The impact of the teacher-student relationship on the quality of teaching
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43972382" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43972382 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://olympiadatechniky.cz/proceedings/" target="_blank" >http://olympiadatechniky.cz/proceedings/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv vztahu pedagoga a žáka na kvalitu výuky
Original language description
Efektivitu výuky lze ovlivnit mnoha faktory ve vzdělávacím procesu. Může se jednat o celkovou atmosféru školy, momentální klima ve třídě, ale i osobnost učitele. Zcela nepochybně jsou zde mnohé proměnné. Pro účely inkriminované práce byla zvolena problematiky vztahu vyučujícího a žáka. Na základě zkušeností a pozorování se došlo k předpokladu, že má-li učitel se svými žáky opravdu pozitivní vztah, a snaží-li se učitel tento vztah se svými žáky udržovat a rozvíjet, vede to ke zlepšení klimatu ve třídě. Následně se tento stav projeví pozitivně ve studijních výsledcích žáků, tj. zvýšení efektivity vzdělávání. Cílem práce bylo zjistit, zda byl tento předpoklad pravdivý. Zda je vztah učitele a žáků jedním ze základních stavebních kamenů kvalitního vzdělání. Nebo zda se jedná pouze o individuální případy, kde nelze tento stav jakkoliv paušalizovat a aplikovat plošně v rámci vzdělávání. Pro účely ověření předpokladu, byl použit dotazník pro žáky. Otázky byly vhodně formulovány pro zmapování klimatu ve třídě, postavení učitele ve výuce atd. Smyslem otázek bylo zmapování celkového 60 postavení učitele ve výuce. Následně došlo k vyhodnocení výsledků z dotazníkového šetření, k jejich shrnutí a vyhodnocení. Zde došlo k ověření původního předpokladu, že pozitivní vztah žáka a učitele má pozitivní vliv na efektivitu vzdělávacího procesu.
Czech name
Vliv vztahu pedagoga a žáka na kvalitu výuky
Czech description
Efektivitu výuky lze ovlivnit mnoha faktory ve vzdělávacím procesu. Může se jednat o celkovou atmosféru školy, momentální klima ve třídě, ale i osobnost učitele. Zcela nepochybně jsou zde mnohé proměnné. Pro účely inkriminované práce byla zvolena problematiky vztahu vyučujícího a žáka. Na základě zkušeností a pozorování se došlo k předpokladu, že má-li učitel se svými žáky opravdu pozitivní vztah, a snaží-li se učitel tento vztah se svými žáky udržovat a rozvíjet, vede to ke zlepšení klimatu ve třídě. Následně se tento stav projeví pozitivně ve studijních výsledcích žáků, tj. zvýšení efektivity vzdělávání. Cílem práce bylo zjistit, zda byl tento předpoklad pravdivý. Zda je vztah učitele a žáků jedním ze základních stavebních kamenů kvalitního vzdělání. Nebo zda se jedná pouze o individuální případy, kde nelze tento stav jakkoliv paušalizovat a aplikovat plošně v rámci vzdělávání. Pro účely ověření předpokladu, byl použit dotazník pro žáky. Otázky byly vhodně formulovány pro zmapování klimatu ve třídě, postavení učitele ve výuce atd. Smyslem otázek bylo zmapování celkového 60 postavení učitele ve výuce. Následně došlo k vyhodnocení výsledků z dotazníkového šetření, k jejich shrnutí a vyhodnocení. Zde došlo k ověření původního předpokladu, že pozitivní vztah žáka a učitele má pozitivní vliv na efektivitu vzdělávacího procesu.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů