správě dokumentů&quot; zaměří pohled geograficky na prostor České republiky a bude se zabývat českým právem regulujícím oblast zpracování osobních údajů jak na obecné rovině, tak poté zejména specificky v oblasti archivace a správy dokumentů. Čtvrtá kapitola &quot;Ochrana osobnosti, chráněné zájmy osob v archivech: komparace zahraničních úprav a specifických modelů a srovnání se situací v České republice&quot; má jako téma nejdůležitější vazbu, v níž se ocitá téma přístupu k archiváliím, dokumentům a informacím. Jde o ochranu osobnostních práv, soukromí a osobních údajů. Přístup k archiváliím a dokumentům je principiálně spojen s ochranou osobnosti lidí, kteří se v nich objevují a jejichž osobní údaje jsou jimi zcela prostoupeny. Ochrana osobnosti a soukromí člověka je jednou z klíčových činností archivů a samozřejmě nejen jich, nýbrž všech správců a zpracovatelů osobních údajů. Přístup k archiváliím a dokumentům musí ctít a chránit osobnost historických aktérů i žijících osob a jejich privátní sféru. V této kapitole bude prezentována široká mezinárodní komparativní komparace odlišných archivních modelů ochrany osobnostních práv a soukromí aplikovaných v rámci archivace ve veřejném zájmu. Nakonec bude provedeno srovnání s modelem uplatňovaným v praxi českých archivů. Pátá kapitola &quot;Veřejný versus soukromý zájem. Testování proporcionality soukromého a veřejného zájmu při poznání minulosti v praxi zahraničních a českých archivů a správy dokumentů&quot;. Problematika přístupu k archiváliím, dokumentům a informacím se vyjadřuje rovněž na rovině uplatňování různých veřejných zájmů, které vstupují na toto pole, a jejich vztahu k zájmům soukromým. Co je to veřejný zájem na přístupnosti a otevřenosti dokumentů, archiválií a dat? Jak je formován naopak veřejný zájem na zachování jejich důvěrnosti a uzavřenosti před zraky veřejnosti? Jaký je rozdíl mezi veřejným a soukromým zájmem? Co představuje tzv. privilegovaný přístup k archiváliím a veřejným dokumentům, tedy takové nastavení, kdy existuje exkluzivní přístup k archivním souborům i &quot;živým&quot; dokumentům pro určitou vybranou skupinu badatelů? To jsou jedny z otázek, které si klade tato kapitola. Jako ilustrace bude zvolena případová studie Spojeného království, kde během doby vykrystalizoval propracovaný systém mnohovrstevnatého testování veřejného zájmu. V šesté kapitole &quot;Právo být zapomenut versus právo paměti ve vztahu k informačním potřebám současné společnosti, inflaci dat a rizikům zneužití údajů&quot; bude speciálně tematizováno pro veřejné archivy a archivaci ve veřejném zájmu klíčové postupně konstituované právo být zapomenut. Vůči tendenci uchovávat a zpřístupňovat materiály zejména veřejně činných osob stojí v nikoli nezajímavém kontrapunktu v evropské legislativě (GDPR) nově se prosazující právo evropského občana, kterého se velmi zalekla historická a archivní obec před několika lety po celé vyspělé Evropě, tzv. právo být zapomenut. Ukazuje se tu bazální polarita mezi &quot;právem být zapomenut&quot; a &quot;právem paměti&quot; (&quot;right to be forgotten&quot; versus &quot;duty to be rembembered&quot;). Jejich vztah a napětí s projevy na rovině archivace bude tematizováno v této kapitole. Přístup k archiváliím je nerozlučně spjat s opačnou polohou: nezpřístupňování určitých dat a v některých případech přímo i s jejich neuchováním. Sedmá