PROTECTION OF MAN AND SOCIETY – DEVELOPMENTS IN THE EDUCATION OF SAFETY ISSUES
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12110%2F20%3A43901023" target="_blank" >RIV/60076658:12110/20:43901023 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.32725/zsf.2020.74227530" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.32725/zsf.2020.74227530</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.32725/zsf.2020.74227530" target="_blank" >10.32725/zsf.2020.74227530</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ochrana člověka a společnosti – vývoj vzdělávání v bezpečnostních tématech
Original language description
Cílem publikace je charakterizovat jednotlivé vývojové části vzdělávání v oblastech branné výchovy, civilní obrany a civilní ochrany na historickém území České republiky v kontextu dobových souvislostí a okolností. Práce si klade za cíl vysvětlit a z pohledu historického zkoumat brannou výchovu a vzdělávání v oblasti bezpečnosti, okolnosti a podmínky jejího vzniku, význam a charakteristiku konkrétních opatření v oblasti přípravy mládeže a dospělých v jednotlivých historických etapách a obsah vzdělávání v oblasti bezpečnosti až do současnosti. Dějiny vzdělávání v oblasti bezpečnosti jsou zkoumány s cílem popsat zkušenost a ukázat, jaká část populace v jednotlivých etapách vývoje společnosti byla touto výchovou formována. Dále je reflektována formulace cílů, úkolů – obsahů a prostředků výchovy v oblasti bezpečnosti s cílem poukázat na specifické zvláštnosti v různých dobových a společenských etapách. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice současného přístupu k oblasti vzdělávání bezpečnostních témat od základních po vysoké školy v České republice a v dalších vybraných státech. Specifickou částí práce je zkoumání pomocí vlastního šetření současného přístupu ke vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat na vysokých školách v České republice připravujících budoucí učitele. V rámci historické studie jsou zkoumáni jedinci, instituce, komunity a aktivity s cílem přesně a nestranně rekonstruovat minulost výchovy a vzdělávání v oblastech branné přípravy, civilní obrany a ochrany. Následným krokem je interpretace historické studie a vliv na současnost. Výsledkem je vícestranný souhrn mapující vývoj stavu a struktury branné výchovy a výchovy v oblasti civilní ochrany od historie po současnost. Text reflektuje a prezentuje vlastní obsahové vymezení bezpečnostního vzdělávání, teoretická východiska a další směřování v ochraně člověka a společnosti. Pro oblast výuky bezpečnostních témat s vymezeným obsahem ochrany člověka za mimořádných událostí – požární ochrana, ochrana obyvatelstva, první pomoc a ochrana zdraví, prevence kriminality, bezpečnost dopravy a příprava obyvatelstva k obraně státu je zaveden a užíván výraz „Ochrana člověka a společnosti“. Je dokladována kazuistika – navržení, realizace, evaluace a následné doplnění návrhu struktury výuky bezpečnostních témat na Pedagogické fakultě JčU v Č. Budějovicích.
Czech name
Ochrana člověka a společnosti – vývoj vzdělávání v bezpečnostních tématech
Czech description
Cílem publikace je charakterizovat jednotlivé vývojové části vzdělávání v oblastech branné výchovy, civilní obrany a civilní ochrany na historickém území České republiky v kontextu dobových souvislostí a okolností. Práce si klade za cíl vysvětlit a z pohledu historického zkoumat brannou výchovu a vzdělávání v oblasti bezpečnosti, okolnosti a podmínky jejího vzniku, význam a charakteristiku konkrétních opatření v oblasti přípravy mládeže a dospělých v jednotlivých historických etapách a obsah vzdělávání v oblasti bezpečnosti až do současnosti. Dějiny vzdělávání v oblasti bezpečnosti jsou zkoumány s cílem popsat zkušenost a ukázat, jaká část populace v jednotlivých etapách vývoje společnosti byla touto výchovou formována. Dále je reflektována formulace cílů, úkolů – obsahů a prostředků výchovy v oblasti bezpečnosti s cílem poukázat na specifické zvláštnosti v různých dobových a společenských etapách. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice současného přístupu k oblasti vzdělávání bezpečnostních témat od základních po vysoké školy v České republice a v dalších vybraných státech. Specifickou částí práce je zkoumání pomocí vlastního šetření současného přístupu ke vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat na vysokých školách v České republice připravujících budoucí učitele. V rámci historické studie jsou zkoumáni jedinci, instituce, komunity a aktivity s cílem přesně a nestranně rekonstruovat minulost výchovy a vzdělávání v oblastech branné přípravy, civilní obrany a ochrany. Následným krokem je interpretace historické studie a vliv na současnost. Výsledkem je vícestranný souhrn mapující vývoj stavu a struktury branné výchovy a výchovy v oblasti civilní ochrany od historie po současnost. Text reflektuje a prezentuje vlastní obsahové vymezení bezpečnostního vzdělávání, teoretická východiska a další směřování v ochraně člověka a společnosti. Pro oblast výuky bezpečnostních témat s vymezeným obsahem ochrany člověka za mimořádných událostí – požární ochrana, ochrana obyvatelstva, první pomoc a ochrana zdraví, prevence kriminality, bezpečnost dopravy a příprava obyvatelstva k obraně státu je zaveden a užíván výraz „Ochrana člověka a společnosti“. Je dokladována kazuistika – navržení, realizace, evaluace a následné doplnění návrhu struktury výuky bezpečnostních témat na Pedagogické fakultě JčU v Č. Budějovicích.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7422-753-0
Number of pages
271
Publisher name
Nakladatelství Lidové noviny
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—