All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The human factor in the era of autonomous mobility

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000132" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000132 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Lidský faktor v éře autonomní mobility

  • Original language description

    Téma autonomní mobility je aktuálně široce zkoumaným a diskutovaným tématem. Implementace této nové technologie znamená významné finanční investice do výzkumu a následné úpravy stávajícího systému dopravy. Hlavním cílem této implementace je zvýšení bezpečnosti dopravy, především minimalizací chyb lidského faktoru v dopravě. Tradičně je chybám lidského faktoru přikládána až 90 % příčinnost v rámci dopravní nehodovosti. Cílem tohoto textu je však poukázat na nová úskalí související s lidským faktorem a na nové možné chyby na straně lidského faktoru, které mohou při implementaci i následném plném provozu autonomních vozidel nastávat. Jedná se především o možné chyby na straně dalších účastníků dopravního provozu v interakci s autonomními vozidly (nutnost dostatečně rychle a flexibilně reagovat na strojově přesné reakce autonomních vozidel, např. brzdné manévry, absence nonverbální komunikace v interakci s autonomními vozidly). Dále o možné chyby v hodnocení a akceptaci nové technologie obecně (navazující na míru informovanosti o nové technologii) a o možné chyby způsobené nedůvěrou a obavami uživatelů autonomních vozidel (především obavy z technologických limitů). V neposlední řadě pak o možné chyby v procesu programování autonomních vozidel (rizika lidského faktoru týkající se řidiče jsou fakticky nahrazena riziky lidského faktoru programátora navrhujícího umělou inteligenci). Nejvyšší míra rizik je očekávána na úrovni podmíněné automatizace, kdy musí být řidič schopen v případě nutnosti převzít řízení, ačkoli jsou veškeré úkony již prováděny automatem. Tzv. zpětné převzetí řízení je silně diskutovaným momentem. Otázkou jsou hranice lidských schopností adekvátně reagovat v takovéto situaci. Úroveň podmíněné automatizace je vnímána jako přechodová fáze ke konečným plným stupňům automatizace. I na úrovni plné automatizace však setrvává intervence lidského faktoru v podobě ostatních účastníků dopravního provozu (chodci, cyklisté atd.) a v podobě programátora navrhujícího umělou inteligenci autonomních vozidel. Konečná akceptace nové technologie deklarovaná respondenty (a následné bezpečné chování v éře autonomní mobility) se odvíjí od konečného zvýšení bezpečnosti, a tedy snížení dopravní nehodovosti. Proto je potřebné věnovat značnou pozornost výše uvedeným tématům souvisejícím s intervencemi lidského faktoru v procesu implementace autonomních vozidel.

  • Czech name

    Lidský faktor v éře autonomní mobility

  • Czech description

    Téma autonomní mobility je aktuálně široce zkoumaným a diskutovaným tématem. Implementace této nové technologie znamená významné finanční investice do výzkumu a následné úpravy stávajícího systému dopravy. Hlavním cílem této implementace je zvýšení bezpečnosti dopravy, především minimalizací chyb lidského faktoru v dopravě. Tradičně je chybám lidského faktoru přikládána až 90 % příčinnost v rámci dopravní nehodovosti. Cílem tohoto textu je však poukázat na nová úskalí související s lidským faktorem a na nové možné chyby na straně lidského faktoru, které mohou při implementaci i následném plném provozu autonomních vozidel nastávat. Jedná se především o možné chyby na straně dalších účastníků dopravního provozu v interakci s autonomními vozidly (nutnost dostatečně rychle a flexibilně reagovat na strojově přesné reakce autonomních vozidel, např. brzdné manévry, absence nonverbální komunikace v interakci s autonomními vozidly). Dále o možné chyby v hodnocení a akceptaci nové technologie obecně (navazující na míru informovanosti o nové technologii) a o možné chyby způsobené nedůvěrou a obavami uživatelů autonomních vozidel (především obavy z technologických limitů). V neposlední řadě pak o možné chyby v procesu programování autonomních vozidel (rizika lidského faktoru týkající se řidiče jsou fakticky nahrazena riziky lidského faktoru programátora navrhujícího umělou inteligenci). Nejvyšší míra rizik je očekávána na úrovni podmíněné automatizace, kdy musí být řidič schopen v případě nutnosti převzít řízení, ačkoli jsou veškeré úkony již prováděny automatem. Tzv. zpětné převzetí řízení je silně diskutovaným momentem. Otázkou jsou hranice lidských schopností adekvátně reagovat v takovéto situaci. Úroveň podmíněné automatizace je vnímána jako přechodová fáze ke konečným plným stupňům automatizace. I na úrovni plné automatizace však setrvává intervence lidského faktoru v podobě ostatních účastníků dopravního provozu (chodci, cyklisté atd.) a v podobě programátora navrhujícího umělou inteligenci autonomních vozidel. Konečná akceptace nové technologie deklarovaná respondenty (a následné bezpečné chování v éře autonomní mobility) se odvíjí od konečného zvýšení bezpečnosti, a tedy snížení dopravní nehodovosti. Proto je potřebné věnovat značnou pozornost výše uvedeným tématům souvisejícím s intervencemi lidského faktoru v procesu implementace autonomních vozidel.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-88074-77-9

  • Number of pages

    84

  • Publisher name

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book