Empiria and theoria or on harmony between science and philosophy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F14%3A43886521" target="_blank" >RIV/44555601:13430/14:43886521 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Empiria a theoria, aneb když se věda s filozofií nehádá
Original language description
Paradigma tradiční modernity se rozpadá. Je to zřejmé i v pedagogice. Rozpad iluzí sice nikdy není příjemný, ale přinese-li jako vedlejší efekt jistou dávku myšlenkové pokory a ochoty klást si znovu základní otázky, cože to vlastně v pedagogice děláme aproč, pak není zbytečný. Pedagogické "proč" vždy předchází a určuje následné metodické "jak". Byla by proto chyba jej přeskakovat nebo ignorovat. Lidskost intuitivně vzdoruje bezesmyslnosti, proto je člověku vlastní touha znát důvod, rozumět, vědět, pročdělá to, co dělá. Pedagogika není výjimkou. Proto je dobře, že časopis Pedagogika nechává promlouvat jak pedagogy-empiriky, kteří měří, počítají a experimentují, tak teoretiky-filozofy, kteří reflektují ideály, ohledávají fundamenty a snaží se verbalizovat smysl pedagogického počínání. Obojí potřebujeme.
Czech name
Empiria a theoria, aneb když se věda s filozofií nehádá
Czech description
Paradigma tradiční modernity se rozpadá. Je to zřejmé i v pedagogice. Rozpad iluzí sice nikdy není příjemný, ale přinese-li jako vedlejší efekt jistou dávku myšlenkové pokory a ochoty klást si znovu základní otázky, cože to vlastně v pedagogice děláme aproč, pak není zbytečný. Pedagogické "proč" vždy předchází a určuje následné metodické "jak". Byla by proto chyba jej přeskakovat nebo ignorovat. Lidskost intuitivně vzdoruje bezesmyslnosti, proto je člověku vlastní touha znát důvod, rozumět, vědět, pročdělá to, co dělá. Pedagogika není výjimkou. Proto je dobře, že časopis Pedagogika nechává promlouvat jak pedagogy-empiriky, kteří měří, počítají a experimentují, tak teoretiky-filozofy, kteří reflektují ideály, ohledávají fundamenty a snaží se verbalizovat smysl pedagogického počínání. Obojí potřebujeme.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Volume of the periodical
64
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
3
Pages from-to
363-365
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—