Eye movements and reading (part 1)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006430" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006430 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Oční pohyby a čtení (1. část)
Original language description
Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: "průměrní či lepší čtenáři" versus "podprůměrní čtenáři" a "průměrnéči lepší oční pohyby" versus "podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu
Czech name
Oční pohyby a čtení (1. část)
Czech description
Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: "průměrní či lepší čtenáři" versus "podprůměrní čtenáři" a "průměrnéči lepší oční pohyby" versus "podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
276-284
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—