Pre-school eye movements and reading/dyslexia
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889780" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889780 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Oční pohyby předškolních dětí a diagnostika čtení/dyslexie
Original language description
Cílem autorů bylo přispět k objasnění vztahu mezi očními pohyby vyšetřenými u předškolních dětí a jejich čtenářským vývojem, případně jeho odchylkami. Hypotéza: V očních pohybech jsou obsaženy markery vypovídající o čtenářských dispozicích, případně rizicích čtenářského vývoje. Metoda: Autoři vyšetřili sakadické oční pohyby u předškolních dětí a longitudinálně sledovali jejich čtenářský vývoj po dobu pěti let. Výsledky zpracovali pomocí vícerozměrné statistiky (diskriminační analýzy). Výsledky: Autoři pozorovali shodu okulomotorického nálezu s čtenářským u 88 % dětí vzorku (N = 86). Neshoda okulomotorického nálezu s čtením byla dvojího typu: (1) suspektní okulomotorický nález vs. normální čtení v 5. ročníku (mírná chyba predikce; 9,3 % vzorku) a (2) nesuspektní okulomotorický nález vs. retardované čtení v 5. ročníku (vážná chyba predikce; 2,3 % vzorku). Omezení studie: Velikost zkoumaného vzorku:
Czech name
Oční pohyby předškolních dětí a diagnostika čtení/dyslexie
Czech description
Cílem autorů bylo přispět k objasnění vztahu mezi očními pohyby vyšetřenými u předškolních dětí a jejich čtenářským vývojem, případně jeho odchylkami. Hypotéza: V očních pohybech jsou obsaženy markery vypovídající o čtenářských dispozicích, případně rizicích čtenářského vývoje. Metoda: Autoři vyšetřili sakadické oční pohyby u předškolních dětí a longitudinálně sledovali jejich čtenářský vývoj po dobu pěti let. Výsledky zpracovali pomocí vícerozměrné statistiky (diskriminační analýzy). Výsledky: Autoři pozorovali shodu okulomotorického nálezu s čtenářským u 88 % dětí vzorku (N = 86). Neshoda okulomotorického nálezu s čtením byla dvojího typu: (1) suspektní okulomotorický nález vs. normální čtení v 5. ročníku (mírná chyba predikce; 9,3 % vzorku) a (2) nesuspektní okulomotorický nález vs. retardované čtení v 5. ročníku (vážná chyba predikce; 2,3 % vzorku). Omezení studie: Velikost zkoumaného vzorku:
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Pedagogicko-psychologická diagnostika: cesta k účinnému vedení
ISBN
978-80-88057-18-5
Number of pages of the result
15
Pages from-to
66-80
Number of pages of the book
120
Publisher name
EDUKO
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—