All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

University Education in the Past, Present and the Future

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46358978%3A_____%2F20%3A00000090" target="_blank" >RIV/46358978:_____/20:00000090 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/25739018:_____/20:N0000001

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Univerzitní vzdělávání v minulosti, současnosti a budoucnosti

  • Original language description

    V teoretické rovině publikace vychází z odborné diskuze o charakteru pojetí vzdělanosti v současné době. Diskuze se vede jako řešení určitého rozporu mezi klasickou vzdělaností a tzv. kompetenčním pojetím vzdělání. Klasická vzdělanost je založena na definování sumy vědomostí a znalostí v odborné oblasti, ovládnutí klasických jazyků (řečtina, latina) a na určité morální úrovni vysokoškolsky vzdělaných lidí. Kompetenčně chápaná vzdělanost oproti tomu preferuje základní penzum osvojených poznatků, dovednost vyhledat, zpracovat, využít nové informace a znalost anglického jazyka jako globálního dorozumívacího prostředku. Autoři této publikace jsou názoru, že je to právě univerzitní vzdělávání, které představuje pole konfrontace těchto rozdílných pohledů na charakter současné vzdělanosti. Z ekonomického pohledu je univerzitní vzdělávání součástí lidského a intelektuálního kapitálu. Výstupem tohoto vzdělávání jsou znalosti, dovednosti, profesní návyky a osvojené hodnoty, které ovlivňují uplatnění absolventů na trhu práce i jejich společenské postavení. Vysokoškolské vzdělávání se v současnosti stává důležitým faktorem hospodářského a sociálního rozvoje, stává se též významným prvkem globální soutěže zemí a znakem konkurenční schopnosti ekonomik. Z tohoto hlediska se předkládaná publikace orientuje na analýzu faktorů kvality výuky, výzkumu a inovací na předních světových vysokých školách. V tomto kontextu je předloženo pojednání o dominujícím trendu v této oblasti a tím je využití elektronických, digitálních technologií ve výuce. Publikace ukazuje příklady tzv. dobré praxe v oblasti elektronizace univerzitního vzdělávání v zahraničí, zejména na špičkových anglosaských a dalších školách v Evropě i Asii. V řadě případů je možné a žádoucí aplikovat tyto přístupy i v našich podmínkách. Hlavní myšlenková trajektorie této publikace je postavena na sledování vývoje univerzitní myšlenky od doby její realizace v XI. století (vznik prvních univerzit v Bologni a Paříži) až po dobu současnou. Klasické univerzity středověku se vyznačovaly svobodou bádání a nezávislými didaktickými aktivitami. Jejich úloha ve společenském, duchovním a kulturním životě byla nezastupitelná. V různých historických obdobích vývoje lidstva došlo k různým zásahům do původního ducha univerzitního života. Do práce těchto vzdělávacích institucí se začaly promítat ekonomické systémy, sociálně politická realita a další vlivy. Odborné prameny hovoří o tom, že současné univerzity ztrácejí svoji tradiční, klasickou identitu. Stávají se masovými, modernizovanými, komercionalizovanými a vysoce byrokratizovanými institucemi. Ve výuce a výzkumu začínají převažovat potřeby trhu práce nad formováním společenských hodnot jako je spravedlnost, solidarita, humanita.

  • Czech name

    Univerzitní vzdělávání v minulosti, současnosti a budoucnosti

  • Czech description

    V teoretické rovině publikace vychází z odborné diskuze o charakteru pojetí vzdělanosti v současné době. Diskuze se vede jako řešení určitého rozporu mezi klasickou vzdělaností a tzv. kompetenčním pojetím vzdělání. Klasická vzdělanost je založena na definování sumy vědomostí a znalostí v odborné oblasti, ovládnutí klasických jazyků (řečtina, latina) a na určité morální úrovni vysokoškolsky vzdělaných lidí. Kompetenčně chápaná vzdělanost oproti tomu preferuje základní penzum osvojených poznatků, dovednost vyhledat, zpracovat, využít nové informace a znalost anglického jazyka jako globálního dorozumívacího prostředku. Autoři této publikace jsou názoru, že je to právě univerzitní vzdělávání, které představuje pole konfrontace těchto rozdílných pohledů na charakter současné vzdělanosti. Z ekonomického pohledu je univerzitní vzdělávání součástí lidského a intelektuálního kapitálu. Výstupem tohoto vzdělávání jsou znalosti, dovednosti, profesní návyky a osvojené hodnoty, které ovlivňují uplatnění absolventů na trhu práce i jejich společenské postavení. Vysokoškolské vzdělávání se v současnosti stává důležitým faktorem hospodářského a sociálního rozvoje, stává se též významným prvkem globální soutěže zemí a znakem konkurenční schopnosti ekonomik. Z tohoto hlediska se předkládaná publikace orientuje na analýzu faktorů kvality výuky, výzkumu a inovací na předních světových vysokých školách. V tomto kontextu je předloženo pojednání o dominujícím trendu v této oblasti a tím je využití elektronických, digitálních technologií ve výuce. Publikace ukazuje příklady tzv. dobré praxe v oblasti elektronizace univerzitního vzdělávání v zahraničí, zejména na špičkových anglosaských a dalších školách v Evropě i Asii. V řadě případů je možné a žádoucí aplikovat tyto přístupy i v našich podmínkách. Hlavní myšlenková trajektorie této publikace je postavena na sledování vývoje univerzitní myšlenky od doby její realizace v XI. století (vznik prvních univerzit v Bologni a Paříži) až po dobu současnou. Klasické univerzity středověku se vyznačovaly svobodou bádání a nezávislými didaktickými aktivitami. Jejich úloha ve společenském, duchovním a kulturním životě byla nezastupitelná. V různých historických obdobích vývoje lidstva došlo k různým zásahům do původního ducha univerzitního života. Do práce těchto vzdělávacích institucí se začaly promítat ekonomické systémy, sociálně politická realita a další vlivy. Odborné prameny hovoří o tom, že současné univerzity ztrácejí svoji tradiční, klasickou identitu. Stávají se masovými, modernizovanými, komercionalizovanými a vysoce byrokratizovanými institucemi. Ve výuce a výzkumu začínají převažovat potřeby trhu práce nad formováním společenských hodnot jako je spravedlnost, solidarita, humanita.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    9788088260455

  • Number of pages

    128

  • Publisher name

    Professional Publishing

  • Place of publication

    978-80-88260-45-5

  • UT code for WoS book