kapitola &quot;Anonymizace, pseudonymizace a další nástroje pro aplikaci principu minimalizace údajů v dokumentech a archiváliích&quot; si tento moment vzala jako téma. Bude analyzovat nástroje a procesní nastavení sloužící k minimalizaci údajů v dokumentech a archiváliích, jejich redukci při zpracování dokumentů a archiválií a jejich zpřístupňování žadatelům. Ke slovu přijdou jak vratné nástroje pseudonymizace, tak i formy nevratné anonymizace včetně prezentace charakteristických případů, kdy je k jednotlivým nástrojům minimalizace dat a omezení jejich uložení přistupováno. V osmé kapitole &quot;Ochranné lhůty pro přístupnost k veřejným dokumentům a archiváliím/Closure periods for access to public records and archives. Komparativně-historický přehled jejich vývoje a aktuální podoby v zahraniční a české správě dokumentů, spisové službě a archivnictví&quot; bude tematizován specifický a současně jeden ze základních nástrojů využívaných v rámci archivace pro regulaci přístupu k archiváliím. Jde o tzv. &quot;ochranné lhůty&quot;, které jsou velmi často uplatňovány obecně na celek veřejných archiválií/public archives a případně také na vybrané specifické kategorie archiválií. Stanovují periodu, během níž jsou archiválií nepřístupné veřejnosti. V této kapitole bude představena široká mezinárodní komparace nastavení ochranných lhůt a bude provedeno srovnání s českou právní úpravou. Devátá kapitola bude sledovat přístup k archiváliím a dokumentům ve specifickém případě dokumentů a archiválií v utajovaném režimu/classified records and archives. Dokumenty zařazené při svém vzniku do utajovaného režimu jsou velice významnou částí produkce subjektů státu a veřejné správy v širokém slova smyslu. Stejně tak představují důležitou část historické pramenné produkce, která by měla být trvale uchovávána v příslušných archivech. Jejich informační obsah a vypovídací hodnota i pro historickou vědu je v mnoha případech po kvalitativní stránce vysoce nadstandardní. Historická a archivní věda by z toho důvodu měly s největší bedlivostí sledovat osudy dokumentů v utajovaném režimu, a to včetně aktuálně vznikajících písemností. Fenomén utajovaných dokumentů a jejich přístupnosti má však zásadní relevanci také pro občanskou společnost a vůbec pro zachování základních demokratických pořádků. V nemálo evropských i mimoevropských zemích přitom nebyla nastolena hlubší debata nad systémem utajování dokumentů. V této kapitole bude zkoumáno toto téma v mezinárodní komparaci. V poslední desáté kapitole &quot;Dokumenty veřejné versus soukromé. Právo veřejnosti na přístup k dokumentům. Zahraniční příklady a česká praxe&quot; bude tematizována specifická otázka samotného statusu dokumentů a archiválií jako veřejných nebo soukromých s ohledem na dopad, jaký to má na jejich přístupnost. Základním předpokladem pro to, aby jednou mohly být dokumenty, archiválie a informace v nich přístupné veřejnosti, je fakt, že jejich vlastní status musí být veřejný. Zjednodušeně řečeno: Na přístup k soukromým dokumentům nemá veřejnost (obvykle) právo, na přístup k veřejným ano. V jiném ohledu se vyjadřuje otázka statusu dokumentů i na rovině, kdo je vlastně vůbec jejich vlastníkem. Tato kapitola bude zkoumat tuto otázku a sledovat, jak je řešena v některých demokraciích s rozvinutými archivními systémy a porovnávat zahraniční koncepce se situací v České republice.

