Arnold Gehlen on Modern Art, Culture and Posthistoire
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F19%3A43958015" target="_blank" >RIV/49777513:23330/19:43958015 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://espes.ff.unipo.sk/index.php/ESPES/article/view/158" target="_blank" >https://espes.ff.unipo.sk/index.php/ESPES/article/view/158</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3666046" target="_blank" >10.5281/zenodo.3666046</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire
Original language description
Článek vznikl ve volné návaznosti na konferenci věnovanou tématu posthistoričnosti umění v teoriích 20. století. Filozofa a sociologa Arnolda Gehlena připomíná jako jednoho z klasiků debaty o posthistoričnosti a zároveň si všímá, že tento pojem a související teorém hraje roli i v jeho spisu Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei - v něm Gehlen představil svoji koncepci vývoje tzv. obrazové racionality, analyzoval hlavní tendence moderního malířství a usiloval o teorii výtvarného umění tváří v tvář jeho proměnám po 2. světové válce, do 70. let 20. stol. (3. vyd.). Vedle známého faktu, že Gehlen s pesimismem zaznamenával cosi jako rozpouštění umění v obecnějším civilizačním horizontu posthistoire, poukazuje studie na podnětnou analýzu vztahu výtvarného umění a společností v éře techniky a na svébytný příspěvek k hledání interdisciplinárně založené teorie umění, přiměřené situaci, kterou jiní teoretikové zanedlouho prohlásili za postmoderní.
Czech name
Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire
Czech description
Článek vznikl ve volné návaznosti na konferenci věnovanou tématu posthistoričnosti umění v teoriích 20. století. Filozofa a sociologa Arnolda Gehlena připomíná jako jednoho z klasiků debaty o posthistoričnosti a zároveň si všímá, že tento pojem a související teorém hraje roli i v jeho spisu Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei - v něm Gehlen představil svoji koncepci vývoje tzv. obrazové racionality, analyzoval hlavní tendence moderního malířství a usiloval o teorii výtvarného umění tváří v tvář jeho proměnám po 2. světové válce, do 70. let 20. stol. (3. vyd.). Vedle známého faktu, že Gehlen s pesimismem zaznamenával cosi jako rozpouštění umění v obecnějším civilizačním horizontu posthistoire, poukazuje studie na podnětnou analýzu vztahu výtvarného umění a společností v éře techniky a na svébytný příspěvek k hledání interdisciplinárně založené teorie umění, přiměřené situaci, kterou jiní teoretikové zanedlouho prohlásili za postmoderní.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
ESPES
ISSN
1339-1119
e-ISSN
—
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
2/2019
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
11
Pages from-to
74-84
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—