What is the effect of teachers' reference - norm orientation on Fear of Failure in the Elementary School
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F04%3A00005426" target="_blank" >RIV/60076658:12410/04:00005426 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
What is the effect of teachers' reference - norm orientation on Fear of Failure in the Elementary School
Original language description
Teacher view performance of their pupils from two perspectives: the student's individual history (individual reference norms) and the social comparison in terms of class average (social reference norms) (Rheinberg, 1980, 2001; Dickhäser Rheinberg, 2003).MethodParticipants were 12 women elementary school teachers and their 286 pupils (age of 10; 166 boys, 120 girls). Instruments: (1) The Czech version of Rheinbergs' Questionnaire for Determining Reference - Norm Orientation (Rheinberg, 1980) - teachers were divided according to their preferred reference norms into high social, social, individual, and high individual norms groups. (2) Schmalt's Achievement Motive Grid for school and sports activities for children provided scores for Hope of Success (HS)and Fear of Failure, i. e. FF1 (similar to debilitating anxiety) and FF2 (analogue of facilitating anxiety).ResultsGLM with repeated measures was used where pupils' scores on HS, FF1, FF2 in school and sport served as repeated meas
Czech name
Vliv učitelových norem hodnocení (sociální vs. individuální) na strach z neúspěchu u žáků na 1. stupni ZŠ
Czech description
Učitelé vnímají výkony svých žáků z hlediska individuální historie žáka (individuální normy) a sociálního porovnávání ve třídě (sociální normy) (Rheingerg, 1980,2001; Dickhäser Rheinberg, 2003).Výzkumu se zúčastnilo 12 učitelek 1. stupně základních škola jejich 286 žáků (průměrný věk 10 let, 166 chlapců, 120 dívek). Učitelé byli na základě preference norem (česká verze Rheinbergova dotazníku QDRNO;1980) rozděleni do čtyř skupin - preference vysoce sociální, sociální, individuální a vysoce individuálnínormy hodnocení. Dětem byl administrován Schaltův Achievement Motive Grid ke zjištění naděje na úspěch (HS) a obavy z neúspěchu (FF1 - podobný výkon zhoršující úzkosti a FF2 - analogický facilitující úzkosti). Analýza variace s opakovaným měřením byla použita k analýze skórů naděje a obav ve škole a ve sportu, faktorem bylo pohlaví dětí a učitelovy preference norem. Pro HS a FF2 byly nalezeny třícestné interakce pohlaví, norem a školního, resp. Sportovního kontextu. Pro proměnnou FF2 byl
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Star 2004 Stress and Anxiety Research Society Conference - Book of Abstracts
ISBN
without lable
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
83
Publisher name
SCO-Kohnstamm Institut
Place of publication
Amsterdam
Event location
University of Amsterdam
Event date
Jul 8, 2004
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—