All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Knowledge of Phrasemes among teachers in the Czech Primary Education System (Generational research)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F17%3A43893585" target="_blank" >RIV/44555601:13430/17:43893585 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole (mezigenerační výzkum)

  • Original language description

    Cílem příspěvku je poskytnout přehled výsledků mezigeneračního výzkumu zaměřeného na frazeologickou kompetenci českých vysokoškolských studentů učitelského oboru pro 1. stupeň základních škol (jako zástupců mladé generace), pedagogů působících v praxi primárních škol (jako zástupců střední generace) a učitelů v důchodovém věku, kteří vyučovali na 1. stupni ZŠ (jako představitelů nejstarší generace). Šetření, jež bylo realizováno na začátku tohoto roku v ústeckém regionu, navazuje na německo-rusko-slovenský vědecký projekt s názvem Bible and Christianity in Phraseology (Greifswald ? Petrohrad ? Ružomberok, 2010?2012), jehož cílem bylo sledovat odkaz společného kulturního dědictví v povědomí současné mladé generace na vybraném souboru 80 frazeologických jednotek biblického původu internacionálního charakteru (dále jen FJ BP) ve třech jazycích. Analýza dotazníkového šetření na základě znalosti biblické frazeologie (aktivní použití ? pasivní znalost ? neznalost) nám umožnila odhalit jádro a periferii některých FJ BP z hlediska jejich užívání v českém primárním školství. Vzhledem k tomu, že dílčími cíli našeho výzkumu bylo dále usouvztažnit frazeologickou kompetenci pedagogů v širším smyslu s jejich frazeologickou kompetencí v užším smyslu, tedy s frazeosémantickou interpretací (tj. schopností vyložit frazém, a to definičně, opisem, event. na základě jiného ekvivalentního obrazu), a dále zaregistrovat schopnost identifikovat původ FJ, budou v našem příspěvku představeny i tyto dílčí výsledky šetření.

  • Czech name

    Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole (mezigenerační výzkum)

  • Czech description

    Cílem příspěvku je poskytnout přehled výsledků mezigeneračního výzkumu zaměřeného na frazeologickou kompetenci českých vysokoškolských studentů učitelského oboru pro 1. stupeň základních škol (jako zástupců mladé generace), pedagogů působících v praxi primárních škol (jako zástupců střední generace) a učitelů v důchodovém věku, kteří vyučovali na 1. stupni ZŠ (jako představitelů nejstarší generace). Šetření, jež bylo realizováno na začátku tohoto roku v ústeckém regionu, navazuje na německo-rusko-slovenský vědecký projekt s názvem Bible and Christianity in Phraseology (Greifswald ? Petrohrad ? Ružomberok, 2010?2012), jehož cílem bylo sledovat odkaz společného kulturního dědictví v povědomí současné mladé generace na vybraném souboru 80 frazeologických jednotek biblického původu internacionálního charakteru (dále jen FJ BP) ve třech jazycích. Analýza dotazníkového šetření na základě znalosti biblické frazeologie (aktivní použití ? pasivní znalost ? neznalost) nám umožnila odhalit jádro a periferii některých FJ BP z hlediska jejich užívání v českém primárním školství. Vzhledem k tomu, že dílčími cíli našeho výzkumu bylo dále usouvztažnit frazeologickou kompetenci pedagogů v širším smyslu s jejich frazeologickou kompetencí v užším smyslu, tedy s frazeosémantickou interpretací (tj. schopností vyložit frazém, a to definičně, opisem, event. na základě jiného ekvivalentního obrazu), a dále zaregistrovat schopnost identifikovat původ FJ, budou v našem příspěvku představeny i tyto dílčí výsledky šetření.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    9

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    117-133

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database