All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Eye movements and reading

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F06%3A00008514" target="_blank" >RIV/60076658:12410/06:00008514 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Oční pohyby a čtení (2. část)

  • Original language description

    V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali vztahem očních pohybů a dyslexie. V minulosti se zde vytvořily dva odlišné přístupy, schematicky řečeno: dle jednoho jsou špatné oční pohyby příčinou špatného čtení, dle druhého naopak špatné čtení je příčinou špatných očních pohybů. Nové poznatky naznačily, jak soudíme, novou perspektivu: v ní oční pohyby získaly pozici symptomu, který se vyskytuje souběžně s čtením v jednom syndromu a s čtením má také společnou příčinu. V souladu s tím jsme formulovali hypotézu, dle níž oční pohyby vyšetřené u dítěte v předškolním věku umožní predikovat jeho budoucí čtení a eventuálně i vývojové obtíže, vedoucí ve školním věku k formování dyslexie. Srovnáním očních pohybů a čtení pomocí sofistikované statistické metody (diskriminační analýzy) jsme získali čtyři skupiny dětí: Skupina 1: dobří čtenáři, nesuspektní oční pohyby Skupina 2: horší čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 3: dobří čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 4: horší č

  • Czech name

    Oční pohyby a čtení (2. část)

  • Czech description

    V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali vztahem očních pohybů a dyslexie. V minulosti se zde vytvořily dva odlišné přístupy, schematicky řečeno: dle jednoho jsou špatné oční pohyby příčinou špatného čtení, dle druhého naopak špatné čtení je příčinou špatných očních pohybů. Nové poznatky naznačily, jak soudíme, novou perspektivu: v ní oční pohyby získaly pozici symptomu, který se vyskytuje souběžně s čtením v jednom syndromu a s čtením má také společnou příčinu. V souladu s tím jsme formulovali hypotézu, dle níž oční pohyby vyšetřené u dítěte v předškolním věku umožní predikovat jeho budoucí čtení a eventuálně i vývojové obtíže, vedoucí ve školním věku k formování dyslexie. Srovnáním očních pohybů a čtení pomocí sofistikované statistické metody (diskriminační analýzy) jsme získali čtyři skupiny dětí: Skupina 1: dobří čtenáři, nesuspektní oční pohyby Skupina 2: horší čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 3: dobří čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 4: horší č

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    16

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    36-51

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database