All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Application of polymer coating on road equipment

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000010" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000010 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Aplikace polymerního povlaku na vybavení pozemní komunikace

  • Original language description

    Funkční vzorek popisuje aplikaci nového typu povlaku na vybrané vybavení pozemních komunikací s příkladem jeho uplatnění ve zkušebním provozu. Směs povlaku šedé barvy může sloužit pro ochranu svodidel, které se běžně používají u dopravních staveb na dálnicích i silnicích, ale i na mostních konstrukcích. Povlak zvyšuje viditelnost těchto prvků a je uplatnitelný zejména v nepřehledných úsecích s vysokým rizikem dopravních nehod z důvodu nepříznivých klimatických podmínek. Směs povlaku lze v případě použití jiného vhodného typu pigmentu připravit v různých barevných odstínech např. pro dekorativní potřeby v intravilánech a může tak být uplatněn také u jiných typů vybavení. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy protikorozní ochrany (nátěry), spočívá v tom, že směs povlaku umožňuje zvýšení viditelnosti při osvětlení světlomety vozidla a je současně odolná vůči mechanickému a klimatickému poškození, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Podstatou je aplikace odolné směsi povlaku na ocelové prvky svodidla tak, aby byla zajištěna jejich dlouhá životnost a aby byla díky příměsi balotiny odrážejícími světelné paprsky zajištěna větší viditelnost prvků. Běžně používané nátěry jsou nahrazeny směsí šedého povlaku, aplikovaného zejména na povrch svodnice, ale i sloupků v celé jeho ploše. Směs lze nanášet na suchý, čistý povrch různých tvarů a rozměrů technologiemi nanášení v elektrickém poli nebo technologií s předehříváním nejčastěji továrensky. Výhodou je možnost dodatečné opravy přímo v terénu v případě, kdy dojde k mechanickému poškození, prostřednictvím předehřátí prvku a aplikací směsi pomocí stříkací pistole.

  • Czech name

    Aplikace polymerního povlaku na vybavení pozemní komunikace

  • Czech description

    Funkční vzorek popisuje aplikaci nového typu povlaku na vybrané vybavení pozemních komunikací s příkladem jeho uplatnění ve zkušebním provozu. Směs povlaku šedé barvy může sloužit pro ochranu svodidel, které se běžně používají u dopravních staveb na dálnicích i silnicích, ale i na mostních konstrukcích. Povlak zvyšuje viditelnost těchto prvků a je uplatnitelný zejména v nepřehledných úsecích s vysokým rizikem dopravních nehod z důvodu nepříznivých klimatických podmínek. Směs povlaku lze v případě použití jiného vhodného typu pigmentu připravit v různých barevných odstínech např. pro dekorativní potřeby v intravilánech a může tak být uplatněn také u jiných typů vybavení. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy protikorozní ochrany (nátěry), spočívá v tom, že směs povlaku umožňuje zvýšení viditelnosti při osvětlení světlomety vozidla a je současně odolná vůči mechanickému a klimatickému poškození, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Podstatou je aplikace odolné směsi povlaku na ocelové prvky svodidla tak, aby byla zajištěna jejich dlouhá životnost a aby byla díky příměsi balotiny odrážejícími světelné paprsky zajištěna větší viditelnost prvků. Běžně používané nátěry jsou nahrazeny směsí šedého povlaku, aplikovaného zejména na povrch svodnice, ale i sloupků v celé jeho ploše. Směs lze nanášet na suchý, čistý povrch různých tvarů a rozměrů technologiemi nanášení v elektrickém poli nebo technologií s předehříváním nejčastěji továrensky. Výhodou je možnost dodatečné opravy přímo v terénu v případě, kdy dojde k mechanickému poškození, prostřednictvím předehřátí prvku a aplikací směsi pomocí stříkací pistole.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20101 - Civil engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/CK01000137" target="_blank" >CK01000137: Polymer coating application for road equipment to improve traffic safety with regard to road users' perception and extending their lifespan</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    CK01000137-V3

