Knowledge of Phrasemes among teachers in the Czech Primary Education System (Generational research)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F17%3A43893585" target="_blank" >RIV/44555601:13430/17:43893585 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole (mezigenerační výzkum)
Original language description
Cílem příspěvku je poskytnout přehled výsledků mezigeneračního výzkumu zaměřeného na frazeologickou kompetenci českých vysokoškolských studentů učitelského oboru pro 1. stupeň základních škol (jako zástupců mladé generace), pedagogů působících v praxi primárních škol (jako zástupců střední generace) a učitelů v důchodovém věku, kteří vyučovali na 1. stupni ZŠ (jako představitelů nejstarší generace). Šetření, jež bylo realizováno na začátku tohoto roku v ústeckém regionu, navazuje na německo-rusko-slovenský vědecký projekt s názvem Bible and Christianity in Phraseology (Greifswald ? Petrohrad ? Ružomberok, 2010?2012), jehož cílem bylo sledovat odkaz společného kulturního dědictví v povědomí současné mladé generace na vybraném souboru 80 frazeologických jednotek biblického původu internacionálního charakteru (dále jen FJ BP) ve třech jazycích. Analýza dotazníkového šetření na základě znalosti biblické frazeologie (aktivní použití ? pasivní znalost ? neznalost) nám umožnila odhalit jádro a periferii některých FJ BP z hlediska jejich užívání v českém primárním školství. Vzhledem k tomu, že dílčími cíli našeho výzkumu bylo dále usouvztažnit frazeologickou kompetenci pedagogů v širším smyslu s jejich frazeologickou kompetencí v užším smyslu, tedy s frazeosémantickou interpretací (tj. schopností vyložit frazém, a to definičně, opisem, event. na základě jiného ekvivalentního obrazu), a dále zaregistrovat schopnost identifikovat původ FJ, budou v našem příspěvku představeny i tyto dílčí výsledky šetření.
Czech name
Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole (mezigenerační výzkum)
Czech description
Cílem příspěvku je poskytnout přehled výsledků mezigeneračního výzkumu zaměřeného na frazeologickou kompetenci českých vysokoškolských studentů učitelského oboru pro 1. stupeň základních škol (jako zástupců mladé generace), pedagogů působících v praxi primárních škol (jako zástupců střední generace) a učitelů v důchodovém věku, kteří vyučovali na 1. stupni ZŠ (jako představitelů nejstarší generace). Šetření, jež bylo realizováno na začátku tohoto roku v ústeckém regionu, navazuje na německo-rusko-slovenský vědecký projekt s názvem Bible and Christianity in Phraseology (Greifswald ? Petrohrad ? Ružomberok, 2010?2012), jehož cílem bylo sledovat odkaz společného kulturního dědictví v povědomí současné mladé generace na vybraném souboru 80 frazeologických jednotek biblického původu internacionálního charakteru (dále jen FJ BP) ve třech jazycích. Analýza dotazníkového šetření na základě znalosti biblické frazeologie (aktivní použití ? pasivní znalost ? neznalost) nám umožnila odhalit jádro a periferii některých FJ BP z hlediska jejich užívání v českém primárním školství. Vzhledem k tomu, že dílčími cíli našeho výzkumu bylo dále usouvztažnit frazeologickou kompetenci pedagogů v širším smyslu s jejich frazeologickou kompetencí v užším smyslu, tedy s frazeosémantickou interpretací (tj. schopností vyložit frazém, a to definičně, opisem, event. na základě jiného ekvivalentního obrazu), a dále zaregistrovat schopnost identifikovat původ FJ, budou v našem příspěvku představeny i tyto dílčí výsledky šetření.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
117-133
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—