Attitudes and self-efficacy of primary school teachers in relation to inclusive education: A psychometric analysis of the AIS, ITICS, and TEIP questionnaires and their adaptation to the Czech environment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43898034" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43898034 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Postoje a self-efficacy učitelů základních škol ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání: psychometrická analýza zahraničních dotazníků (AIS, ITICS, TEIP) a jejich adaptace do českého prostředí
Original language description
V mezinárodním kontextu se pro účely měření postojů (Attitudes Towards Inclusion; AIS a Intention to Teach in Inclusive Classroom; ITICS) a self-efficacy učitelů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV) (Teacher Efficacy for Inclusive Practices; TEIP) vyuívají standardizované nástroje. Příspěvek prezentuje výsledky psychometrické analýzy/adaptace těchto nástrojů do českého prostředí, která byla uskutečněna na vzorku 1456 učitelů z celkem 140 základních škol (ZŠ). Analýzy prokázaly, e kromě ITICS mají české verze nástrojů totonou faktorovou strukturu a vysokou reliabilitu jako originální anglické škály. Testovaná invariance navíc prokazuje, e nástroje v českých podmínkách měří zamýšlené konstrukty (postoje, self-efficacy) ve vztahu k IV. Na základě získaných výsledků lze proto doporučit české verze dotazníků k dalšímu vyuití v praxi.
Czech name
Postoje a self-efficacy učitelů základních škol ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání: psychometrická analýza zahraničních dotazníků (AIS, ITICS, TEIP) a jejich adaptace do českého prostředí
Czech description
V mezinárodním kontextu se pro účely měření postojů (Attitudes Towards Inclusion; AIS a Intention to Teach in Inclusive Classroom; ITICS) a self-efficacy učitelů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV) (Teacher Efficacy for Inclusive Practices; TEIP) vyuívají standardizované nástroje. Příspěvek prezentuje výsledky psychometrické analýzy/adaptace těchto nástrojů do českého prostředí, která byla uskutečněna na vzorku 1456 učitelů z celkem 140 základních škol (ZŠ). Analýzy prokázaly, e kromě ITICS mají české verze nástrojů totonou faktorovou strukturu a vysokou reliabilitu jako originální anglické škály. Testovaná invariance navíc prokazuje, e nástroje v českých podmínkách měří zamýšlené konstrukty (postoje, self-efficacy) ve vztahu k IV. Na základě získaných výsledků lze proto doporučit české verze dotazníků k dalšímu vyuití v praxi.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání
ISBN
978-80-280-0359-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
4
Pages from-to
284-287
Publisher name
Masarykova univerzita v Brně
Place of publication
Brno
Event location
Ústí nad Labem
Event date
Sep 5, 2023
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—