  • Numerical identification

    CK01000137-V3

  • Technical parameters

    Mezi klíčové součásti patří: a) ocelová konstrukce svodidla, b) polymerní povlak. Polymerní povlak je složen z termoplastického prášku založeného na modifikovaných polyolefinech. Polyolefiny jsou největší skupinou syntetických polymerů, které vznikají polymerací uhlovodíků (sloučenin uhlíku s vodíkem), tzv. olefinů (neboli alkenů), obsahující v molekulách jednu dvojnou vazbu (např. výrobek Pulron 201ES výrobce ICOSA). S polyolefíny se mísí pigmenty pevné preparace, ve kterých je jako nosič použit termoplast – polyamid a jako další příměs je uplatněna balotina. Směs je upravena přísadami, které slouží ke stabilizaci při výrobě a odolnosti vůči působení vnějšího prostředí. Mechanická odolnost směsi může být zvýšena úpravou poměru jednotlivých složek. Složení směsi podléhá obchodnímu tajemství. Předkládaný funkční vzorek nového typu povlaku šedé barvy aplikovaný na svodnici typu „JSNH4/N2“ je tvořen ocelovým tvarovaným prvkem jakosti S235JR o tloušťce za studena válcovaného plechu 4 mm, výšky 350 mm a šířky 90 mm o celkové délce 4,0 metru (viz technický nákres v kap. 3). Jedná se o příklad uplatnění svodidla na silnicích I. třídy s typickými rozměry a použitými konstrukčními profily svými požadavky odpovídajícími TP 167. Povlak lze nanášet také na jiné typy profilů (I, U, O), případně také na drobné instalační části (šrouby, vruty apod.), sloupky, patky apod. Tyto prvky však nebylo nutné nanášet retroreflexním povlakem, jelikož nepřispívají svou plochou ke vnímání účastníkem silničního provozu jako svodnice. Pro správné a rovnoměrné nanesení polymerního povlaku je povrch ocelového materiálu (např. svodnice) nejprve důkladně očištěn od prachu, nečistot a důkladně odmaštěn. Před nanesením povlaku je povrch pískován, aby byla zajištěna jeho přilnavost k oceli. Povlak se nanáší na celou plochu svodnice z obou stran a je připraven technologií s nástřikem v elektrickém poli pomocí stříkací pistole. Postupuje se tak, že se prvek předehřeje nad teplotu tání práškové hmoty (min. 250 ⁰C). Prvek se zavěsí do prostoru pro nanášení povlaku (stříkací kabiny), k čemuž slouží otvory pro spojení svodnic (D=5 mm) a aplikuje se první vrstva termoplastického prášku bez balotiny. Prášek se k ocelovému povrchu přitaví, rozlije se a vytvoří souvislý povlak, do kterého je pomocí stříkací pistole aplikován termoplastický prášek s příměsí balotiny. Prvek s povlakem se nechá částečně vychladnout a dojde k základnímu vytvrzení. Následně se prvek (svodnice) umístí do pece pro dodatečné vytvrzení při teplotě 150-180 ⁰C, aby došlo rovnoměrnému spojení prášku s balotinou a vytvořil se rovnoměrný a jednolitý povlak. Tímto způsobem nanášení se vytvoří povlaky o tloušťce cca 300 μm. Pro větší tloušťky povlaku se aplikuje další vrstva a lze dosáhnout až 500 μm. Doba povlakování je do 60 sekund. Povlak je možné nanést také technologií s předehříváním, tzv. fluidním (vířivým) nanášením. Přesný postup výroby podléhá obchodnímu tajemství.

  • Economical parameters

    Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu - silniční, dálniční nebo mostní svodidla). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde budou svodidla navrženy jako dopravně inženýrské vybavení na pozemních komunikacích dané normami a technickými předpisy nebo opatření zvyšující bezpečnost silničního provozu. Uplatní se především na silnicích II. a III. tříd s potenciálem rozšíření jako vybavení dálnic a silnic I. tříd.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    44994575, 60713208

  • Owner name

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., LIKAL, s.r.o.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page