The Teaching Staff Social Climate: A Qualitative Quasi-Experiment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00013141" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00013141 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://karolinum.cz/data/clanek/12721/OS_17_2_0059.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/12721/OS_17_2_0059.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.7" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.7</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sociální klima učitelských sborů: Kvalitativní kvaziexperiment
Original language description
Příznivé sociální klima učitelského sboru je jedním z klíčových ukazatelů kvality fungování školy. Text představuje pět výzkumných fází kvalitativního longitudinálního pre-post kvaziexperimentu realizovaných v reálném prostředí života školy. V 37 školách bylo opakovaně měřeno klima sborů dotazníkem OCDQ-RS v pre- a postintervenční fázi výzkumu. V šesti z těchto škol proběhly kvalitativní výzkumné procedury za účelem zjištění příčin a kontextů stavu klimatu a intervenční procedury zaměřené na podporu jeho rozvoje. V postintervenční fázi byly v šesti intervenovaných školách realizovány focus groups pro doplnění kontextu ke kvantitativním výsledkům. Cílem výzkumu bylo především zjistit, jaké efekty mohou mít intervenční procedury na klima a za jakých podmínek mohou být úspěšné. Výsledky potvrzují opakované nálezy o klíčové úloze vedení školy při formování a udržování příznivého klimatu sboru prostřednictvím zvyšování důvěry napříč sborem, podporou otevřené komunikace a smysluplné spolupráce všech aktérů vedoucí ke sdíleným významům o dění ve škole a všeobecnému přijetí hodnot a koncepce školy.
Czech name
Sociální klima učitelských sborů: Kvalitativní kvaziexperiment
Czech description
Příznivé sociální klima učitelského sboru je jedním z klíčových ukazatelů kvality fungování školy. Text představuje pět výzkumných fází kvalitativního longitudinálního pre-post kvaziexperimentu realizovaných v reálném prostředí života školy. V 37 školách bylo opakovaně měřeno klima sborů dotazníkem OCDQ-RS v pre- a postintervenční fázi výzkumu. V šesti z těchto škol proběhly kvalitativní výzkumné procedury za účelem zjištění příčin a kontextů stavu klimatu a intervenční procedury zaměřené na podporu jeho rozvoje. V postintervenční fázi byly v šesti intervenovaných školách realizovány focus groups pro doplnění kontextu ke kvantitativním výsledkům. Cílem výzkumu bylo především zjistit, jaké efekty mohou mít intervenční procedury na klima a za jakých podmínek mohou být úspěšné. Výsledky potvrzují opakované nálezy o klíčové úloze vedení školy při formování a udržování příznivého klimatu sboru prostřednictvím zvyšování důvěry napříč sborem, podporou otevřené komunikace a smysluplné spolupráce všech aktérů vedoucí ke sdíleným významům o dění ve škole a všeobecnému přijetí hodnot a koncepce školy.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL03000035" target="_blank" >TL03000035: Quality of the Social Climate of Czech Basic and Secondary Schools and Possible Interventions</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2023
Issue of the periodical within the volume
17 (2)
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
59-88
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85199435768