Relationship to Climate and Nature of Primary School Pupils by Using Self-Assessment Questions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897292" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897292 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202202-0002_relationship-to-climate-and-nature-of-primary-school-pupils-by-using-self-assessment-questions.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202202-0002_relationship-to-climate-and-nature-of-primary-school-pupils-by-using-self-assessment-questions.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2022.007" target="_blank" >10.21062/edp.2022.007</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vztah ke klimatu a přírodě žáků základní školy prismatem sebehodnotících otázek
Original language description
Cílem této studie je rozlišit a charakterizovat vztahy mezi položkami sebehodnocení žáků týkajícími se přírody a klimatu a sledovanými dimenzemi environmentálních hodnot a postojů, proenvironmentálního chování, znalostí o změně klimatu a postojů ke změně klimatu. Výzkum byl koncipován jako kvantitativní. Sběr dat byl proveden prostřednictvím online dotazníkového šetření realizovaného v České republice, Velké Británii a Portugalsku v zimním období 2021/2022. Výzkumu se zúčastnilo 473 žáků na úrovni ISCED 2, 304 z České republiky, 125 ze Spojeného království a 44 z Portugalska. Průměrný věk respondentů byl 13,47 let. Dotazník je rozdělen do šesti částí. V úvodní části se zjišťuje pohlaví, věk, ročník vzdělání a název školy. V navazující části žáci sami hodnotí svůj vztah k přírodě a znalosti o klimatických změnách pomocí následujících čtyř položek: S1 ? Myslím, že toho o přírodě vím poměrně dost. S2 ? Rád/a se učím nové věci o přírodě. S3 ? O změně klimatu jsem již slyšel/a. S4 ? Myslím, že toho vím poměrně hodně o klimatických změnách. Následující části jsou dílčími výzkumnými nástroji a zaměřují se na znalosti o změně klimatu, environmentální hodnoty a postoje, proenvironmentální chování a postoje ke změně klimatu. Reliabilita (Cronbachova alfa) použitých výzkumných nástrojů a subdimenzí: Znalosti o změně klimatu (alfa = 0,63), ochrana přírody (alfa = 0,83), subškála ochoty jednat (alfa = 0,83), využívání přírody (alfa = 0,68), oceňování přírody (alfa = 0,86), proenvironmentální chování (alfa = 0,83), postoje ke změně klimatu (alfa = 0,88) a subškála přesvědčení (alfa = 0,86) a subškála záměrů (alfa = 0,71). Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu byly položky sebehodnocení vzájemně porovnány. Následně bylo postupně porovnáno skóre jednotlivých dimenzí podle hodnot odpovědí na jednotlivé položky sebehodnocení. Za tímto účelem byla použita analýza rozptylu (ANOVA) a následně Scheffého post hoc test. Analýza dotazníkových dat ukázala významné vztahy mezi čtyřmi použitými položkami sebehodnocení a sledovanými dimenzemi. Sebehodnotící položky sledující znalosti o přírodě (S1) a zájem o informace o přírodě (S2) významně pozitivně souvisí s dimenzemi ochrana přírody, uznání přírody a proenvironmentální chování. Sebehodnocení znalostí o přírodě (S1) významně pozitivně souviselo s přesvědčením o změně klimatu. Sebehodnocený zájem o informace o přírodě (S2) měl významný pozitivní vztah k vnímání vlastního vlivu ve vztahu ke klimatickým změnám. Položky týkající se klimatu (S3, S4) hodnocené vlastními silami pozitivně souvisely se znalostmi o klimatu, přesvědčeními a záměry. Významnější vztah byl doložen mezi položkou sledující úroveň znalostí o změně klimatu (S4) a jmenovanými dimenzemi, zatímco významný vztah s položkou sledující vlastní znalost konceptu změny klimatu (S3) byl pozorován pouze u kladných odpovědí "souhlasím". Položka S4 má navíc významný pozitivní vztah s dimenzí proenvironmentálního chování.
Czech name
Vztah ke klimatu a přírodě žáků základní školy prismatem sebehodnotících otázek
Czech description
Cílem této studie je rozlišit a charakterizovat vztahy mezi položkami sebehodnocení žáků týkajícími se přírody a klimatu a sledovanými dimenzemi environmentálních hodnot a postojů, proenvironmentálního chování, znalostí o změně klimatu a postojů ke změně klimatu. Výzkum byl koncipován jako kvantitativní. Sběr dat byl proveden prostřednictvím online dotazníkového šetření realizovaného v České republice, Velké Británii a Portugalsku v zimním období 2021/2022. Výzkumu se zúčastnilo 473 žáků na úrovni ISCED 2, 304 z České republiky, 125 ze Spojeného království a 44 z Portugalska. Průměrný věk respondentů byl 13,47 let. Dotazník je rozdělen do šesti částí. V úvodní části se zjišťuje pohlaví, věk, ročník vzdělání a název školy. V navazující části žáci sami hodnotí svůj vztah k přírodě a znalosti o klimatických změnách pomocí následujících čtyř položek: S1 ? Myslím, že toho o přírodě vím poměrně dost. S2 ? Rád/a se učím nové věci o přírodě. S3 ? O změně klimatu jsem již slyšel/a. S4 ? Myslím, že toho vím poměrně hodně o klimatických změnách. Následující části jsou dílčími výzkumnými nástroji a zaměřují se na znalosti o změně klimatu, environmentální hodnoty a postoje, proenvironmentální chování a postoje ke změně klimatu. Reliabilita (Cronbachova alfa) použitých výzkumných nástrojů a subdimenzí: Znalosti o změně klimatu (alfa = 0,63), ochrana přírody (alfa = 0,83), subškála ochoty jednat (alfa = 0,83), využívání přírody (alfa = 0,68), oceňování přírody (alfa = 0,86), proenvironmentální chování (alfa = 0,83), postoje ke změně klimatu (alfa = 0,88) a subškála přesvědčení (alfa = 0,86) a subškála záměrů (alfa = 0,71). Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu byly položky sebehodnocení vzájemně porovnány. Následně bylo postupně porovnáno skóre jednotlivých dimenzí podle hodnot odpovědí na jednotlivé položky sebehodnocení. Za tímto účelem byla použita analýza rozptylu (ANOVA) a následně Scheffého post hoc test. Analýza dotazníkových dat ukázala významné vztahy mezi čtyřmi použitými položkami sebehodnocení a sledovanými dimenzemi. Sebehodnotící položky sledující znalosti o přírodě (S1) a zájem o informace o přírodě (S2) významně pozitivně souvisí s dimenzemi ochrana přírody, uznání přírody a proenvironmentální chování. Sebehodnocení znalostí o přírodě (S1) významně pozitivně souviselo s přesvědčením o změně klimatu. Sebehodnocený zájem o informace o přírodě (S2) měl významný pozitivní vztah k vnímání vlastního vlivu ve vztahu ke klimatickým změnám. Položky týkající se klimatu (S3, S4) hodnocené vlastními silami pozitivně souvisely se znalostmi o klimatu, přesvědčeními a záměry. Významnější vztah byl doložen mezi položkou sledující úroveň znalostí o změně klimatu (S4) a jmenovanými dimenzemi, zatímco významný vztah s položkou sledující vlastní znalost konceptu změny klimatu (S3) byl pozorován pouze u kladných odpovědí "souhlasím". Položka S4 má navíc významný pozitivní vztah s dimenzí proenvironmentálního chování.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF19_073%2F0016947" target="_blank" >EF19_073/0016947: U21 - Improvement of grant competition and teaching in doctoral study programs at UJEP</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
EduPort
ISSN
2695-0936
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
1-14
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—