All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Relationship to Climate and Nature of Primary School Pupils by Using Self-Assessment Questions

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897292" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897292 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202202-0002_relationship-to-climate-and-nature-of-primary-school-pupils-by-using-self-assessment-questions.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202202-0002_relationship-to-climate-and-nature-of-primary-school-pupils-by-using-self-assessment-questions.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2022.007" target="_blank" >10.21062/edp.2022.007</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vztah ke klimatu a přírodě žáků základní školy prismatem sebehodnotících otázek

  • Original language description

    Cílem této studie je rozlišit a charakterizovat vztahy mezi položkami sebehodnocení žáků týkajícími se přírody a klimatu a sledovanými dimenzemi environmentálních hodnot a postojů, proenvironmentálního chování, znalostí o změně klimatu a postojů ke změně klimatu. Výzkum byl koncipován jako kvantitativní. Sběr dat byl proveden prostřednictvím online dotazníkového šetření realizovaného v České republice, Velké Británii a Portugalsku v zimním období 2021/2022. Výzkumu se zúčastnilo 473 žáků na úrovni ISCED 2, 304 z České republiky, 125 ze Spojeného království a 44 z Portugalska. Průměrný věk respondentů byl 13,47 let. Dotazník je rozdělen do šesti částí. V úvodní části se zjišťuje pohlaví, věk, ročník vzdělání a název školy. V navazující části žáci sami hodnotí svůj vztah k přírodě a znalosti o klimatických změnách pomocí následujících čtyř položek: S1 ? Myslím, že toho o přírodě vím poměrně dost. S2 ? Rád/a se učím nové věci o přírodě. S3 ? O změně klimatu jsem již slyšel/a. S4 ? Myslím, že toho vím poměrně hodně o klimatických změnách. Následující části jsou dílčími výzkumnými nástroji a zaměřují se na znalosti o změně klimatu, environmentální hodnoty a postoje, proenvironmentální chování a postoje ke změně klimatu. Reliabilita (Cronbachova alfa) použitých výzkumných nástrojů a subdimenzí: Znalosti o změně klimatu (alfa = 0,63), ochrana přírody (alfa = 0,83), subškála ochoty jednat (alfa = 0,83), využívání přírody (alfa = 0,68), oceňování přírody (alfa = 0,86), proenvironmentální chování (alfa = 0,83), postoje ke změně klimatu (alfa = 0,88) a subškála přesvědčení (alfa = 0,86) a subškála záměrů (alfa = 0,71). Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu byly položky sebehodnocení vzájemně porovnány. Následně bylo postupně porovnáno skóre jednotlivých dimenzí podle hodnot odpovědí na jednotlivé položky sebehodnocení. Za tímto účelem byla použita analýza rozptylu (ANOVA) a následně Scheffého post hoc test. Analýza dotazníkových dat ukázala významné vztahy mezi čtyřmi použitými položkami sebehodnocení a sledovanými dimenzemi. Sebehodnotící položky sledující znalosti o přírodě (S1) a zájem o informace o přírodě (S2) významně pozitivně souvisí s dimenzemi ochrana přírody, uznání přírody a proenvironmentální chování. Sebehodnocení znalostí o přírodě (S1) významně pozitivně souviselo s přesvědčením o změně klimatu. Sebehodnocený zájem o informace o přírodě (S2) měl významný pozitivní vztah k vnímání vlastního vlivu ve vztahu ke klimatickým změnám. Položky týkající se klimatu (S3, S4) hodnocené vlastními silami pozitivně souvisely se znalostmi o klimatu, přesvědčeními a záměry. Významnější vztah byl doložen mezi položkou sledující úroveň znalostí o změně klimatu (S4) a jmenovanými dimenzemi, zatímco významný vztah s položkou sledující vlastní znalost konceptu změny klimatu (S3) byl pozorován pouze u kladných odpovědí &quot;souhlasím&quot;. Položka S4 má navíc významný pozitivní vztah s dimenzí proenvironmentálního chování.

