The human factor in the era of autonomous mobility
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000132" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000132 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lidský faktor v éře autonomní mobility
Original language description
Téma autonomní mobility je aktuálně široce zkoumaným a diskutovaným tématem. Implementace této nové technologie znamená významné finanční investice do výzkumu a následné úpravy stávajícího systému dopravy. Hlavním cílem této implementace je zvýšení bezpečnosti dopravy, především minimalizací chyb lidského faktoru v dopravě. Tradičně je chybám lidského faktoru přikládána až 90 % příčinnost v rámci dopravní nehodovosti. Cílem tohoto textu je však poukázat na nová úskalí související s lidským faktorem a na nové možné chyby na straně lidského faktoru, které mohou při implementaci i následném plném provozu autonomních vozidel nastávat. Jedná se především o možné chyby na straně dalších účastníků dopravního provozu v interakci s autonomními vozidly (nutnost dostatečně rychle a flexibilně reagovat na strojově přesné reakce autonomních vozidel, např. brzdné manévry, absence nonverbální komunikace v interakci s autonomními vozidly). Dále o možné chyby v hodnocení a akceptaci nové technologie obecně (navazující na míru informovanosti o nové technologii) a o možné chyby způsobené nedůvěrou a obavami uživatelů autonomních vozidel (především obavy z technologických limitů). V neposlední řadě pak o možné chyby v procesu programování autonomních vozidel (rizika lidského faktoru týkající se řidiče jsou fakticky nahrazena riziky lidského faktoru programátora navrhujícího umělou inteligenci). Nejvyšší míra rizik je očekávána na úrovni podmíněné automatizace, kdy musí být řidič schopen v případě nutnosti převzít řízení, ačkoli jsou veškeré úkony již prováděny automatem. Tzv. zpětné převzetí řízení je silně diskutovaným momentem. Otázkou jsou hranice lidských schopností adekvátně reagovat v takovéto situaci. Úroveň podmíněné automatizace je vnímána jako přechodová fáze ke konečným plným stupňům automatizace. I na úrovni plné automatizace však setrvává intervence lidského faktoru v podobě ostatních účastníků dopravního provozu (chodci, cyklisté atd.) a v podobě programátora navrhujícího umělou inteligenci autonomních vozidel. Konečná akceptace nové technologie deklarovaná respondenty (a následné bezpečné chování v éře autonomní mobility) se odvíjí od konečného zvýšení bezpečnosti, a tedy snížení dopravní nehodovosti. Proto je potřebné věnovat značnou pozornost výše uvedeným tématům souvisejícím s intervencemi lidského faktoru v procesu implementace autonomních vozidel.
Czech name
Lidský faktor v éře autonomní mobility
Czech description
Téma autonomní mobility je aktuálně široce zkoumaným a diskutovaným tématem. Implementace této nové technologie znamená významné finanční investice do výzkumu a následné úpravy stávajícího systému dopravy. Hlavním cílem této implementace je zvýšení bezpečnosti dopravy, především minimalizací chyb lidského faktoru v dopravě. Tradičně je chybám lidského faktoru přikládána až 90 % příčinnost v rámci dopravní nehodovosti. Cílem tohoto textu je však poukázat na nová úskalí související s lidským faktorem a na nové možné chyby na straně lidského faktoru, které mohou při implementaci i následném plném provozu autonomních vozidel nastávat. Jedná se především o možné chyby na straně dalších účastníků dopravního provozu v interakci s autonomními vozidly (nutnost dostatečně rychle a flexibilně reagovat na strojově přesné reakce autonomních vozidel, např. brzdné manévry, absence nonverbální komunikace v interakci s autonomními vozidly). Dále o možné chyby v hodnocení a akceptaci nové technologie obecně (navazující na míru informovanosti o nové technologii) a o možné chyby způsobené nedůvěrou a obavami uživatelů autonomních vozidel (především obavy z technologických limitů). V neposlední řadě pak o možné chyby v procesu programování autonomních vozidel (rizika lidského faktoru týkající se řidiče jsou fakticky nahrazena riziky lidského faktoru programátora navrhujícího umělou inteligenci). Nejvyšší míra rizik je očekávána na úrovni podmíněné automatizace, kdy musí být řidič schopen v případě nutnosti převzít řízení, ačkoli jsou veškeré úkony již prováděny automatem. Tzv. zpětné převzetí řízení je silně diskutovaným momentem. Otázkou jsou hranice lidských schopností adekvátně reagovat v takovéto situaci. Úroveň podmíněné automatizace je vnímána jako přechodová fáze ke konečným plným stupňům automatizace. I na úrovni plné automatizace však setrvává intervence lidského faktoru v podobě ostatních účastníků dopravního provozu (chodci, cyklisté atd.) a v podobě programátora navrhujícího umělou inteligenci autonomních vozidel. Konečná akceptace nové technologie deklarovaná respondenty (a následné bezpečné chování v éře autonomní mobility) se odvíjí od konečného zvýšení bezpečnosti, a tedy snížení dopravní nehodovosti. Proto je potřebné věnovat značnou pozornost výše uvedeným tématům souvisejícím s intervencemi lidského faktoru v procesu implementace autonomních vozidel.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-88074-77-9
Number of pages
84
Publisher name
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—