Portable frame with automatic travel for measuring unevenness and macrotexture of the pavementsurface
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000104" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000104 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Přenosný rám s automatickým pojezdem k měření nerovností a makrotextury povrchu vozovky
Original language description
Funkční vzorek představuje přenosný rám s automatickým pojezdem osazený laserovým senzorem pro měření nerovností povrchů vozovek (např. parametr IRI [m/km]) a makrotextury povrchů vozovek (např. parametr MPD střední hloubka profilu [mm]). Osazený senzor umožňuje kontinuální záznam povrchu vozovky na délku 2 metry a slouží k lokálnímu měření nerovností a makrotextury. Zařízení může zároveň sloužit pro ověřování přesnosti systému osazeného do měřicího vozidla, sledujícího stejný parametr a provádějícího měření při vysokých rychlostech.
Czech name
Přenosný rám s automatickým pojezdem k měření nerovností a makrotextury povrchu vozovky
Czech description
Funkční vzorek představuje přenosný rám s automatickým pojezdem osazený laserovým senzorem pro měření nerovností povrchů vozovek (např. parametr IRI [m/km]) a makrotextury povrchů vozovek (např. parametr MPD střední hloubka profilu [mm]). Osazený senzor umožňuje kontinuální záznam povrchu vozovky na délku 2 metry a slouží k lokálnímu měření nerovností a makrotextury. Zařízení může zároveň sloužit pro ověřování přesnosti systému osazeného do měřicího vozidla, sledujícího stejný parametr a provádějícího měření při vysokých rychlostech.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TP01010056" target="_blank" >TP01010056: Innovation for transport</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
Rám-IRI-MPD
Numerical identification
—
Technical parameters
Zařízení je tvořeno hliníkovým nosným profilem délky 2,4 m, který je připevněn na 4 hliníkových nohách . Pro měřící zařízení jsou použity dva typy noh. Nosný profil se nachází ve výšce 480 mm nad povrchem. Automatický pojezd je zajištěn díky motoru , který uvádí do chodu ozubený řemen připojený k boku rámu vedoucí po celé jeho délce. Ke spodní straně rámu je připevněno lineární vedení se dvěma vozíky . Tyto vozíky jsou připevněny k vozíku s připojeným senzorem, který je rovněž připojen k ozubenému řemenu, čímž je uváděn do pohybu. Délka měření je stanovena pomocí vymezovačů začátku a konce měření se snímači polohy a délku 2 m. Celý systém je ovládán pomocí ovládacího panelu, který je opatřen vstupy pro zapojení zdroje napájení. Pomocí ovládacího panelu se automatický pojezd spouští, zároveň je zde možné nastavit rychlost pojezdu (pro potřeby měření je ideální rychlost 100 mm/s). Samotné měření je prováděno pomocí senzoru LIMAB RoadRun, který je připevněn k posuvnému vozíku. Senzor je umístěn v měřicí výšce 300 mm nad povrchem, což je střední hodnota rozsahu měření senzoru od 200 do 400 mm. Senzor je opatřen dvěma kabely, jeden slouží jako zdroj napájení, který je připojen do vstupu v plastovém krytu v přední části rámu a druhý slouží k přenosu naměřených dat, který je během měření připojen k notebooku se softwarem zaznamenávající naměřená data. Senzor je uchycen na dvou šroubech, je snadno odnímatelný a je tedy možné ho odpojit a připojit k jinému měřícímu zařízení, případně k přenosnému rámu připojit jiný typ senzoru.
Economical parameters
Výše popsané zařízení má dva způsoby uplatnění: • měření povrchových vlastností vozovek na vytipovaných lokálních místech, které se vyjadřují ve formě: - stanovení nerovností povrchu (např. podélných nerovností vyjádřených parametrem IRI, příčných nerovností vyjádřených hloubkou vyjeté koleje apod.) - stanovení makrotextury povrchu vyjádřené parametrem MPD • zajištění rychlého a levného pravidelného ověřování správné funkce a přesnosti systému pro měření nerovností a textury povrchu na měřicím vozidle, které provádí měření za vysokých měřících rychlostí.
Application category by cost
—
Owner IČO
44994575
Owner name
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
—