  • Czech name

    Vztah ke klimatu a přírodě žáků základní školy prismatem sebehodnotících otázek

  • Czech description

    Cílem této studie je rozlišit a charakterizovat vztahy mezi položkami sebehodnocení žáků týkajícími se přírody a klimatu a sledovanými dimenzemi environmentálních hodnot a postojů, proenvironmentálního chování, znalostí o změně klimatu a postojů ke změně klimatu. Výzkum byl koncipován jako kvantitativní. Sběr dat byl proveden prostřednictvím online dotazníkového šetření realizovaného v České republice, Velké Británii a Portugalsku v zimním období 2021/2022. Výzkumu se zúčastnilo 473 žáků na úrovni ISCED 2, 304 z České republiky, 125 ze Spojeného království a 44 z Portugalska. Průměrný věk respondentů byl 13,47 let. Dotazník je rozdělen do šesti částí. V úvodní části se zjišťuje pohlaví, věk, ročník vzdělání a název školy. V navazující části žáci sami hodnotí svůj vztah k přírodě a znalosti o klimatických změnách pomocí následujících čtyř položek: S1 ? Myslím, že toho o přírodě vím poměrně dost. S2 ? Rád/a se učím nové věci o přírodě. S3 ? O změně klimatu jsem již slyšel/a. S4 ? Myslím, že toho vím poměrně hodně o klimatických změnách. Následující části jsou dílčími výzkumnými nástroji a zaměřují se na znalosti o změně klimatu, environmentální hodnoty a postoje, proenvironmentální chování a postoje ke změně klimatu. Reliabilita (Cronbachova alfa) použitých výzkumných nástrojů a subdimenzí: Znalosti o změně klimatu (alfa = 0,63), ochrana přírody (alfa = 0,83), subškála ochoty jednat (alfa = 0,83), využívání přírody (alfa = 0,68), oceňování přírody (alfa = 0,86), proenvironmentální chování (alfa = 0,83), postoje ke změně klimatu (alfa = 0,88) a subškála přesvědčení (alfa = 0,86) a subškála záměrů (alfa = 0,71). Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu byly položky sebehodnocení vzájemně porovnány. Následně bylo postupně porovnáno skóre jednotlivých dimenzí podle hodnot odpovědí na jednotlivé položky sebehodnocení. Za tímto účelem byla použita analýza rozptylu (ANOVA) a následně Scheffého post hoc test. Analýza dotazníkových dat ukázala významné vztahy mezi čtyřmi použitými položkami sebehodnocení a sledovanými dimenzemi. Sebehodnotící položky sledující znalosti o přírodě (S1) a zájem o informace o přírodě (S2) významně pozitivně souvisí s dimenzemi ochrana přírody, uznání přírody a proenvironmentální chování. Sebehodnocení znalostí o přírodě (S1) významně pozitivně souviselo s přesvědčením o změně klimatu. Sebehodnocený zájem o informace o přírodě (S2) měl významný pozitivní vztah k vnímání vlastního vlivu ve vztahu ke klimatickým změnám. Položky týkající se klimatu (S3, S4) hodnocené vlastními silami pozitivně souvisely se znalostmi o klimatu, přesvědčeními a záměry. Významnější vztah byl doložen mezi položkou sledující úroveň znalostí o změně klimatu (S4) a jmenovanými dimenzemi, zatímco významný vztah s položkou sledující vlastní znalost konceptu změny klimatu (S3) byl pozorován pouze u kladných odpovědí &quot;souhlasím&quot;. Položka S4 má navíc významný pozitivní vztah s dimenzí proenvironmentálního chování.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EF19_073%2F0016947" target="_blank" >EF19_073/0016947: U21 - Improvement of grant competition and teaching in doctoral study programs at UJEP</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    6

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    1-14

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database