ICT SKILLS OF A STUDENT TEACHER (TIGR FOR FUTURE TEACHERS)
Result description
Functional ICT knowledge and skills are an essential part of university students' competencies as well as skills of the modern teacher. ICT knowledge and skills of 56 freshman students in combined teacher training programs were surveyed using an online test of computer literacy TIGR by SCIO company. It was found that the average test results of university students in combined study are comparable with the results of students finishing the first half of the studies at the 8-year grammar school. Furthermore, it was found that there is a statistically significant group of student teachers without functional ICT literacy, while there is also a statistically significant group, which can be described as ICT literate individuals.
Keywords
information and communication technologiesICT literacyICT competencecombined study programmesteacher traininglifelong learningdigital disadvantage
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
ICT dovednosti u studentů učitelství (TIGR pro budoucí učitele).
Original language description
Funkční ICT znalosti a dovednosti jsou nezbytnou součástí kompetencí vysokoškolských studentů a kvalifikace moderního učitele. ICT znalosti a dovednosti u 56 studentů prvního ročníku kombinovaných učitelských studijních programů byly zjišťovány pomocí on-line testu informační gramotnosti TIGR fy SCIO. Ukázalo se, že průměrné výsledky testovaných vysokoškolských studentů kombinovaného studia jsou srovnatelné s výsledky studentů končících první půli studia na víceletých gymnáziích. Dále bylo zjištěno, žeexistuje statisticky významná skupina studentů učitelství bez funkční ICT gramotnosti a současně existuje také statisticky významná skupina, kterou lze označit jako jedince ICT gramotné.
Czech name
ICT dovednosti u studentů učitelství (TIGR pro budoucí učitele).
Czech description
Funkční ICT znalosti a dovednosti jsou nezbytnou součástí kompetencí vysokoškolských studentů a kvalifikace moderního učitele. ICT znalosti a dovednosti u 56 studentů prvního ročníku kombinovaných učitelských studijních programů byly zjišťovány pomocí on-line testu informační gramotnosti TIGR fy SCIO. Ukázalo se, že průměrné výsledky testovaných vysokoškolských studentů kombinovaného studia jsou srovnatelné s výsledky studentů končících první půli studia na víceletých gymnáziích. Dále bylo zjištěno, žeexistuje statisticky významná skupina studentů učitelství bez funkční ICT gramotnosti a současně existuje také statisticky významná skupina, kterou lze označit jako jedince ICT gramotné.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Evropské pedagogické fórum 2011. Současná společnost a profese učitele. Sborník konference 5.?9. prosince 2011. Hradec Králové.
ISBN
978-80-904877-6-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
324-331
Publisher name
Magnanimitas
Place of publication
Hradec Králové
Event location
Hradec Králové
Event date
Jan 1, 2011
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2011