Application of polymer coating on traffic signs
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000009" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Aplikace polymerního povlaku na dopravní značení
Original language description
Prostřednictvím řešení projektu došlo k ověření aplikace vyvinuté směsi povlaku bílé barvy na silniční směrové sloupky. Výsledek popisuje aplikaci směsi a systém nanášení na vybrané dopravní značení s dalšími úpravami, aby splňovaly ustanovení norem a technických předpisů. Na praktických příkladech jsou představeny možnosti uplatnění v kritických místech pozemních komunikací. Polymerní povlak je vyroben tak, aby poskytoval zlepšení optických vlastností ocelových silničních směrových sloupků a současně zlepšil jejich odolnost vůči mechanickému a klimatickému zatížení, které je charakteristické pro pozemní komunikace. Běžně používaný nátěr nahrazuje směs bílého povlaku, aplikovaného na povrch směrového sloupku v celé jeho ploše. Směs lze nanášet na suchý, čistý povrch různých tvarů a rozměrů technologiemi nanášení v elektrickém poli nebo technologií s předehříváním nejčastěji továrensky. Výhodou je možnost dodatečné opravy přímo v terénu v případě, kdy dojde k mechanickému poškození, prostřednictvím stříkací pistole.
Czech name
Aplikace polymerního povlaku na dopravní značení
Czech description
Prostřednictvím řešení projektu došlo k ověření aplikace vyvinuté směsi povlaku bílé barvy na silniční směrové sloupky. Výsledek popisuje aplikaci směsi a systém nanášení na vybrané dopravní značení s dalšími úpravami, aby splňovaly ustanovení norem a technických předpisů. Na praktických příkladech jsou představeny možnosti uplatnění v kritických místech pozemních komunikací. Polymerní povlak je vyroben tak, aby poskytoval zlepšení optických vlastností ocelových silničních směrových sloupků a současně zlepšil jejich odolnost vůči mechanickému a klimatickému zatížení, které je charakteristické pro pozemní komunikace. Běžně používaný nátěr nahrazuje směs bílého povlaku, aplikovaného na povrch směrového sloupku v celé jeho ploše. Směs lze nanášet na suchý, čistý povrch různých tvarů a rozměrů technologiemi nanášení v elektrickém poli nebo technologií s předehříváním nejčastěji továrensky. Výhodou je možnost dodatečné opravy přímo v terénu v případě, kdy dojde k mechanickému poškození, prostřednictvím stříkací pistole.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK01000137" target="_blank" >CK01000137: Polymer coating application for road equipment to improve traffic safety with regard to road users' perception and extending their lifespan</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
CK01000137-V2
Numerical identification
CK01000137-V2
Technical parameters
Mezi klíčové součásti patří: • plechový sloupek, • polymerní povlak, • další prvky (samolepící černá fólie, oranžová a bílá odrazka). Silniční směrový sloupek ze speciálně prohnutého ocelového plechu zvyšující jeho tuhost je 120 centimetrů dlouhý s šířkou 10 až 14 cm. Spodní část sloupku je uzpůsobena k tomu, aby ji bylo možné zarazit speciálním beranidlem do terénu (např. nezpevněná krajnice), do hloubky 40 centimetrů. Ve spodní části je otvor průměru 5 mm z důvodu zavěšení při nanášení reflexního povlaku. Horní části sloupku je zkosena v úhlu 15⁰ ve směru k vozovce. Všechny hrany směrového sloupku jsou zaobleny minimálně v průměru D=2 mm, aby se eliminovaly ostré hrany a výčnělky. Následuje nanášení směsi povlaku. Pro správné a rovnoměrné nanesení polymerního povlaku je povrch ocelového materiálu nejprve důkladně očištěn od prachu, nečistot a důkladně odmaštěn. Před nanesením povlaku je povrch pískován, aby byla zajištěna jeho přilnavost k oceli. Povlak se nanáší na celou plochu směrového sloupku a je připraven technologií s předehříváním, tzv. fluidním (vířivým) nanášením. Postupuje se tak, že se prvek ohřeje nad teplotu tání práškové hmoty (min. 250 ⁰C). Prvek se zavěsí na ocelový hák, k čemuž slouží otvor (D=5 mm) a ponoří se do prášku, který je provzdušňován v kovové vaně a chová se jako kapalina. Prášek se k ocelovému povrchu přitaví, rozlije se a vytvoří souvislý povlak. Prvek s povlakem se nechá zavěšený vychladnout v běžném prostředí výrobny přičemž dojde k jeho vytvrzení. Fluidním nanášením se vytvoří povlaky o tloušťce cca 300 μm. Doba povlakování je do 10 sekund. Povlak je možné nanést také technologií nanášení v elektrickém poli pomocí stříkací pistole. Nanesený povlak je nutné opatřit dalšími prvky v souladu s technickými předpisy. Dalšími prvky rozumíme samolepící černou lesklou fólii, bílou a oranžovou odrazku o rozměrech a tvaru pospaných ve vzorových listech VL 6.3. Ve vzdálenosti 150 mm od horní hrany sloupku je nalepena speciální samolepící černá lesklá fólie tloušťky 0,1 mm, která je zkosena v úhlu 15⁰. Černá fólie šířky 150 mm je nalepena na obou stranách sloupku v jednom kuse. Na fólii je ze zadní strany směrového sloupku nalepena bílá odrazka v šířce minimálně 50 mm a na přední straně dvě oranžové odrazky v šířce minimálně 80 mm. Oranžová i bílá odrazka je vyrobena ze samolepící fólie s retroreflexními vlastnostmi.
Economical parameters
Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu - silniční směrové sloupky v různých barevných provedeních). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde budou směrové sloupky navrženy jako dopravně inženýrské vybavení na pozemních komunikacích dané normami a technickými předpisy nebo opatření zvyšující bezpečnost silničního provozu. Uplatní se především na silnicích II. a III. tříd s potenciálem rozšíření jako vybavení dálnic a silnic I. tříd.
Application category by cost
—
Owner IČO
44994575, 60713208
Owner name
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., LIKAL, s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—