Mandatory work and the new subpoulation of studyng with special educational needs.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00012085" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00012085 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://ojs.cuni.cz/gramotnost/article/view/3146" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/gramotnost/article/view/3146</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337890.3146" target="_blank" >10.14712/25337890.3146</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pracovní povinnost a nově vzniklá subpopulace studujících se specifickými potřebami.
Original language description
Cílem výzkumného sdělní je porozumět vlivu pracovní povinnosti při koronavirové pandemii na souběžné vysokoškolské studium a zároveň zpětně poukázat na skutečnost, že studentky v prezenční formě bakalářského studijního programu speciální pedagogika Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci byly aktuálně i potenciálně ohroženy rizikem studijních neúspěchů. Příspěvek ve své první části teoreticky vysvětluje souvislost krizové situace a vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u studentek TUL. V následující kapitole reflektuje nový fenomén speciálních vzdělávacích potřeb, které vyvstaly na základě popsaných názorů a postojů studentek v pracovní povinnosti. Poukazuje na zjištění, že pandemie vyvolala u studujících v pracovní povinnosti změny sociálního statutu a ovlivnila jejich plnění studijních povinností. Článek předkládá interpretaci zkušeností studentek se znevýhodněním způsobeným nedostatečnou saturací některých studijních nároků. Na základě výzkumných závěrů předkládáme požadavek precedentního práva studentů na okamžité i následné poskytování podpory a konstatujeme redefinování nové role vysokoškolského poradenství v době krize.
Czech name
Pracovní povinnost a nově vzniklá subpopulace studujících se specifickými potřebami.
Czech description
Cílem výzkumného sdělní je porozumět vlivu pracovní povinnosti při koronavirové pandemii na souběžné vysokoškolské studium a zároveň zpětně poukázat na skutečnost, že studentky v prezenční formě bakalářského studijního programu speciální pedagogika Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci byly aktuálně i potenciálně ohroženy rizikem studijních neúspěchů. Příspěvek ve své první části teoreticky vysvětluje souvislost krizové situace a vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u studentek TUL. V následující kapitole reflektuje nový fenomén speciálních vzdělávacích potřeb, které vyvstaly na základě popsaných názorů a postojů studentek v pracovní povinnosti. Poukazuje na zjištění, že pandemie vyvolala u studujících v pracovní povinnosti změny sociálního statutu a ovlivnila jejich plnění studijních povinností. Článek předkládá interpretaci zkušeností studentek se znevýhodněním způsobeným nedostatečnou saturací některých studijních nároků. Na základě výzkumných závěrů předkládáme požadavek precedentního práva studentů na okamžité i následné poskytování podpory a konstatujeme redefinování nové role vysokoškolského poradenství v době krize.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7890
e-ISSN
—
Volume of the periodical
Volume 19
Issue of the periodical within the volume
No.1 (7)
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
49-66
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—