All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Influence of rotors unbalance and gears eccentricity on stator vibration and noise

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F06%3A00000456" target="_blank" >RIV/49777513:23520/06:00000456 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Influence of rotors unbalance and gears eccentricity on stator vibration and noise

  • Original language description

    The paper deals with modelling and dynamical analysis of mechanical systems composed of rotors and a stator mutually coupled by gear and bearing discrete coupling. Rotors - shafts with fixed rigid gears - and a stator are considered as flexible bodies. Complex gear couplings between shafts with gears are presented. Model of rolling-element bearings representing couplings between rotors and a stator respects real number of rolling bodies and roller contact forces acting between journals and outer housing. This new approach allows to model and analyse the flexible stator dynamic response within the framework of a whole complex rotor-stator system. Influences of rotors unbalance and gears eccentricity on stator vibration and noise are investigated. Numerical experiments by means of simple test-gearbox are presented.

  • Czech name

    Vliv nevyváženosti rotoru a excentricity ozubených kol na kmitání a hluk statoru

  • Czech description

    Článek se zabývá modelováním a dynamickou analýzou mechanických systémů složených z rotorů a statoru vzájemně spojených zubovými a ložiskovými vazbami. Rotory a stator jsou uvažovány jako poddajná tělesa. Je využit komplexní model zubové vazby mezi jednotlivými rotory. Model valivé ložiskové vazby respektuje skutečný počet valivých elementů a kontaktních sil mezi čepem a vnějším kroužkem ložiska. Tento nový přístup umožňuje analyzovat dynamickou odezvu poddajného statoru v rámci celého systému. Dále jsou studovány vlivy nevyváženosti rotoru a excentricity ozubených kol na kmitání a hluk statoru. Jsou prezentovány výsledky numerických experimentů.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    BI - Acoustics and oscillation

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    7th International conference on rotor dynamics

  • ISBN

    3-200-00689-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    1-10

  • Publisher name

    Technical University

  • Place of publication

    Vienna

  • Event location

    Vídeň

  • Event date

    Jan 1, 2006

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article