All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

ICT SKILLS OF A STUDENT TEACHER (TIGR FOR FUTURE TEACHERS)

Result description

Functional ICT knowledge and skills are an essential part of university students' competencies as well as skills of the modern teacher. ICT knowledge and skills of 56 freshman students in combined teacher training programs were surveyed using an online test of computer literacy TIGR by SCIO company. It was found that the average test results of university students in combined study are comparable with the results of students finishing the first half of the studies at the 8-year grammar school. Furthermore, it was found that there is a statistically significant group of student teachers without functional ICT literacy, while there is also a statistically significant group, which can be described as ICT literate individuals.

Keywords

information and communication technologiesICT literacyICT competencecombined study programmesteacher traininglifelong learningdigital disadvantage

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    ICT dovednosti u studentů učitelství (TIGR pro budoucí učitele).

  • Original language description

    Funkční ICT znalosti a dovednosti jsou nezbytnou součástí kompetencí vysokoškolských studentů a kvalifikace moderního učitele. ICT znalosti a dovednosti u 56 studentů prvního ročníku kombinovaných učitelských studijních programů byly zjišťovány pomocí on-line testu informační gramotnosti TIGR fy SCIO. Ukázalo se, že průměrné výsledky testovaných vysokoškolských studentů kombinovaného studia jsou srovnatelné s výsledky studentů končících první půli studia na víceletých gymnáziích. Dále bylo zjištěno, žeexistuje statisticky významná skupina studentů učitelství bez funkční ICT gramotnosti a současně existuje také statisticky významná skupina, kterou lze označit jako jedince ICT gramotné.

  • Czech name

    ICT dovednosti u studentů učitelství (TIGR pro budoucí učitele).

  • Czech description

    Funkční ICT znalosti a dovednosti jsou nezbytnou součástí kompetencí vysokoškolských studentů a kvalifikace moderního učitele. ICT znalosti a dovednosti u 56 studentů prvního ročníku kombinovaných učitelských studijních programů byly zjišťovány pomocí on-line testu informační gramotnosti TIGR fy SCIO. Ukázalo se, že průměrné výsledky testovaných vysokoškolských studentů kombinovaného studia jsou srovnatelné s výsledky studentů končících první půli studia na víceletých gymnáziích. Dále bylo zjištěno, žeexistuje statisticky významná skupina studentů učitelství bez funkční ICT gramotnosti a současně existuje také statisticky významná skupina, kterou lze označit jako jedince ICT gramotné.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2011

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Evropské pedagogické fórum 2011. Současná společnost a profese učitele. Sborník konference 5.?9. prosince 2011. Hradec Králové.

  • ISBN

    978-80-904877-6-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    324-331

  • Publisher name

    Magnanimitas

  • Place of publication

    Hradec Králové

  • Event location

    Hradec Králové

  • Event date

    Jan 1, 2011

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article

Basic information

Result type

D - Article in proceedings

D

CEP

AM - Pedagogy and education

Year of implementation

2011