Use of Multi-criteria Method in Customer Decision Making Process
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24310%2F17%3A00004228" target="_blank" >RIV/46747885:24310/17:00004228 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.dfek.zcu.cz/tvp/" target="_blank" >https://www.dfek.zcu.cz/tvp/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Využití metody vícekriteriálního rozhodování v rozhodovacím procesu zákazníka
Original language description
Cílem tohoto článku je navrhnout statistickou metodu vhodnou pro vyhodnocování většího počtu informací. Byla zvolena metoda vícekriteriálního rozhodování zvaná TOPSIS, která umožňuje přizpůsobení individuálně dle konkrétních potřeb výzkumníka. Touto metodou byly analyzovány technické parametry 302 notebooků šesti značek, které jsou prodávány prostřednictvím třech e-shopů na slovenském trhu. Do analýzy vstoupilo v první fázi 17 technických parametrů, které byly postupně vyřazovány. Do hlavní části statistické analýzy bylo zařazeno 5 parametrů, které byly vyhodnocovány pomocí dvou sad vah důležitosti. Výsledky ukázaly, že nejlepším notebookem je dle sledovaných technických parametrů Acer Aspire V15. Dále bylo zjištěno, že kvalita notebooků není ovlivněna druhem internetového obchodu, kde se notebooky prodávají. V poslední části výzkumu byl zjišťován vztah ceny a kvality. U všech značek notebooků platí, že existuje silná kladná korelace mezi cenou a kvalitou, jinými slovy, že s cenou roste i kvalita notebooků. Tomuto pravidlu se vymyká značka HP, která nabízí vysokou kvalitu za nižší cenu. Tuto značku lze tedy doporučit zákazníkům, kteří ocení kvalitu, ale nemají dostatek finančních prostředků na nákup dražších značek notebooků.
Czech name
Využití metody vícekriteriálního rozhodování v rozhodovacím procesu zákazníka
Czech description
Cílem tohoto článku je navrhnout statistickou metodu vhodnou pro vyhodnocování většího počtu informací. Byla zvolena metoda vícekriteriálního rozhodování zvaná TOPSIS, která umožňuje přizpůsobení individuálně dle konkrétních potřeb výzkumníka. Touto metodou byly analyzovány technické parametry 302 notebooků šesti značek, které jsou prodávány prostřednictvím třech e-shopů na slovenském trhu. Do analýzy vstoupilo v první fázi 17 technických parametrů, které byly postupně vyřazovány. Do hlavní části statistické analýzy bylo zařazeno 5 parametrů, které byly vyhodnocovány pomocí dvou sad vah důležitosti. Výsledky ukázaly, že nejlepším notebookem je dle sledovaných technických parametrů Acer Aspire V15. Dále bylo zjištěno, že kvalita notebooků není ovlivněna druhem internetového obchodu, kde se notebooky prodávají. V poslední části výzkumu byl zjišťován vztah ceny a kvality. U všech značek notebooků platí, že existuje silná kladná korelace mezi cenou a kvalitou, jinými slovy, že s cenou roste i kvalita notebooků. Tomuto pravidlu se vymyká značka HP, která nabízí vysokou kvalitu za nižší cenu. Tuto značku lze tedy doporučit zákazníkům, kteří ocení kvalitu, ale nemají dostatek finančních prostředků na nákup dražších značek notebooků.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50204 - Business and management
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Trendy v podnikání
ISSN
1805-0603
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2017
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
68-75
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—