  • Czech name

    Přístup k dokumentům, archiváliím a informacím

  • Czech description

    Resumé Přístup k dokumentům, archiváliím a informacím Přístup k informacím, dokumentům a archiváliím představuje jeden ze základních kamenů archivní profese. Text analyzuje a představuje základní tematiky a problémy v tomto okruhu. Samotná oblast přístupu k archiváliím/access to archives reprezentuje tu fázi archivní práce, která nastupuje na pomyslné časové po archivním hodnocení dokumentů/archival appraisal of records a po archivním zpracování. Přístup k informacím, dokumentům a archiváliím pro úřední a soukromé účely představuje velmi široké a komplikované pole archivní i právní praxe, metodologie i archivního vědeckého výzkumu. Problematika úzce souvisí s ochranou osobních údajů v archiváliích a ochranou soukromí a osobnostních práv garantovaných i na ústavní rovině a na druhé straně s právem na svobodný přístup k informacím a svobodu bádání opět zaručenou i ústavním pořádkem. V první kapitole &quot;Právo vědět (&quot;right to know&quot;), přístup k informacím v mezinárodním právu a jako právo ústavní&quot; práce analyzuje právo vědět/right to know, obvykle v určité podobě garantované přímo na ústavní rovině, ve vztahu ke správě dokumentů/records management a archivaci ve veřejném zájmu/archiving in public interest. Právo vědět se vyjadřuje v jedné ze svých formací v podobě práva svobodného přístupu k informacím, jež vstupuje vedle dalších předpisů chránících veřejné dokumenty, ale také například specificky osobní údaje, bankovní tajemství, utajované informace a podobně do komplikovaného a mnohovrstevnatého pole přístupnosti údajů, dat a v neposlední řadě tudíž také historických pramenů. Přístupnost dokumentů a archiválií v případě naprosté většiny právních řádů ovšem není nebo nemůže být přenechána pouze kompetenci zákonů regulujících svobodný přístup k informacím. Nelze klást jednoduše rovnítko mezi přístupnost informace a přístupnost dokumentu. Také z toho důvodu vždy budou hrát klíčovou roli přímo ústavy, které obvykle v té či oné podobě jako jedno z ústavních práv zavádějí právo vědět (right to know), ať již ve formě práva na svobodný přístup k informacím nebo svobody projevu, svobody bádání a podobně. Druhá kapitola &quot;GDPR - evropské obecné nařízení o ochraně osobních údajů. Dopady GDPR do ochrany osobních údajů v archiváliích&quot; zaměřuje pohled na klíčové nařízení v oblasti ochrany osobních údajů platné v Evropské unii. Na rovině evropské legislativy se právě v něm ukazuje aktuálnost sílícího napětí mezi ochranou osobních údajů na jedné straně a na druhé straně právem na přístup k informacím a svobodou bádání, zejména pak v jeho rámci deklarovaném tzv. právu být zapomenut. V této kapitole bude sledován dopad práva být zapomenut na rovinu veřejných archivů/public archives a archivace ve veřejném zájmu. Třetí kapitola &quot;Česká právní úprava oblasti zpracování osobních údajů na obecné rovině a specifické roviny zpracování osobních údajů v archivnictví a správě dokumentů&quot; zaměří pohled geograficky na prostor České republiky a bude se zabývat českým právem regulujícím oblast zpracování osobních údajů jak na obecné rovině, tak poté zejména specificky v oblasti archivace a správy dokumentů. Čtvrtá kapitola &quot;Ochrana osobnosti, chráněné zájmy osob v archivech: komparace zahraničních úprav a specifických modelů a srovnání se situací v České republice&quot; má jako téma nejdůležitější vazbu, v níž se ocitá téma přístupu k archiváliím, dokumentům a informacím. Jde o ochranu osobnostních práv, soukromí a osobních údajů. Přístup k archiváliím a dokumentům je principiálně spojen s ochranou osobnosti lidí, kteří se v nich objevují a jejichž osobní údaje jsou jimi zcela prostoupeny. Ochrana osobnosti a soukromí člověka je jednou z klíčových činností archivů a samozřejmě nejen jich, nýbrž všech správců a zpracovatelů osobních údajů. Přístup k archiváliím a dokumentům musí ctít a chránit osobnost historických aktérů i žijících osob a jejich privátní sféru. V této kapitole bude prezentována široká mezinárodní komparativní komparace odlišných archivních modelů ochrany osobnostních práv a soukromí aplikovaných v rámci archivace ve veřejném zájmu. Nakonec bude provedeno srovnání s modelem uplatňovaným v praxi českých archivů. Pátá kapitola &quot;Veřejný versus soukromý zájem. Testování proporcionality soukromého a veřejného zájmu při poznání minulosti v praxi zahraničních a českých archivů a správy dokumentů&quot;. Problematika přístupu k archiváliím, dokumentům a informacím se vyjadřuje rovněž na rovině uplatňování různých veřejných zájmů, které vstupují na toto pole, a jejich vztahu k zájmům soukromým. Co je to veřejný zájem na přístupnosti a otevřenosti dokumentů, archiválií a dat? Jak je formován naopak veřejný zájem na zachování jejich důvěrnosti a uzavřenosti před zraky veřejnosti? Jaký je rozdíl mezi veřejným a soukromým zájmem? Co představuje tzv. privilegovaný přístup k archiváliím a veřejným