Concept of phenomenon 'life' for pre-school children
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F06%3A00003338" target="_blank" >RIV/44555601:13430/06:00003338 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Concept of phenomenon 'life' for pre-school children
Original language description
The article describes qualitative research into the interpretation of the 'life' phenomenon in 12 selected pre-school children. These are children with special educational needs from the Special Nursery School for children with more defects. Their individual disorders and handicaps may affect their comprehension of the life phenomenon. The research techniques applied were as follows: an analysis of children?s drawings, a non-structured interview and selection of pictures specially prepared in advance. The results achieved are presented in general, showing also several exemplary case studies of specific pupils with the specification of their handicap. The article discusses possible affects of children?s handicaps on the process of their forming comprehension of the common life phenomenon.
Czech name
Pojetí života u předškolních dětí
Czech description
V článku je popisován kvalitativní výzkum pojetí fenoménu 'život' u 12 vybraných dětí předškolního věku. Jedná se o děti se speciálními vzdělávacími potřebami ze Speciální mateřské školy pro děti s více vadami. Jejich chápání fenoménu života tak může bátovlivněno jejich individuálními poruchami a handicapy. Jako výzkumné techniky byly použity analýza dětské kresby, nestrukturovaný rozhovor a výběr předem speciálně připravených obrázků. Získané výsledky jsou prezentovány jednak obecně a jednak jako několik ukázkových případových studií konkrétních žáků se specifikací jejich postižení. Diskutovány jsou možné vlivy postižení dětí na utváření jejich pojetí fenoménů z oblasti běžného života.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1J037%2F05-DP2" target="_blank" >1J037/05-DP2: The Causes and Mechanisms of the Creation of Educational Barriers of Different Sociocultural Background Members and the Formulation of the Strategies for their Surmounting.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
The New Educational Review
ISSN
1732-6729
e-ISSN
—
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
PL - POLAND
Number of pages
10
Pages from-to
183-192
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—