Predictors of primary school teachers? attitudes towards inclusive education: a multilevel hierarchical model
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F24%3A43898469" target="_blank" >RIV/44555601:13430/24:43898469 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://capv.cz/wp-content/uploads/2024/08/CAPV_Sbornik-2024-fin.pdf" target="_blank" >http://capv.cz/wp-content/uploads/2024/08/CAPV_Sbornik-2024-fin.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prediktory postojů učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání: víceúrovňový hierarchický model
Original language description
Příspěvek se zabývá dosud stále aktuálním tématem postojů učitelů základních škol (ZŠ) ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV). Jeho cílem je analyzovat prediktory na individuální (učitelské) a školní úrovni, které mohou mít spojitost s ochotou učitelů realizovat inkluzivní opatření v praxi. Pro účely kvantitativní analýzy se vyuívá hierarchické víceúrovňové modelování s fixními a náhodnými efekty, které je realizováno na kvótním vzorku 138 běných ZŠ a 1434 učitelů. Výsledky potvrdily, e vyšší míra ochoty realizovat inkluzivní opatření v praxi je predikována zejm. přesvědčením/pocity a self-efficacy učitelů ve vztahu k IV. Deklarovaná vyšší ochota byla identifikována také u en, naproti tomu se vzrůstající délkou praxe učitelů ve školství měla tendenci spíše klesat. Při kontrole vlivu prediktorů individuální úrovně se prokázal statisticky významný vliv pouze s ohledem na ?kolektivní? přesvědčení/pocity učitelů ve vztahu k IV, nicméně efekt tohoto prediktoru byl slabý. Významný podíl vysvětlené variance připadal zejména na prediktory na učitelské úrovni, spíše ne na úrovni škol.
Czech name
Prediktory postojů učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání: víceúrovňový hierarchický model
Czech description
Příspěvek se zabývá dosud stále aktuálním tématem postojů učitelů základních škol (ZŠ) ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV). Jeho cílem je analyzovat prediktory na individuální (učitelské) a školní úrovni, které mohou mít spojitost s ochotou učitelů realizovat inkluzivní opatření v praxi. Pro účely kvantitativní analýzy se vyuívá hierarchické víceúrovňové modelování s fixními a náhodnými efekty, které je realizováno na kvótním vzorku 138 běných ZŠ a 1434 učitelů. Výsledky potvrdily, e vyšší míra ochoty realizovat inkluzivní opatření v praxi je predikována zejm. přesvědčením/pocity a self-efficacy učitelů ve vztahu k IV. Deklarovaná vyšší ochota byla identifikována také u en, naproti tomu se vzrůstající délkou praxe učitelů ve školství měla tendenci spíše klesat. Při kontrole vlivu prediktorů individuální úrovně se prokázal statisticky významný vliv pouze s ohledem na ?kolektivní? přesvědčení/pocity učitelů ve vztahu k IV, nicméně efekt tohoto prediktoru byl slabý. Významný podíl vysvětlené variance připadal zejména na prediktory na učitelské úrovni, spíše ne na úrovni škol.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání: Sborník příspěvků z XXXII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
ISBN
978-80-7392-421-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
350-354
Publisher name
MSD Brno
Place of publication
Brno
Event location
Praha
Event date
Sep 10, 2024
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—