All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Eye movements and reading (part 1)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006430" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006430 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Oční pohyby a čtení (1. část)

  • Original language description

    Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: "průměrní či lepší čtenáři" versus "podprůměrní čtenáři" a "průměrnéči lepší oční pohyby" versus "podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu

  • Czech name

    Oční pohyby a čtení (1. část)

  • Czech description

    Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: "průměrní či lepší čtenáři" versus "podprůměrní čtenáři" a "průměrnéči lepší oční pohyby" versus "podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    15

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    276-284

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database