dokumentům, tedy takové nastavení, kdy existuje exkluzivní přístup k archivním souborům i &quot;živým&quot; dokumentům pro určitou vybranou skupinu badatelů? To jsou jedny z otázek, které si klade tato kapitola. Jako ilustrace bude zvolena případová studie Spojeného království, kde během doby vykrystalizoval propracovaný systém mnohovrstevnatého testování veřejného zájmu. V šesté kapitole &quot;Právo být zapomenut versus právo paměti ve vztahu k informačním potřebám současné společnosti, inflaci dat a rizikům zneužití údajů&quot; bude speciálně tematizováno pro veřejné archivy a archivaci ve veřejném zájmu klíčové postupně konstituované právo být zapomenut. Vůči tendenci uchovávat a zpřístupňovat materiály zejména veřejně činných osob stojí v nikoli nezajímavém kontrapunktu v evropské legislativě (GDPR) nově se prosazující právo evropského občana, kterého se velmi zalekla historická a archivní obec před několika lety po celé vyspělé Evropě, tzv. právo být zapomenut. Ukazuje se tu bazální polarita mezi &quot;právem být zapomenut&quot; a &quot;právem paměti&quot; (&quot;right to be forgotten&quot; versus &quot;duty to be rembembered&quot;). Jejich vztah a napětí s projevy na rovině archivace bude tematizováno v této kapitole. Přístup k archiváliím je nerozlučně spjat s opačnou polohou: nezpřístupňování určitých dat a v některých případech přímo i s jejich neuchováním. Sedmá kapitola &quot;Anonymizace, pseudonymizace a další nástroje pro aplikaci principu minimalizace údajů v dokumentech a archiváliích&quot; si tento moment vzala jako téma. Bude analyzovat nástroje a procesní nastavení sloužící k minimalizaci údajů v dokumentech a archiváliích, jejich redukci při zpracování dokumentů a archiválií a jejich zpřístupňování žadatelům. Ke slovu přijdou jak vratné nástroje pseudonymizace, tak i formy nevratné anonymizace včetně prezentace charakteristických případů, kdy je k jednotlivým nástrojům minimalizace dat a omezení jejich uložení přistupováno. V osmé kapitole &quot;Ochranné lhůty pro přístupnost k veřejným dokumentům a archiváliím/Closure periods for access to public records and archives. Komparativně-historický přehled jejich vývoje a aktuální podoby v zahraniční a české správě dokumentů, spisové službě a archivnictví&quot; bude tematizován specifický a současně jeden ze základních nástrojů využívaných v rámci archivace pro regulaci přístupu k archiváliím. Jde o tzv. &quot;ochranné lhůty&quot;, které jsou velmi často uplatňovány obecně na celek veřejných archiválií/public archives a případně také na vybrané specifické kategorie archiválií. Stanovují periodu, během níž jsou archiválií nepřístupné veřejnosti. V této kapitole bude představena široká mezinárodní komparace nastavení ochranných lhůt a bude provedeno srovnání s českou právní úpravou. Devátá kapitola bude sledovat přístup k archiváliím a dokumentům ve specifickém případě dokumentů a archiválií v utajovaném režimu/classified records and archives. Dokumenty zařazené při svém vzniku do utajovaného režimu jsou velice významnou částí produkce subjektů státu a veřejné správy v širokém slova smyslu. Stejně tak představují důležitou část historické pramenné produkce, která by měla být trvale uchovávána v příslušných archivech. Jejich informační obsah a vypovídací hodnota i pro historickou vědu je v mnoha případech po kvalitativní stránce vysoce nadstandardní. Historická a archivní věda by z toho důvodu měly s největší bedlivostí sledovat osudy dokumentů v utajovaném režimu, a to včetně aktuálně vznikajících písemností. Fenomén utajovaných dokumentů a jejich přístupnosti má však zásadní relevanci také pro občanskou společnost a vůbec pro zachování základních demokratických pořádků. V nemálo evropských i mimoevropských zemích přitom nebyla nastolena hlubší debata nad systémem utajování dokumentů. V této kapitole bude zkoumáno toto téma v mezinárodní komparaci. V poslední desáté kapitole &quot;Dokumenty veřejné versus soukromé. Právo veřejnosti na přístup k dokumentům. Zahraniční příklady a česká praxe&quot; bude tematizována specifická otázka samotného statusu dokumentů a archiválií jako veřejných nebo soukromých s ohledem na dopad, jaký to má na jejich přístupnost. Základním předpokladem pro to, aby jednou mohly být dokumenty, archiválie a informace v nich přístupné veřejnosti, je fakt, že jejich vlastní status musí být veřejný. Zjednodušeně řečeno: Na přístup k soukromým dokumentům nemá veřejnost (obvykle) právo, na přístup k veřejným ano. V jiném ohledu se vyjadřuje otázka statusu dokumentů i na rovině, kdo je vlastně vůbec jejich vlastníkem. Tato kapitola bude zkoumat tuto otázku a sledovat, jak je řešena v některých demokraciích s rozvinutými archivními systémy a porovnávat zahraniční koncepce se situací v České republice.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7561-336-3

  • Number of pages

    87

  • Publisher name

    Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

  • Place of publication

    Ústí nad Labem

  • UT code for WoS book