Teachers' Perspectives on School Failure and Success in Primary Educ Ation: the Need for a New Definition
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43898353" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43898353 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11410/23:10471117
Result on the web
<a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/37072/31824" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/37072/31824</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-1" target="_blank" >10.5817/SP2023-1-1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. Stupni základní školy: potřeba nové definice
Original language description
Výzkumy ukazují vysokou souvislost školní úspěšnosti a celkového pozitivního vývoje jedince. Na úspěšnost áků a ákyň mají klíčový vliv vyučující, a to svými poadavky, pedagogickými postupy a hodnoticími kritérii. Tento článek představuje výsledky výzkumu učitelského pojetí školní neúspěšnosti ve 2. ročníku ZŠ. Prostřednictvím 29 učitelských rozhovorů jsme zjistili, e vyučující jsou k pojmu "školní neúspěšnost" kritičtí. Identifikovali jsme tři pojetí školní neúspěšnosti. Ta byla porovnána s tím, jak vyučující hodnotili děti ve svých třídách (n = 652). Navzdory deklarované nefunkčnosti pojmu "školně ne/úspěšný ák" jej vyučující pouívají, a to diferencovaně, a vnímají skupiny áků jako odlišné zejména v subškále kognitivní schopnosti a školní výkony. V závěru proto argumentujeme pro redefinici pojmu školní ne/úspěšnost tak, aby byl vyučujícími akceptován a zohlednil opomíjené dimenze.
Czech name
Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. Stupni základní školy: potřeba nové definice
Czech description
Výzkumy ukazují vysokou souvislost školní úspěšnosti a celkového pozitivního vývoje jedince. Na úspěšnost áků a ákyň mají klíčový vliv vyučující, a to svými poadavky, pedagogickými postupy a hodnoticími kritérii. Tento článek představuje výsledky výzkumu učitelského pojetí školní neúspěšnosti ve 2. ročníku ZŠ. Prostřednictvím 29 učitelských rozhovorů jsme zjistili, e vyučující jsou k pojmu "školní neúspěšnost" kritičtí. Identifikovali jsme tři pojetí školní neúspěšnosti. Ta byla porovnána s tím, jak vyučující hodnotili děti ve svých třídách (n = 652). Navzdory deklarované nefunkčnosti pojmu "školně ne/úspěšný ák" jej vyučující pouívají, a to diferencovaně, a vnímají skupiny áků jako odlišné zejména v subškále kognitivní schopnosti a školní výkony. V závěru proto argumentujeme pro redefinici pojmu školní ne/úspěšnost tak, aby byl vyučujícími akceptován a zohlednil opomíjené dimenze.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Volume of the periodical
28
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
9-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85185173757