Eye movements and reading
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F06%3A00008514" target="_blank" >RIV/60076658:12410/06:00008514 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Oční pohyby a čtení (2. část)
Original language description
V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali vztahem očních pohybů a dyslexie. V minulosti se zde vytvořily dva odlišné přístupy, schematicky řečeno: dle jednoho jsou špatné oční pohyby příčinou špatného čtení, dle druhého naopak špatné čtení je příčinou špatných očních pohybů. Nové poznatky naznačily, jak soudíme, novou perspektivu: v ní oční pohyby získaly pozici symptomu, který se vyskytuje souběžně s čtením v jednom syndromu a s čtením má také společnou příčinu. V souladu s tím jsme formulovali hypotézu, dle níž oční pohyby vyšetřené u dítěte v předškolním věku umožní predikovat jeho budoucí čtení a eventuálně i vývojové obtíže, vedoucí ve školním věku k formování dyslexie. Srovnáním očních pohybů a čtení pomocí sofistikované statistické metody (diskriminační analýzy) jsme získali čtyři skupiny dětí: Skupina 1: dobří čtenáři, nesuspektní oční pohyby Skupina 2: horší čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 3: dobří čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 4: horší č
Czech name
Oční pohyby a čtení (2. část)
Czech description
V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali vztahem očních pohybů a dyslexie. V minulosti se zde vytvořily dva odlišné přístupy, schematicky řečeno: dle jednoho jsou špatné oční pohyby příčinou špatného čtení, dle druhého naopak špatné čtení je příčinou špatných očních pohybů. Nové poznatky naznačily, jak soudíme, novou perspektivu: v ní oční pohyby získaly pozici symptomu, který se vyskytuje souběžně s čtením v jednom syndromu a s čtením má také společnou příčinu. V souladu s tím jsme formulovali hypotézu, dle níž oční pohyby vyšetřené u dítěte v předškolním věku umožní predikovat jeho budoucí čtení a eventuálně i vývojové obtíže, vedoucí ve školním věku k formování dyslexie. Srovnáním očních pohybů a čtení pomocí sofistikované statistické metody (diskriminační analýzy) jsme získali čtyři skupiny dětí: Skupina 1: dobří čtenáři, nesuspektní oční pohyby Skupina 2: horší čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 3: dobří čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 4: horší č
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
16
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
36-51
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—