The Gas Dual Vehicle Engine with the Injection of Liquid LPG to the Inlet Manifold
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F17%3A00004381" target="_blank" >RIV/46747885:24210/17:00004381 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/46747885:24620/17:00004381
Result on the web
<a href="http://old.kvm.tul.cz/funkcni_vzorky/" target="_blank" >http://old.kvm.tul.cz/funkcni_vzorky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vozidlový plynový duální motor se vstřikováním kapalného LPG do sacího potrubí
Original language description
Plynový duální motor (tzv. dvojpalivový) je provozovaný současně na plynné palivo jako hlavní a na kapalné palivo (motorovou naftu) jako zapalovací nebo může být provozovaný jako původní vznětový motor pouze na naftu, přičemž změnu paliva lze provést za chodu motoru (bez jakýchkoliv montážních úprav). Plynový duální motor je vybaven řídícím systémem SOLARIS Diesel LPG pro plynné palivo s propojením dávkování LPG a nafty, kterým v závislosti na provozním režimu motoru je určena velikost dávky plynného paliva s dostatečnou rezervou proti detonačnímu průběhu vyhořívání náplně válce (tj. spalování hořlavé směsi ve válci bez rizika „klepání“). Průběh spalování hořlavé náplně ve válci je kontrolován vysokotlakou indikací průběhu tlaku ve válci. Plynový duální motor je v jednom provedení na zkušebně motorů v oddělení vozidel a motorů, Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, Bendlova 1407/7, 461 17 Liberec. Funkční vzorek plynového duálního motor byl připraven ze sériového vznětového motoru CUMMINS, který je v majetku Katedry vozidel a motorů.
Czech name
Vozidlový plynový duální motor se vstřikováním kapalného LPG do sacího potrubí
Czech description
Plynový duální motor (tzv. dvojpalivový) je provozovaný současně na plynné palivo jako hlavní a na kapalné palivo (motorovou naftu) jako zapalovací nebo může být provozovaný jako původní vznětový motor pouze na naftu, přičemž změnu paliva lze provést za chodu motoru (bez jakýchkoliv montážních úprav). Plynový duální motor je vybaven řídícím systémem SOLARIS Diesel LPG pro plynné palivo s propojením dávkování LPG a nafty, kterým v závislosti na provozním režimu motoru je určena velikost dávky plynného paliva s dostatečnou rezervou proti detonačnímu průběhu vyhořívání náplně válce (tj. spalování hořlavé směsi ve válci bez rizika „klepání“). Průběh spalování hořlavé náplně ve válci je kontrolován vysokotlakou indikací průběhu tlaku ve válci. Plynový duální motor je v jednom provedení na zkušebně motorů v oddělení vozidel a motorů, Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, Bendlova 1407/7, 461 17 Liberec. Funkční vzorek plynového duálního motor byl připraven ze sériového vznětového motoru CUMMINS, který je v majetku Katedry vozidel a motorů.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020020" target="_blank" >TE01020020: Josef Bozek Competence Centre for Automotive Industry</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
duální motor (WP03V009)
Numerical identification
—
Technical parameters
Plynový duální motor CUMMINS v dvojpalivovém provozu nafta LPG pracuje s tvořením plynové směsi vstřikováním kapalného LPG do plnicího potrubí motoru za chladičem plnicího vzduchu. Navržený způsob tvoření směsi zajišťuje intenzivním odpařováním vstřikovaného kapalného LPG do plnicího potrubí snížení teploty směsi LPG se vzduchem na vstupu do válců motoru. Tato okolnost poskytuje možnost zvýšit podíl LPG v duálním provozu, neboť riziko „klepání“ směsi plynného paliva se vzduchem nízká teplota nasávané směsi snižuje. Důsledkem významně vyššího kompresního poměru duálního motoru (proti motoru zážehovému) je při spalování směsi LPG se vzduchem v duálním motoru zajištěno i vyšší energetické zhodnocení LPG a to spolu s poněkud menším hmotnostním podílem uhlíku v LPG (proti naftě) zajistí, že při náhradě části nafty LPG dojde k určitému snížení produkce CO2 . Licenční smlouva nebyla uzavřena. Kontaktní osoba Pavel Brabec (pavel.brabec@tul.cz)..
Economical parameters
Funkční vzorek plynového duálního motoru CUMMINS a poznatky z provedených měření na plynovém duálním motoru umožní snížit náklady a zkrátit čas při následném výzkumu a vývoji vozidlových duálních motorů pro alternativní provoz na naftu LPG. S ohledem na nižší cenu LPG proti naftě lze při náhradě části nafty palivem LPG dosáhnout určitého snížení provozních nákladů vozidel s plynovými duálními motory. Využití LPG jako paliva ve vozidlových duálních motorech by byl i příspěvkem k efektivnějšímu využití produktů petrochemického průmyslu. Funkční vzorek plynového duálního motoru CUMMINS poskytuje možnost dalšího výzkumu a technického vývoje tohoto typu vozidlových motorů na alternativní provoz (nafta LPG) s efektem snížení produkce CO2 ..
Application category by cost
—
Owner IČO
46747885
Owner name
Technická univerzita v Liberci
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
http://old.kvm.tul.cz/funkcni_vzorky/